روز چهارم ماه رمضان در مسجد امام حسن مجتبی(ع)+گزارش تصویری

کد خبر: 35242
مراسم روز چهارم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی و مناجات خوانی حاج احمد زین العابدین در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم روز چهارم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی و مناجات خوانی حاج احمد زین العابدین در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد. 

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام حسینی قمی را می خوانید:

در صحیفۀ سجادیه امام زین العابدین علیهم السلام دو دعایی من باب ماه مبارک رمضان وجود دارد  1-دعا 44 در استقبال ماه مبارک رمضان 2-دعا 45 من باب وداع ماه مبارک رمضان. حضرت امام سجاد علیهم السلام بعضی از وظایف مومنین را در غالب دعا بیان می کنند. 1- خدایا در این ماه ما را موفق بدار که با خویشاوندان مان صله  رحم و نیکی داشته باشیم.

2-خدایا در این ماه ضیافت الله به ما توفیق عنایت فرما که اموال و دارایی ما از تبعاتی که  آلوده به حرام می کند دور باشد و اموالمان را با زکات پاک و تطهیر کنیم .

مرحوم زاهد رضوان الله تعالی می گفتند در نجف شخصی بود کارش دزدی بود و روزه هم می گرفت. موقع افطار در کوچه و بازار سراغ مردم  می آمد و به آنها التماس می کرد که وقت افطار شده است و من روزه ام و مال حلالی ندارم که بتوانم با آن افطار کنم ساعتها از افطار می گذشت و این بنده خدا افطار نمی کرد.

چه اشکالی دارد آدمهایی که نمی توانند از هوای نفسانی خود دور باشند خمس مال را بدهند که حداقل سحر و افطار را حلال بخورند.

مرحوم شیخ طوسی رضوان الله تعالی داستانی درباره امیر المومنین علیهم السلام در کتاب التهذیب به روایت از امام صادق علیهم السلام می نویسد :

خادم حضرت علی سلام الله علیهم افطاری را برای ایشان آورد که یک کیسه مهر و موم شده بود شخصی در آنجا بود گفت یا امیرالمومنین! کیسه غذایتان را چرا مهروموم کرده اید؟ این نشانه بخل است می ترسید که کسی لقمه ای از غذای شما بخورد ؟

حضرت تبسمی نمود و فرمودند یک احتمال دیگری هم بده شاید دلیل دیگری دارد.

دلیل اینکه من این را مهروموم کرده ام این است مسیر تهیه این را می دانم و میدانم که این غذا پاک و طیب و حلال است و نمی خواهم کسی چیزی روی ان بگذارد که راه تهیه و کسب آن فرق می کند و مشخص نیست.

خواجه عبدالله انصاری می فرماید: همه نگران پایان کار هستند و می گویند آخر و عاقبت چه می شود در حالیکه من نگران آغازم، اگر لقمه ای حلال بردی دیگر نگرانی ندارد در واقع لقمه حرام تاثیرش را در نسل انسان می گذارد مثلا تا 7 نسل تاثیر خود را می گذارد که کار را سخت می کند.