حجت الاسلام صدیقی: ماه رمضان، ماه رنگ خدا گرفتن است

کد خبر: 34979
مراسم شب دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام صدیقی و مداحی ذاکر اهل بیت علیهم السلام، حاج علی قربانی، در هیئت عشاق الحسین (ع) مسجد شهید بهشتی برگزار شد.

وارث: مراسم شب دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام صدیقی و مداحی ذاکر اهل بیت علیهم السلام، حاج علی قربانی، در هیئت عشاق الحسین (ع) مسجد شهید بهشتی برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام صدیقی را می خوانید:

خداوند متعال به ما جسم و روح و بدن و جانی داده است. بدن ما وجه مشترک ما با حیوانات و نباتات و جمادات است. آنچه که خداوند در عالم ماده از عناصر آفریده است، در کوه و دشت و آب و خشکی، درختان و حیوانات، از همۀ عناصر در جسم ما قرار داده است.

خداوند حقیقتی در وجودمان به ودیعت گذاشته است که آن را روح نامیده است. فرموده است: "  نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي " من از روح خودم دمیدم. دمیدن خدا، حرف لطیفی است. " مِنْ" نمی تواند مِنْ تبعیضیه باشد ولی می تواند مِنْ نشئیه باشد.

خداوند مثل ندارد. سورۀ توحید که از افضل سوره هاست که شناسنامه خداوند است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾

اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾

وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

خداوند مقام احدیت دارد، صمد است. جفت ندارد و مقصد است. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ است. کوچکترین اثر عالم ماده در خداوند نیست. خداوند منزه است از اینکه تولید مثل کند و جزئی از او جدا شود. خداوند جزء ندارد که جدا شود. هر فرزندی از جزء پدر جدا شده است و اما خدا اینگونه نیست.

اما چرا خداوند می گوید از روح خودم؟ قرآن کلام خداوند است و یعنی خداوند در قرآنش تجلی کرده است. روح بشر هم تجلی خداست. خدا در مراحل و نشئات اسماء خودش انسان را دارای ظرفیتی قرار داده است که اگر انسان خودش را پیدا کند، رنگ خدا می گیرد.

مهمانی در اسلام جایگاه خاص خودش را دارد. مهمانی که سر سفره می آید در خانۀ خود چیزی برای خوردن دارد اما مهمان کردن احترام است. امام علی علیه‌السلام فرمودند: من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم و محبوب من است. اول) احترام کردن به مهمان. وقتی برای ایشان مهمان می آید از آنچه که دارد از او پذیرایی می کند. ایثار و گذشت می کند. خودش استفاده نمی کند و به مهمان می دهد. دوم) روزه در تابستان. از علایق امام روزه در تابستان است.

کسی که خداوند را دوست داشته باشد بخاطر خودش دوست خواهد داشت نه بخاطر نعمت هایش. خداوند از روحش به او دمیده است، از اوست و به او باز می گردد. خدا دوستی، فطرت انسان است. هر چیزی که در دنیا برایتان لذت بخش است همۀ آن در خداوند وجود دارد. خداوند از ما مهمانی های مقطعی به عمل آورده است. نماز ما مهمانی است.

امام سجاد علیه‌السلام رساله ای به نام حقوقیه دارند. امام سجاد علیه‌السلام گریه با ابا عبدالله علیه‌السلام را فرهنگ کردند. دیگر آثاری که امام سجاد علیه‌السلام برای ما یادگار گذاشته است استقامت در دوران اسارت است. پیام رسای شهداست و پاسداری از خون شهدا است.

شهدای ما ایجاد حیات کردند. آنها افتخارات تاریخ ما هستند. آموزگار ما و شرف دنیا و آخرت ما هستند. ما هر چه داریم از شهدای عظیم الشأن خودمان داریم. حضرت سجاد علیه‌السلام به ما آموخت که باید یاد شهید را زنده داشت.

امام سجاد علیه‌السلام لباس اسارت را به تن کرد و در اسیری تبلیغ کرد. ایشان همۀ تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. امروز روز مقاومت ماست. ما عقب نشینی نکردیم. یکی دیگر از آثار امام سجاد علیه‌السلام صحیفۀ سجادیه است. بدبختی ما مسلمانان در این است که با داشتن کتابی همانند صحیفه سجادیه در مسائل عرفانی و اخلاقی و فرهنگی و باطنی و معارفی انقدر عقب مانده باشیم. این کتاب جزء گنج ها و میراث هایی است که به شیعه رسیده است.

از فرصت ها استفاده کنید در این ماه برخی از دعاهای صحیفۀ سجادیه را بخوانید.

خداوند در ماه رمضان ما را شب و روز مهمان کرده است. خداوند روحمان را مهمان کرده است. آنقدر سفرۀ پر نعمتی دارد که بی حد است. جان ما و قلب ما این پیام و دعوت را دریافت کرده است. خداوند در این ماه جان و قلب و روح ما را سر سفره ای قرار داده است که اگر ما بفهمیم کجا هستیم و سر سفره چه نوع پذیرایی هایی وجود دارد، تا ماه رمضان تمام شود تمام بیماری های ما از نظر روحی و اخلاقی معالجه می شود. ماه رمضان، دارالشفاست. ماه رمضان، ماه رنگ خدا گرفتن است. 

در ادامۀ این مراسم، حاج علی قربانی به مناجات خوانی پرداختند.