حجت الاسلام مؤمنی: بدانیم، باور کنیم و عمل کنیم

کد خبر: 35014
مراسم شب دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام مؤمنی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیهم السلام حاج سعید حدادیان و حاج سید مهدی میرداماد، در هیئت محبان فاطمة الزهرا (س) برگزار شد.

وارث: مراسم شب دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام مؤمنی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیهم السلام حاج سعید حدادیان و حاج سید مهدی میرداماد، در هیئت محبان فاطمة الزهرا (س) برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام مؤمنی را می خوانید:

در مورد حدیث عنوان بصری صحبت کردیم. بزرگان ما فرموده اند که این حدیث را همراه داشته باشیم و هفته ای یکی دوبار به این حدیث نورانی مراجعه کنیم و عمل کنیم که در مسیر سیر الی الله بسیار مهم است.

آیت الله قاضی و علامه طباطبایی فرمودند: این حدیث و راه کارهایی که از امام صادق علیه‌السلام بیان شده است بسیار مؤثر و مجرب است.

اهمیت برنامه را متذکر شدیم که انسانی که دارای برنامه باشد، هدفمند است. انسانی که برنامه و نظم در زندگی اش حاکم نباشد هدفمند نیست و مدیریتی در زندگی اش نخواهد بود و در چنین فردی تزلزل زیاد است که مبتلا به درد "چه کنم، چه کنم" می شود. کسانی مبتلا به این درد هستند که تشخیص نمی دهند مبدأ کدام است و مقصد کدام و راه رسیدن به مقصد چیست! اما اگر کسی برنامه داشته باشد و راه بلد باشد، دچار این آسیب ها و پرسش ها نمی شود.

جامع ترین و کامل ترین برنامه و دستورات را اول ذیل قرآن و بعد در روایات معصومین علیه‌السلام می توانید ببینید. به روایات معصومین مراجعه کنید. هم در سخنان آنها و هم در سیرۀ عملی آنها کتاب زیاد نوشته شده است، مراجعه کنید و این کلمات را بدانید و باور کنید و عمل کنید. دانستن، باور کردن و عمل کردن.

مطب پزشکی بودم که قبل از من بیمار دیگری بود. این بیمار نسخه را از طبیب گرفت و نگاه کرد و پرسید: آقا این داروها مؤثر است؟ پزشک گفت: بیا جلو، نسخه را از او گرفت و پاره کرد. گفت: وقتی با شک و تردید نگاه می کنی این دارو مؤثر نیست. می خواهی عمل کن و می خواهی عمل نکن.

دقیقاً همانند نیت در نماز است. انسان برنامه داشته باشد و شک و تردید را از بین ببرد. وقتی معصومین علیه‌السلام می فرمایند روزه بگیرید حتی اگر در ماه رمضان باشد این گرما باعث می شود گناهانتان پاک شود و از بین برود. دانستن و عمل کردن، باعث می شود انسان به این دستورات نورانی معصومین علیه‌السلام عمل کند.

پس بدانیم و باور کنیم و عمل کنیم.

عنوان 94 سال از سنش گذشته است. عنوان بصری گفت: سالیان متعدد با مالک ابن انس در مراوده بودم و از او کسب علم می کردم. در مدینه محضر امام صادق علیه‌السلام رسیدم، دوست داشتم با او در مراوده و رفت و آمد باشم و از محضرشان بهره می بردم.

عنوان 94 سالش است اما حالت استغنا به او دست نمی دهد. هیچ زمانی نباید حالت استغنا از ما خارج شود. بدین معنا که باید پیوسته دنبال معنویت باشیم که خداوند در شبانه روز سر راهمان قرار گیرد. عطشش را داشته باشیم و حرفی روی دیوار و سخنی از دهان گوینده بیرون آمده، ولو این گوینده انسان معمولی باشد، اصلاً مجنون و دیوانه اما کسی که عطش درونی داشته باشد، پیوسته دنبال مطلب است و همان کلمه برایش درس اخلاق می شود.

آیت الله قاضی 15، 16 سال به حرم امام علی علیه‌السلام می رفت تا ابواب سلوکی به رویش باز شود. یک روز قهر کرد و از کنار حرم بیرون رفت و گفت: می خواهم ابواب سلوکی به رویم باز شود و از شما می خواهم دستم را بگیرید. بیرون رفت و دید عده ای سر به سر مجنونی می گذارند، یکی ریشش را می کشید و یکی میزد و ... افتاد بغل آیت الله قاضی. دهنش را دم گوش ایشان گذاشت و گفت: ما دیوانه ها هم عالمی داریم، به ما زود بر نمی خورد.

دنبال دستورالعمل ها نروید! آقا ذکر به من بده، آقا ختم به من بده!. دستورالعملی که از بزرگان دین به ما رسیده است، این دستورات چیست؟ انجام واجبات و ترک محرمات. آیا باید امور ما ریشه ای درمان بشود یا نه؟ درمان ریشه ای همین است که عرض کردم "انجام واجبات و ترک محرمات"

چرا به جای دستورالعمل ها خودمان را به نماز اول وقت مقید نمی کنیم؟ به جماعت و نافلۀ شببه انس با کلماتی که امام علی علیه‌السلام و امام سجاد علیه‌السلام در همین مفاتیح مقدس قمی برایمان بیان فرمودند. چرا خودمان را مقید نمی کنیم؟ دنبال طریق باشیم نه دنبال خود افراد. آیت الله العظمی بهجت و آیت الله العظمی قاضی و آیت الله العظمی بهاءالدینی خیلی ها رفتند و به مقصد رسیدند، بسیار خب! من چه کنم و بروم؟ من چه باید بکنم؟

باید دنبال راه بود. طریق مهم است. چیزی که به آیت الله العظمی بهجت امتیاز داد، حرمت به پدر، جرقۀ رشد و تعالی را برایش زد.

عنوان بصری 94 سال از سنش گذشته است. چرا از اول نزد امام صادق علیه‌السلام نرفتی؟ مگر دستت از امام معصوم کوتاه بود که پیش مالک رفتی؟ پس نکتۀ اول، در همه زمان خودمان را محتاج به نکات اخلاقی بدانیم، پیوسته. عطش که داشته باشی استاد اخلاق سر راهت سبز می شود.

سیدالشهدا علیه‌السلام از کنار قبری رد می شدند و خیره خیره آن را نگاه کردند و مطلبی فرمودند و شعری را انشاء کردند: يا من بدنياه انشغل****و غره طول الأمــل الموت يأتي بغتــة****

عنوان تو هنوز نفهمیدی که احدی را نباید با امام صادق علیه‌السلام مقایسه کنی؟ صراط مستقیم فقط بیانی است که از لسان معصومین علیه‌السلام صادر می شود، نه غیر.

روایت داریم: اگر نزد کسی رفتی، خبر از آسمان و زمین و شرق و غرب عالم داد، از حلال و حرام الهی از او سوال کردی و چیزی بلد نبود، دروغ گو است. 

در ادامۀ این مراسم ذاکران اهل بیت علیهم السلام، حاج سعید حدادیان و حاج سید مهدی میرداماد به مناجات خوانی و روضه خوانی پرداختند.