حجت الاسلام کرمی: چه مساله ای است که اگر پیغمبر آن را ابلاغ نکند، رسالتش قبول نیست؟!

کد خبر: 35736
مراسم شب دوازدهم ماه مبارک رمضان در هیئت مکتب تشیع با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی حاج کاظم غفار نژاد ، حاج سعید خرازی ، آقای فرید فروغی برگزار شد.


وارث: مراسم شب دوازدهم ماه مبارک رمضان در  هیئت مکتب تشیع با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی حاج کاظم غفار نژاد ، حاج سعید خرازی ، آقای فرید فروغی برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام کرمی را می خوانید:

چه مساله ای است که اگر پیغمبر آن را ابلاغ نکند بیست و سه سال هیچ کاری نکرده است؟

در جریان حج الوداع پیامبر و غدیر خم  بعد از اعلام "من کنت مولا فهذا علی مولا"، مخالفان چگونه در مفهوم دست کاری کردند؟ معنایی که شیعیان مطرح کرده اند درباره قدیر این است اما اهل سنت اشکال دارند که پاسخ داده می شود. "ولی" یعنی مولا، یعنی صاحب اختیار یعنی اگر ولی تصمیمی گرفت تصمیم ولی مقدم  واولی به  تصمیم اشخاص دیگر است.


اهل سنت می گویند: "کلمه  مولا به معنای صاحب اختیار ، آزاد کننده، آزاده شده، هم پیمان، محب ودوستدارهست. مشخص نیست که منظور پیامبر دقیقا همان صاحب اختیار باشد" در قواعد عربی مبحثی هست که بیان میکند وقتی چند کلمه در لفظ مثل هم هستند برای پی بردن به معنی دقیق آن ها کلمات قبل و بعد از آن را در نظر بگیریم. باید در نظر بگیریم در چه شرایطی این جمله بیان شده است؟


 پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم قبل از آن حساسیت ها را تحریک کرده  با اعلام اینکه این حج، حج وداع است و بعد اعلام کرده آن هایی که نیامدند بیایند و آن هایی که هستند بایستند  و آن هایی که رفتند برگردند. آیا پیغمبر صد هزار نیرو را جمع کرده است که اعلام کند "هرکه مرا دوست دارد علی را دوست بدارد؟"


 چه مساله ای است که اگر پیغمبر آن را ابلاغ نکند بیست و سه سال هیچ کاری نکرده است؟ در نظر داشته باشید دوست داشتن و بغض نسبت به کسی،  دستوری و عقلی نیست و با امر پیغمبر نمی توانیم کسی را دوست داشته باشیم. آن کسی که محب نیست کل دنیا را دهم به او بدهند محب نمی شود. پس "ولی" به معنای محبت نیست . چون "ولی" در این معنا امر دستوری و بخش نامه ای نیست.


 مساله ای که خداوند برای آن به پیامبر صلی الله علیه واله وسلم میفرماید اگر آن را انجام ندهی رسالتت قبول نیست، اعلام محبت نیست. بر سر دوست داشتن دعوایی پدید نمی آید. دعوا آنجایی پدید می آید که بحث صاحب اختیاری و ریاست باشد. پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم سه شبانه روز مردم را در غدیر خم نگه داشتند که آن ها با علی علیه السلام بیعت کنند. بیعت یک مفهوم سیاسی اجتماعی است. بیعت به معنای تعهد دادن است. در نظر داشته باشید که تنها خداوند  مقام امامت و جانشینی را تعیین میکند و پیامبر مامور به ابلاغ دستور خداوند است.