حجت الاسلام مؤمنی: حرارت عشق امام حسین(ع)،چه چیزهایی برای انسان به ارمغان می آورد؟

کد خبر: 34503
مراسم بزرگداشت مقام حضرت رقیه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام مؤمنی و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام، حاج ابوالفضل بختیاری،کربلایی حسن حسین خانی و کربلایی امیر کرمی در هیئت محبان المهدی(عج) برگزار شد.

وارث: مراسم بزرگداشت مقام حضرت رقیه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام مؤمنی و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام، حاج ابوالفضل بختیاری،کربلایی حسن حسین خانی و کربلایی امیر کرمی در هیئت محبان المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار شد.

در ادامه متن گزیده ای از سخنان حجت الاسلام مومنی را می خوانید:


 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: " إن الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة" امام حسین علیه‌السلام کشتی نجات است. مصباح به معنی چراغ نیست بلکه سراج به معنا چراغ است و  در این جا مصباح به معنی نور محض است که هیچ ظلمتی در آن راه ندارد. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند" مصباح الهدی و سفینه نجاة " همه اهل بیت علیهم السلام سفینه نجات هستند. اما به چه دلیل به امام حسین علیه‌السلام این دو ویژگی اشاره می‌ شود و چه مرتبه خاصی در سید الشهدا است که به ایشان این ویژگی را داده است؟

 امیر المومنین علیه‌السلام فرمودند: گریه بر امام حسین علیه السلام، اشک چشم هر مومنی است. این ویژه حضرت سید الشهدا علیه‌السلام است، امام حسین علیه‌السلام "سرالله" است. معرفتی که پیامبرخدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند. ظاهری نیست و این سرّ در وجود ایشان باید تبیین شود و گرنه انسان درجا می‌ زند و این وادی ، وادی سیر است. در وادی سیر لحظه به لحظه انسان باید به آن مطلوب نزدیک تر شود.

 لذا انسان باید  قبل و بعد از هر جلسه محاسبه کند. این همان سرّی است که انسان می‌ تواند به آن برسد. ما ادعا می‌ کنیم، با گره خوردن به واقعه کربلا می‌ توان به بالاترین نکات و امور اخلاقی رسید .اسراری در امام حسین علیه‌السلام است که به ایشان ثار الله "خون خدا" می‌ گوییم. چه ویژگی منحصر به فردی در ایشان است که به ایشان "ثار الله" می‌ گوییم ؟

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: " حسینٌ منّی و أنا من حسین " در یکی از نُسخ بحار یک روایت به این صورت آمده است: " أنا من حسین و حسینٌ منّی " این روایت دیگر کار را خیلی وسیع تر و دقیقتر می‌ کند. چه ویژگی در امام حسین علیه‌السلام است که این کلام را پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرموده اند؟

 چرا به ایشان عرض می‌ کنیم ابا عبد الله ؛ در حالی که ایشان سه پسر دارند که علی اکبر که در کربلا به شهادت رسید و علی اوسط امام سجاد و علی اصغر علیهم السلام در حالی که هیچ کدام از فرزندان ایشان نامشان عبدالله نیست؟

این همان سری است که خدمت شما عرض می‌ کنم.  چه ویژگی در امام حسین علیه‌السلام است که این ویژگی را پیدا کرده است و به ایشان می‌ گوییم" ای دعوت کننده به سمت خدا" و مجدداً در یک زیارت به امام حسین علیه‌السلام "ثار الله" می‌ گویند. هیچ کس نتوانسته این نور را از بین ببرد و نه خواهد توانست. چه ویژگی در امام حسین علیه‌السلام وجود دارد که با پیروی کردن از ایشان و برائت از دشمنانشان و تقرب به ایشان ، تقرب به همه معصومین علیهم السلام و تقرب به خدا حاصل می‌ شود؟

نکات و روایاتی که  از ایشان بیان می‌ شود با عقل حقیر معمولی قابل ادراک نیست و آدم نمی تواند این را بپذیرد اما ارتباط امام حسین علیه‌السلام با خدا یک ارتباط ویژه و خاص است که در ظرف عقل حقیر بر نمی تابد و عقل نمی تواند آن را درک کند. روایتی است که اگر یک قطره اشک برای امام حسین علیه‌السلام  ریخته شود، تنها خدا می‌ داند چقدر ثواب دارد و خدا راضی نمی شود مگر اینکه گریه کننده بر حسین وارد بهشت شود. برخی می‌ خواهند این روایات را با ظرف عقل بسنجند اما نمی شود!

