حجت الاسلام حسینی قمی: متأسفانه امروز جامعۀ ما گرفتار کمبود باورهای دینی است+ گزارش تصویری

کد خبر: 35112
مراسم روز سوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی و مناجات خوانی حاج احمد زین العابدین در مسجد امام حسن علیه السلام، برگزار شد.
وارث: مراسم روز سوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی و مناجات خوانی حاج احمد زین العابدین در مسجد امام حسن علیه السلام، برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام حسینی قمی را می خوانید:



ماه ضیافت الله اوج رحمت الهی است و اوج انتظار پروردگار از انسان ها است. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: ماه رمضان ماه رسیدگی به خویشاوندان و صله ارحام است. قرآن در بین ما مسلمانان مهجور است. فردای قیامت یکی از شاکی ها قرآن است که از برخی شکایت می کند و برخی را شفاعت. نهج البلاغه امام علی علیه‌السلام هم در بین ما مهجور است. نهج البلاغه سه بخش دارد که بخش اول خطبه ها و دوم نامه های ایشان و بخش سوم حکمت های ایشان است.

اگر تصمیم بگیریم و برنامه ریزی کنیم و روزی یک صفحه نهج البلاغه را بخوانیم می توانیم یک ساله آن را تمام کنیم. بعد از نهج البلاغه کتابی به نام غررالحکم داریم که تقریباً جامع کلمات امام علی علیه‌السلام است.

همان طور که راجع به قرآن کوتاهی می کنیم راجع به نهج البلاغه هم کوتاهی می کنیم، نمی توانیم بگوییم وقت نداریم و گرفتاریم. جوانان ایرانی در شبانه روز 9 ساعت در فضای مجازی هستند! ما نباید فردای قیامت جواب خدا را بدهیم؟ چطور وقت برای فضای مجازی داریم اما برای کلام امیرالمومنین علیه‌السلام و تلاوت قرآن نداریم.

کتاب سومی که مهجور است صحیفۀ سجادیۀ امام سجاد علیه‌السلام است. اگر چنین کتاب در غالب دعاست، در حقیقت با عظمت ترین معارف دینی را در قالب دعا بیان کردند. 54 دعا دارد. می توانیم بگوییم که وقت نداریم یکبار 54 دعای امام سجاد علیه‌السلام را مطالعه کنیم؟ پیچیده نیست و شرح مفصلی نمی خواهد، تقریباً 80 درصدش را با مطالعه متوجه می شویم.

در صحیفه امام دو دعا دارد یکی در استقبال ماه رمضان و یکی هم در وداع ماه رمضان است. دعای 44 استقبال از ماه رمضان است. دعای 45 وداع با ماه رمضان است. زمان وداع می فرمایند: این ماه رو به پایان است و دارد از دست میرود، مصیبت ما را جبران کن.

امام سجاد علیه‌السلام میداند چه رحمت گسترده ای از دست میرود. اگر ما درک کنیم، غصه می خوریم.

حضرت عرضه میدارد: خدایا ما را در ماه رمضان در نیکی به خویشاوندان موفق بدار. مهم تر از سفارش به اصل صله رحم، سفارش به تفسیر صله رحم است. قطع رحم حرام است. صله رحم جزء واجبات است و برای ارحام نسبی است. برادر و خواهر و عمو و عمه و دایی و خاله و آنهایی که در ریشه به یک پدر و مادر باز می گردد.

سوال کردند: چه زمانی صله رحم تحقق پیدا می کند؟ فرمودند: انجام و تحقق صله رحم موضوعی عرفی است. مثلاً اگر خویشاوندی داری که نیاز مالی دارد و شما می توانی نیاز مالی اش را بر طرف کنی صله رحم واجبتان وقتی تحقق پیدا کرده که نیاز مالی او را بر طرف کنی.

گاهی تحققش این است که اگر می توانید گرفتاری برادر و خواهر و دایی و عمو را بر طرف کنید، حداقل قرض بدهید. قرض از صدقه بالاتر است. خداوند در قرآن می فرمایند: یک درهم در راه خدا بدهی، 700 درهم می شود. من وعدۀ قرآن را باور ندارم اما وعدۀ بانک ها را که می گویند سپرده ات را بیاور و 20 درصد سود به تو می دهیم، را باور دارم! متأسفانه امروز جامعۀ ما گرفتار کمبود باورهای دینی است.