حجت الاسلام حسن آبادی: ماه رمضان ماه ساختن روح است باید به جسم فشار بیاید تا روح ساخته بشود!

کد خبر: 34888
جلسه هفتگی هیئت عشاق العباس علیه السلام، با سخنرانی حجت الاسلام شیخ مهدی حسن آبادی و مداحی حاج روح الله بهمنی، کربلایی مرتضی عطاران و علی عسگری برگزار شد.

وارث: جلسه هفتگی هیئت عشاق العباس علیه السلام، با سخنرانی حجت الاسلام شیخ مهدی حسن آبادی و مداحی حاج روح الله بهمنی، کربلایی مرتضی عطاران و علی عسگری برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام حسن آبادی را می خوانید:


دعایی در اول اعمال ماه رجب در مفاتیح الجنان است که بسیار قابل تعقّل است و باید روی آن فکر کرد. استهلال کردن از مستحبات است. پیغمبرصلی الله علیه واله وسلم، زمانی که برای رویت ماه می‌ رفتند، هنگامی که چشمشان به  ماه رجب می‌ افتاد یک دعایی می‌ خواندند که دعای عجیبی است. میفرمایند: "اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ" در اینجا پیوستگی این ماه ها به یکدیگر و ماه رمضان مشخص می‌ شود و می‌ گوید ما را به شهر رمضان برسان.

ما یک رسیدن جسمی داریم، که در این مورد خدا اذن داده است که این جسم ما زنده به ماه رمضان برسد. اما تعداد زیادی جسماً به ماه رمضان می‌ رسند، آن چیز که مهمتر است رسیدگی روحی است. کاش بتوانیم به معنویت ماه رمضان برسیم و گرنه عده زیادی از لحاظ جسمی به ماه رمضان می‌ رسند. نمی خواهیم بگوییم این ها کسانی هستند که به گناه کارند، ان شا الله که این گونه نیست و مشکل خاصی دارند.

حتی بعضی از آن ها که روزه می‌ گیرند به لحاظ معنوی به ماه رمضان نمی رسند. امیر المومنین علیه السلام فرمودند:" دنیا! به دنبال کس دیگری غیر از من برو." در جایی می‌ گویند: عشق من در این دنیا سه چیز است: یکی روزه در گرما. آن وقت ما شیعه ها فرار می‌ کنیم! کجای کار ما اشکال دارد؟ پیغمبر صلوات الله علیه فرمود:" اگر می‌ دانستند خدا با آن ها چه مبادله ای می‌ کند آرزو می‌ کردند تمام سال، رمضان بود!"

اما رسیدن معنوی مهم است؛ یعنی دل من آماده حضور در ماه رمضان باشد. برای مثال اگر باران بیاید و من ظرفم را در زیر باران، پشت و رو قرار بدهم، رگبار هم بیاید ذره ای خیس نمی شود. در این صورت مشکل از باران نیست، از من است. گاهی اوقات هم این ظرف ما کثیف و آلوده است. قلب ما گاهی کثیف است و دل ما تمیز نیست، آن وقت چگونه دلمان را نزد خدا می‌ بریم؟!

نجاسات را اگر بخواهیم بشمریم می‌ گوییم: خوک، سگ، مسکرات، خون، مردار و چیزهای دیگر نجس است. اگر به سگ خیس دست بزنیم، آب بکشیم پاک می‌ شود. اگر مردار خوک دست بزنیم، آب بکشیم پاک می‌ شود. اما اگر گوشه ای از دست مردار انسان به بدن ما بخورد تمام بدن را باید غسل دهی تا پاک شود! ماه رمضان ماه ساختن روح است باید به جسم فشار بیاید تا روح ساخته بشود.

اگر خدا دست یاری از پشت ما بردارد هیچ کاری از دست ما بر نمی آید. فکر نکنید که اگر یاری خدا نباشد می‌ توانید در این گرما روزه بگیرید. ایوب نبی که مصائب زیادی را تحمل کرد، هر بلایی را به سرش می‌ آمد خدا را شکر می‌ کرد. بعد از همه بلاها حرف های مردم شروع شد و گفتند ایوب پیغمبر نیست. اگر پیغمبر بود خدا این همه بلا بر سرش نمی آورد. این سخنان به ایوب نبی رسید. ایوب علیه السلام بر در خانه خدا نشست. گفت:" خدایا بچه ام را گرفتی، مالم را گرفتی، گوسفندانم را گرفتی، سلامتی را گرفتی، آبرویم پیش مردم رفت و ... بر همه این ها صبر کردم ، اما اکنون مردم پست سر من حرف می‌ زنند و دیگر تحمل این را ندارم. جبرئیل نازل شد. به ایوب خطاب کرد:" خدا می‌ گوید تو صبر کردی؟ یا ما صبر را به تو دادیم؟! ایوب مشتی خاک برداشت و بر دهان زد و گفت اشتباه کردم. در همه چیز تو بودی.

سحر بیدار شدن در ماه رمضان تنها برای خوردن نیست. ده دقیقه قبل از خوردن عبادت کنیم، دو قطره اشک بر ابی عبد الله علیه السلام بریزیم. روزه ی که میگیریم تنها روزه شکم نباشد، روزه چشم و زبان هم باشد.  پیغمبر می‌ گوید:" خدایا حظ ما را از ماه رمضان فقط گرسنگی و تشنگی قرار نده." در ماه رمضان خواندن یک آیه از قرآن برابر با یک ختم قرآن است. اگر کسی بگوید توانش را ندارم و می‌ خواهم بخوابم به او هم می‌ گوید خواب تو عبادت است. باید توجه داشته باشیم حج با آن برزگی اش مهمانی خدا نیست؛ تنها چیزی که مهمانی خداست، روزه است. ما کسانی هستیم که امام حسین ما فقط در ده روز اول محرم حساب نمی شود. خیلی ها هر لحظه با ابا عبد الله زندگی می‌ کنند. خوردن خاک تربت مستحب است. می‌ توانیم روزه را با تربت باز کنیم.