حجت الاسلام علوی تهران : دنیا گذرگاه است، نه قرارگاه

کد خبر: 35664
مراسم روز یازدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و حجت الاسلام انصاریان در مسجد حضرت امیر علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم روز یازدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و حجت الاسلام انصاریان در مسجد حضرت امیر علیه السلام برگزار شد.

در ذیل، متن سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی را دربارۀ ادامۀ بحث دنیا می خوانید:


حجت الاسلام علوی تهران : دنیا گذرگاه است، نه قرارگاه

با مراجعه به متون دینی متوجه می شویم که تعابیر راجع به دنیا به دو بخش تقسیم می شوند: بعضی از تعابیر در مذمت دنیا هستند و دنیا را نکوهش کرده اند. اما در مقابل روایاتی هم وجود دارد که دنیای ممدوح را به ما معرفی می کند. حجم عباراتی که دربارۀ مذمت دنیا هستند، خیلی بیشتر است. بعضی از روایات وقتی می خواهند دنیا را بسنجند، آن را با پشه مقایسه می کنند. اهل معرفت دنیا را در حد پشه می بینند ولی برای آن خونریزی میکنند. پیغمبر صلی الله علیه و آله می فرمودند : "لو کانت الدنیا تعدل عندالله , مثل جناح بعوضهما اعطی کافرا و لا منافقا منها شیئا" اگر دنیا در نزد خدا به نزد بال پشه ای ارزش داشت , چیزی از آن را به هیچ کافری و هیچ منافقی نمیداد.

و در جایی دیگر فرموده اند : "إنَّ نَعیمَ الدُّنیا أقَلُّ وأصغَرُعِندَاللّهِ مِن خُرءِ بُعَیضَةٍ" نعمت های دنیا نزد خداوند از فضله ی پشه هم کمتر و هم کوچکتر است.

پیغمبر زیراندازشان بوریا بود و به حدی سفت بود که وقتی ایشان می خوابیدند روی بدنشان جا می افتاد. بعضی از ما انسان ها شفاعت و زیارت و عنایت پیغمبر را می خواهیم، چون منفعت است اما ذره ای دنبال شباهت با ایشان نیستیم.

یکی از زنان پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند: پادشاه ها چه کاخ هایی برای خودشان درست کرده اند، آنوقت شما روی بوریا میخوابید؛ این چه وضع زندگی است؛ شما هم به خود برسید. پیامبر فرمودند: اگر بخواهم تمام این بوریا برایم طلا شود، خواهد شد. روزی که به رسالت مبعوث شدم جبرئیل آمد و گفت یا رسول الله این خزائل دنیا و این کلید آنها، همگی برای شما و بعد به همسرشان فرمودند: این بوریا را کنار بزن. هنگامیکه کنار زد متوجه شد در زیر بوریا قطعاتی از طلا وجود دارد که مردان به تنهایی نمی توانند آن را بلند کنند! حضرت فرمود: همۀ اینها برای من است ولی اینها به اندازۀ بال پشه ای در نزد خدا ارزش ندارد، لذا آنها را نمی خواهم. چون ارزش ندارد پیغمبر خدا هم آن را نخواست. دین فقط به نماز و روزه و حج رفتن نیست؛ بلکه باید ترک دنیا نیز کرد.

امیر المومنین علیه السلام می فرماید: "احذروا هذه الدنياالخداعة الغدارة" از این دنیای نیرنگ باز بپرهیزید. چون اولاً نزد خداوند هیچ مخلوقی بی ارزش تر از دنیا نیست. خداوند از زمانی که دنیا را خلق کرده، به آن نظر نکرده است. خداوند به هر چیزی نظرکند، یعنی رحمت و برکت دارد و از هر چیزی نظرش باز دارد یعنی رحمت و برکتی ندارد. ما باید دنیا را مانند عالم رحم ببینیم. ثانیاً پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله هرگز چیزی را که خداوند کوچک شمرد، بزرگ نشمرد. ثالثاً در کوچکی دنیا همین بس که تمام خوشی های دنیا، نمی تواند مزد اهل طاعت باشد.

پروردگار متعال در یکی از صحف ابراهیم خطاب می فرماید: "یا دنیا ما اهل لک علی الابرار الذین تزینت و تصنعت لهم." ای دنیا تو چقدر بی ارزشی که خودت را برای نیکان آرایش میکنی و میسازی که دلبری کنی. فرعون نزد خدا ارزشش از دنیا بیشتر است!اما من بیزاری از تو را در دل افراد قرار دادم. آنها دارای جهان بینی ای هستند که با تو جمع نمی شوند. هیچ مخلوقی بی ارزش تر از تو نیست. "کلّ شأنک صغیر، و إلى الفناء تصیر" تمام بود و نبودت کوچک است و نابود هستی. روزی که تو را خلق کردم به قضاء حتمی نوشتم. نه تو برای کسی می مانی و نه کسی برای تو اگرچه عده ای در جمع آوری تو حریص باشند و در خرج کردن تو بخیل. چون تو گذرگاهی، نه قرارگاه.


حجت الاسلام علوی تهران : دنیا گذرگاه است، نه قرارگاه