عبادت بی نشاط ارزشی ندارد
وی با بیان این که اسکلت دین با قیام، حرکت، سرعت و نشاط همراه است، افزود: خداوند از فعل افرادی که کارهایشان بی نشاط است، انتقاد می کنند.
وی با اشاره به این که عبارات «اقیموا الصلاة»، «اقیموا الدین» و... به معنای به پا داشتن است، گفت: به پاداشتن قرآن چیست؟ حفظ قرآن. بسیاری از بنده سؤال می کنند که آیا قرآن را حفظ کنیم یا خیر؟ اگر تیزهوش هستید و حفظ قرآن به شما فشار نمی آورد قرآن را حفظ کنید، اما اگر هوش شما معمولی است، فقط سوره های کوچک را حفظ کنید. قرآن می گوید «اگر قرائت قرآن برای شما آسان است، آن را بخوانید» قرائت قرآن باید با نشاط همراه باشد، عبادت بی نشاط بی ارزش است.
حجت الاسلام قرائتی با بیان این که امام علی(ع) می فرمایند قرآن شفاعت می کند، تصریح کرد: شفاعت افراد در قیامت بر سه نوع تقسیم بندی می شود. نخست افرادی که به هیچ وجه مورد شفاعت قرار نمی گیرند؛ دوم شفاعتی که شامل حال برخی می شود و شامل حال برخی دیگر نمی شود و سوم افرادی که شامل شفاعت ائمه نمی شوند. قرآن شفاعت می کند و شفاعت آن تأثیرگذار است.
وی در خصوص معنا و مفهوم کلمه «ضالّین» در سوره حمد بیان داشت: ظالّین یعنی گمراهان. پیغمبر می فرمایند اگر می خواهید هیچ گاه گمراه نشوید، همواره به قرآن و اهل بیت تمسک بجویید. فردی در صدر تاریخ گفت که قرآن برای ما کافیست. این که فردی بگوید قرآن برای ما کافیست، حرف غلطی را بیان کرده است، این سخن ضد قرآن است. قرآن می فرماید «من کتاب هدایت هستم» ولی کافی نیست، چرا که خدا به پیغمبر می گوید «قرآن کافی نیست، حتی تو ای پیغمبر بایستی هدایت کنی».
این مفسر قرآن کریم نیز با طرح این پرسش که چه آیه ای برای اثبات وجود امام زمان در عصر حاضر وجود دارد، پاسخ داد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «چرا زمانی که آیات خدا برای شما خوانده می شود و رسول خدا در میان شماست، کافر می شوید». امروز که رسول خدا از بین ما رفته آیا همه ما می توانیم کافر شویم؟
وی اضافه کرد: بنابراین اگر امام زمان در عصر ما نباشد، همه ما می توانیم کافر شویم و در قیامت می توانیم نسبت به کفر خود پاسخگو باشیم. بنابراین باید در هر زمانی عین پیامبر، یک رهبر آسمانی و معصوم وجود داشته باشد، اگر نباشد ما حق داریم کافر شویم. این از بهترین دلیل هایی است که در هر زمانی باید حجت معصوم خدا بر خلق وجود داشته باشد.
/م.ی216