انرژی مثبت در توکل نهفته است نه امید بستن به خلق

کد خبر: 34793
آنچه امروز در اصطلاح عمومی انرژی مثبت قلمداد می شود، در واقع همان انرژی روانی است که برخی از آنها ممکن است به صورت واقعی هم مثبت نباشد مانند امید بستن به هر چیزی...

وارث : حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رییس موسسه علمی و پژوهشی بهداشت معنوی در پاسخ به این سوال که آیا پدیده ای به نام انرژی مثبت که امروز در میان افراد جامعه رواج دارد، واقعیت و ما به ازای خارجی داشته و اگر این گونه است چگونه می توان آن را کسب کرد، گفت: ما سه نوع انرژی مثبت در جهان داریم که نوع نخست آن فیزیکی است و ممکن است از طرق مختلف همچون سوخت فسیلی به دست آید.

 

وی ادامه داد: نوع دوم، انرژی روانی است مانند انسان بانشاط نسبت به انسان افسرده یا انسان امیدوار نسبت به فرد ناامید و مایوس؛ در حقیقت اصل این انژری، فیزیکی نیست و روانی است یعنی یک فرد می تواند با روحیه بهتر، روان پویاتری داشته باشد.

 

حجت الاسلام مظاهری سیف تصریح کرد: اما نوع سوم که اگر واقعا بخواهیم عنوان انرژی بر آن بگذاریم، انرژی معنوی است که با دو نوع پیشین تفاوت دارد؛ به طور مثال تاثیری که فرشتگان بر این عالم دارند، بنا بر اعتقاد ما مسلمانان بسیاری از فرشته ها امور خیری را در این عالم به عنوان واسطه خیر از جانب پروردگار انجام می دهند و بر اساس تدبیر الهی آنها را به پیش می برند.



این کارشناس اخلاق و فلسفه با بیان اینکه انسان هر سه انرژی یاد شده را در دسترس خود دارد، عنوان کرد: وقتی بدن ما نیرومند است در حقیقت از طریق سوخت و سازی که در جسم صورت می گیرد دارای انرژی می شود یا انرژی روانی مثبت زمانی است که یک فرد امید، شادی، آرامش، عشق و ... دارد که معمولا در مباحث روانشناسی این مسائل به عنوان هیجانات مثبت یاد شده و انرژی ای که تولید می کنند، در معنای ظاهری آن می توان گفت انرژی مثبت که در مقابل آن نفرت، اضطراب، ناامیدی و ... انرژی منفی روانی می تواند تولید کند.

 

حجت الاسلام مظاهری سیف در ادامه ابراز کرد: در مورد این موضوع از دیدگاه دینی، دو تقسیم بندی مثبت و منفی که در روانشناسی انگیزش و هیجان مد نظر است، چندان مورد قبول نیست به دلیل اینکه این انرژی های مثبت و منفی نهایت به جایی می رسند که باید انرژی مثبت بیشتری تولید کرده و از انرژی منفی کاست.

 

وی اذعان کرد: از دیدگاه دین، انرژی مثبت و منفی در این موارد یاده شده نیست یعنی آن ادراک و برداشت اولیه ما نیست و ملاک تاثیر در کمال انسان است بنابراین بر اساس این ملاک دینی امید مثبت است اما اگر به خدا باشد و همین امید انرژی منفی است اگر به خلق خدا بسته باشد به دلیل آنکه بی تردید این موضوع ناکامی به دنبال دارد و تاثیر نهایی و آن انرژی منفی خواهد بود.


 

بنیانگذار موسسه علمی و پژوهشی بهداشت معنوی اضافه کرد: بنابراین، امیدی منفی است که نسبت به خلق خدا وجود داشته باشد و یاس و ناامیدی نسبت به لطف الهی مردود و همین یاس نسبت به خلق خدا پسندیده و مثبت است، لذا در روایات توصیه شده  نسبت به خلق خدا یاس داشته باشیم به دلیل آنکه در نهایت در مسیر کمال به نفع انسان است.

 

وی ادامه داد: در رابطه با شادی نیز همین طور است؛ شادی و سرور و فرح هم خوب است اما آن گونه که خدا می فرماید: «قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ؛ بگو به فضل خدا و رحمت او شادمان شوند، زيرا اين دو از هر چه می اندوزند بهتر است»(سوره یونس، آیه 58) اما اگر این شادی در خصوص مسائل واهی باشد که ممکن است در زندگی ما پیش آید، این شادی مثبت نبوده بلکه منفی است لذا آیه 23 سوره حدید می فرماید: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ؛ تا بر آنچه از دستتان می رود اندوهگين نباشيد و بدانچه به دستتان می آيد شادمانی نکنيد و خدا هيچ متکبر خود ستاينده ای را دوست ندارد».

 

حجت الاسلام مظاهری سیف تصریح کرد: درباره انرژی های معنوی عمده آن به مساله حضور فرشته ها و تاثیر آنها به زندگی باز می گردد که آیات بسیاری نیز در این باره وجود دارد و این انرژی نیز فراتر از انرژی روانی است.

 

بنیانگذار موسسه علمی و پژوهشی بهداشت معنوی خاطر نشان کرد: اما آنچه امروز در اصطلاح عمومی انرژی مثبت قلمداد می شود، در واقع همان انرژی روانی است که برخی از آنها ممکن است به صورت واقعی هم مثبت نباشد مانند امید بستن به هر چیزی، آرامش پیدا کردن به هر چیزی، عاشق هر کسی شدن و ... اینها لزومان مثبت ارزیانی نمی شود؛ در زندگی انسان و استعداهای بشری و از دیدگاه اسلام از یک سو انرژی روانی متفاوت می شود و هم منبع بزرگتری از انرژی های موثر و سازنده در زندگی به ما معرفی می شود.


/م.ی216