در روایات معتبر نیز آمده است اگر می‌ خواهی گریه کنی تنها برای حسین علیه‌السلام گریه کن. گریه بر امام حسین علیه‌السلام گناه کبیره را پاک می‌ کند. اگر برای امام حسین علیه‌السلام گریه کردید خدا تمام گناهانتان را می‌ بخشد. ولی حقیقتاً برای ابا عبدالله الحسين علیه‌السلام باشد.

 ما یک سالک طریق ابا عبدالله الحسين علیه‌السلام داریم و یک متوهّم سلوک، اکنون این دو خیلی با هم خلط می‌ شود. سالک طریق ابا عبدالله الحسين علیه‌السلام در زیارت عاشورا؛ موالات برابر برائت است. یعنی آن کاری که امام حسین علیه‌السلام و معصومین علیهم السلام از ما خواسته اند را انجام دهیم. شب عاشورا مگر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام نفرمودند: نماز ، قرآن و دعا و استغفار؟ چقدر نسبت به قرآن انس داریم؟ و موکّد به نماز هستم؟

تمام جشن ها، مجازی است و ما جشنی نداریم؛ یعنی جریان کربلا جشنی نگذاشته است و این حرف ما نیست بلکه حرف امام رضا علیه‌السلام است"روضه امام حسین علیه‌السلام  چشم ها ما را زخمی کرده است  و اشکها ما را پیوسته جاری کرده است و غم کربلا تا روز قیامت برای ما غم به ارث گذاشته است."

اگر در عمق جریان عاشورا انسان ورود پیدا کند، اصلاً نمی شود جشن و سرور داشته باشد. رفقا خواهش می‌ کنم پس از جلسات به روضه هایی که در جلسات شندید، فکر کنید. خیلی سازندگی در آن است تجربه کنید. جلسه روضه را تنها ترک کنید و با هم نباشید. باهم باشید شیطان وسط می‌آید . پس از جلسه یک خلوت داشته باشید این خلوت خیلی مهم است. هر چه در درونت بیشتر بسوزی بیشتر زمینه رشد و کمال و تعالی برایت فراهم می‌ شود.

از روضه ای که دون شأن امام حسین علیه‌السلام  است، باید دور شد. روضه ای که صحیح السند بخوانید، با دقت در این مصیبت و در خلوت برای خودتان مصیبت بخوانید و یک کتاب مقتل داشته باشید و یک خلوتی داشته باشید و ببینید چه حرارتی در دلتان دارید. حرارت چند چیز برای انسان به ارمغان می‌ آورد. یک عامل ایجاد نوارنیت است؛ یعنی هر نوری ببینید از پس این نور یک نورانیتی است اگر دل انسان برای امام حسین علیه‌السلام بسوزد، روشن می‌ شود و زنگار را از بین می‌ برد. دوم اینکه حرارت عامل حرکت است؛ برخی در بندگی خدا درجا زده اند! زمانی که آدم دلش برای امام حسین علیه‌السلام حرارت داشته باشد، حرکت می‌ کند.

گاهی زندگی بسته می‌ شود و هیچ چیز مانند گریه و زیارت برای امام حسین علیه‌السلام انسان را گره گشایی نمی کند. چون ایشان بر در خانه خدا آبرومند هستند. هر که می‌ خواهد در خانه خدا آبرو پیدا کند باید به سید الشهدا علیه‌السلام گره بخورد. سوم حرارت عاملسرعت است؛ هر چه بیشتر دلت برای امام حسین علیه‌السلام بسوزد، سرعت سیرت بالاتر می‌ رود و بیشتر بنده خدا می‌ شوی و مقید تر می‌ شوی. من تقاضا می‌ کنم در روضه خواندن دقت کنید. از حضرت آقا پرسیدم و ایشان فرمودند:" بخوانید، مستند و معقول هم بخوانید." خدمت آیت الله وحید نیز پرسیدم ایشان نیز گفتند:" بخوانید و مستند بخوانید." متاسفانه برخی می‌ خواهند روضه داغ بخوانند اما هرچیز غیر معتبری را بیان می کنند! این نیست روضه صحیح و معتبر بخوان آن هم بر اساس منابع معتبر.