حجت الاسلام مؤمنی: باید از برنامه ای استفاده کنیم که مارا به مدینه فاضله برساند!

کد خبر: 34863
مراسم شب اول ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام مؤمنی و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام، حاج سعید حدادیان، حاج احمد نیکبختیان،کربلایی محمدحسین حدادیان در هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.
وارث: مراسم شب اول ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام مؤمنی و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام، حاج سعید حدادیان، حاج احمد نیکبختیان،کربلایی محمدحسین حدادیان در هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام مؤمنی را می خوانید:



برای پشرفت و سلوک و میل به حق چه در امور مادی و چه در امور معنوی می بایست افراد از دو مورد بهره ببرند. اول، داشتن برنامه جامع و کامل و هدفمند و دوم، الگوی ما است که بدون بهره بردن از این دو مطلب امکان اینکه انسان در امور معنوی از ولایت شیطان خارج شود و به ولایت حق در آید به غایت ضعیف است.

برنامۀ جامع و کامل و هدفمند، انسان را از تحیّر نجات می دهد. این ثمرۀ برنامه است. انسانی که زندگی او دارای برنامه باشد این برنامه، او را از تحیّر نجات می دهد. انسانی که زندگی اش بی برنامه باشد، مرتب دچار تحیّر می شود. به عبارت عامیانه عرض کنم مبتلا به درد " چه کنم، چه کنم " می شود.

نشانه اینکه دارای برنامه ای جامع هست یا نه همین تحیر افراد است؛ وگر نه دین ما جامع ترین و کامل ترین برنامه را پیش روی افراد می گذارد. با بهره جستن از این برنامه ها در این دام ها و آسیب ها قرار نمی گیرد. ما به برنامۀ جامع و کامل و هدفمند نیاز داریم. 

دوم الگوی مناسب است. باید برای سیر انسان به الگوی درست و صحیح تأسی کند. از رهگذر الگو، انسان برای ادامۀ طریق انگیزه پیدا می کند. با الگو و دقت به سیرۀ عملی آنها به انسان انگیزۀ ادامه دادن طریق را می دهد. آیا هر دستور العملی می تواند برایمان به عنوان قانون زندگی قرار بگیرد؟ عمر و زندگی و حیات انسان بالاترین سرمایه است. باید این سرمایه را جایی سرمایه گذاری کنیم که صد در صد به انسان سود دهد. افراد در عمر دقت ندارند.

عمر انسان می گذرد. آیا به اندازه ای که از خدا عمر گرفتم توانسته ام در مسیر سیر موفق باشم؟ ماه رمضان با این روزهای طولانی و گرم که در بیان خاتم انبیا صلی‌الله‌علیه‌وآله جهاد است، از طرفی در روزه داری گناه انسان سوخته می شود و از بین میرود و از طرفی با این روزه داری و اموری که باعث خراب شدن روحیۀ روزه دار می شود انسان می تواند به فکر و تفکر بپردازد.

هر برنامه ای نمی تواند برای ما برنامۀ زندگی قرار بگیرد. باید از برنامه ای استفاده کنیم که صد در صد ما را به مقصود برساند و مطلوب باشد. بتواند ما را به مدینۀ فاضله برساند. از این برنامه استفاده کن ببین به مقصود و مقصد میرسی یا نه؟ مگر عمر من چقدر است؟ من چقدر زمان دارم؟ این برنامه را 40 روز، یک ماه کار کنم تازه ببینم، نتیجه می دهد یا نه؟ دستورالعملی که ما را صد در صد به مطلوب و مقصود میرساند باید هدف قرار بگیرد.

هر کسی بخواهد دستورالعملی ارائه کند، یقیناً دستورالعمل ها ما را به مطلوب ها نمی رساند. دستورالعملی قابل اعتناست که اولاً مستند به قرآن باشد و ثانیاً علاوه بر قرآن مستند بر روایات معصومین باشد. این دستورالعمل برای ما قابل اعتنا است. ما در قرآن دستورالعمل داریم، ما ذیل قرآن روایات معصومین علیه‌السلام، کامل ترین و جامع ترین دستورات سلوک را داریم. با این دستورات ما نیازی به دستورات دیگر از ناحیۀ غیر نداریم.

دستورالعمل و برنامۀ زندگی باید به قول معصوم مستند باشد. برنامه طبق قرآن است و ذیل روایات معصومین علیهم السلام. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله خطاب به ابوذر فرمودند: این دستورالعمل هایی که به تو می دهم و برنامه هایی که پیش رویت می گذارم، تمام راه های اصلی و غیر در آن است. عمل کن!