حجت الاسلام حسینی قمی: ماه رمضان اوج رحمت، اوج انتظار است + گزارش تصویری

کد خبر: 35071
مراسم روز دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی و مداحی حاج احمد زین العابدین در مسجد امام حسن مجتبی(ع ) برگزار شد.

وارث: مراسم روز دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی و  مداحی حاج احمد زین العابدین در  مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

 
در ادامۀ خلاصه ایی از سخنان حجت الاسلام حسینی قمی را می خوانید: 



ماه ضیافت الله، اوج رحمت الهی است. نفس زدن در این ماه ثواب دارد و خوابش هم عبادت است. دعا مستجاب است و اعمال مقبول خداوند است. بهترین ساعات و شب ها و روزهاست. اگر از ناحیۀ خداوند اوج رحمت است، از ناحیۀ ما هم اوج انتظار است.

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: ماه رمضان؛ ماه صدقه است. ماه رسیدگی است. روایت داریم: اگر کسی یک روز روزه بگیرد و ناله نزند و سروصدا نکند، خداوند همۀ زمین را پر از طلا به او پاداش می دهد، باز هم حقش به طور کامل داده نشده است. ماه رمضان، اگر اوج رحمت است، اوج انتظار است. صدقه و افطاری بدهید. اگر یک روزه دار را افطاری بدهید از این روزه با این فضیلت بالاتر است.

فرمود: زبانتان را حفظ کنید. در روایات داریم: روزی که روزه داری با روزهای دیگر یکی نباشد. امام علی علیه‌السلام می فرمایند: چه بسا کسانی که از روزه فقط گرسنگی و تشنگی نصیبشان می شود. نباید روزهای ماه رمضانمان با روزهای دیگر یکی باشد.

الان از ما سوال کنند: مبطلات روزه چیست؟ در رساله ها نوشتند: خوردن و آشامیدن و سر زیر آب کردن. فقط همین هاست؟ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: غیبت یکی از مبطلات روزه است و روزه را باطل می کند. یعنی چه؟ حضرت فرمودند: قضا به گردنش است. یعنی بعد از ماه مبارک باید قضای روزۀ آن روز را به جا آورد. به قول بزرگی: تعجبی نیست! چطور می شود که یک قطره آب و یک لقمه غذا روزه را باطل می کند اما غیبت روزه را باطل نکند؟

در حدیث قدسی داریم: ارث روزه دو چیز است: کم خوردن و کم گفتن. آخر ماه رمضان باید ببینیم چیزی از این ارث به ما رسید یا نه.

علمای اخلاق بیش از 30 گناه را از زبان نام بردند. آیت الله حائری مدتی نجف درس می خواندند. آنجا را رها می کند و به کربلا میروند. از او پرسیدند: حیف نبود که حوزۀ آنجا را رها کردی و اینجا آمدی؟ فرمودند: مدتی بود در هر جلسه ای که می نشستم، مردمی که در جلسه بودند یا جزء موافقین مشروطه بودند و یا مخالفین. وقتی به جلسۀ موافقین می رفتم غیبت مخالفین بود و به جلسۀ مخالفین می رفتم غیبت موافقین بود.

ما حاضر هستیم شهرمان را عوض کنیم تا از مجلس گناه نجات پیدا کنیم؟ حالا شهر نه! حاضریم مجلسمان را بهم میزنیم؟

آیت الله بهجت(ره) می فرمودند: اگر به ما مسلمانان بگویند " خداوند می خواهد یکی از گناهانش را حلال کند، کدام را انتخاب می کنید؟ همۀ ما خواهیم گفت: غیبت را حلال کند. نمی توانیم غیبت نکنیم و آرام بگیریم.

امام(ره) فرمودند: عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید.

قدم اول هر سیر و سلوکی " مراقبت از زبان " است. امکان ندارد زبانمان آزاد باشد و به مقامات برسیم. نه به مقامات همین ایمان درجه اولش را نخواهیم داشت چه برسد به مقامات بالا.

امام صادق علیه‌السلام گاهی از اصحابشان گلایه می کرد. می فرمودند: گروهی که قبل از شما بودند، تمرین سکوت می کردند. وقتی می خواستند در زندگیشان عبودیت کنند 10 سال تمرین سکوت می کردند که دروغ نگویند و غیبت نکنند.

نشد پیامبر از منبر بالا رود و این آیه را تلاوت نکند: " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا " ( سوره احزاب آیۀ70 ) معنی: " اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد از خدا پروا داريد و سخنى استوار گوييد. "

مومنین تقوا داشته باشید؛ تقوا یعنی چه؟ هر جای قرآن مراجعه کنید در غالب موارد بعد از آن دستوری داده است. تقوا پیشه کنید و خوب صحبت کنید. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به هر منبری که میرفتند این آیه را می خواندند.

امام علی علیه‌السلام از منطقه ای عبور می کردند و دیدند شخصی بسیار صحبت می کند. ایشان ایستادند و فرمودند: حرف هایی که میزنی را املا می کنی و دو فرشته می نویسند و نامه می شود و به سوی خداوند میرود. حرف مفید بزن. حرف های غیر مفید را کنار بریز.

ما گاهی برای شخصیتی می خواهیم نامه بنویسیم، چقدر مواظب هستیم که کلماتی را که انتخاب می کنیم خوب باشد؟ آن هم به یک شخصیت! حرفی که میزنیم نامه ایست برای خدا. امام علی علیه‌السلام فرمود: خوب حرف بزن.