حجت الاسلام ثمری: کسی که به هدف خلقت برسد می تواند طوق خلفة الهی را به گردن بیندازد

کد خبر: 35818
مراسم شب سیزدهم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام شیخ علی ثمری و مداحی حاج حیدر خمسه و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در حسینیۀ بیت الحسین علیهم السلام برگزار شد.

وارث: مراسم شب سیزدهم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام شیخ علی ثمری و مداحی حاج حیدر خمسه و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در حسینیۀ بیت الحسین علیهم السلام برگزار شد. 

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام ثمری را می خوانید:

حجت الاسلام ثمری: کسی که به هدف خلقت برسد می تواند طوق خلفة الهی را به گردن بیندازد

دراین دنیا که دار التربی است دو هدف از آفرینش ما دنبال می شود و هر کس بتواند به این دو هدف برسد به هدف خلقت رسیده است و کسی که به هدف خلقت برسد می تواند طوق خلفة الهی را به گردن بیندازد. آن دو هدف این است:

1.    

انسان مراقبت کند که ارزشش در دنیا خدا است. به کمتر از خدا فروخته نشود.

2.    

به مقام بندگی که نتیجه تکلیف و مسئولیت است برسد. زیرا با رسیدن سن تکلیف هم مکلفیم هم مسئول. تکلیفش این است که اوامر و نواهی خدا را در زندگی جاری سازد و مسئولیتش این است که جوابگوی فرصتهایی که دارد باشد. که نتیجه این مسئولیت و جوابگویی بندگی است و خداوند در شب معراج در حدیث قدسی به پیغمبر صلی‌الله‌وعلیه‌و‌آله فرمود: "من ضَمِنَ لی بِاَربَعِ خِصالٍ اِلا اَدخَلتُهُ الجَنَةَ: یَطوی لسانَهُ فَلا یَفتَحُهُ اِلا بِما یَعنیهِ و یَحفَظُ قَلبَهُ مِنَ الوَسواسِ و یَحفَظُ عِلمی وَ نَظَری اِلیهِ و تکونُ قُرَةُ عَینَیهِ الجُوعَ"

«بنده ای نیست که ضمانت کند برای من چهار خصلت را مگر اینکه او را داخل در بهشت می نمایم: زبان خود را نگاه دارد پس آن را نگشاید مگر برای چیزی که برایش مفید است. قلب خود را نگاه دارد از وسوسه ها، نگاهبان آگاهی من باشد و توجه به آن نماید. گرسنگی را موجب چشم روشنی خود بداند.»

1.یطوی لسانه 2.یحفَظُ قَلبَهُ3.یَحفَظُ رایی به(مراقبت کند که من می بینم.)3.جوع

(خدا بر جوع توصیه می کند. )

 

یَطوی لسانَهُ

انسان هم باید قشنگ حرف بزند هم باید حرف قشنگ بزند. حرف قشنگ آن حرفی است که فائده داشته باشد. لفاظی نکند چرا که لفاظی عاقبت را شر می کند. حرفی را که در 20 دقیقه می تواند بزند در 45 دقیقه می گوید. "ویل للمطففین" در اینجا هم مصداق دارد. در قال صادق علیه‌السلام و قال باقر علیه‌السلام هم داریم.

باید جوابگوی حرف هایت باشی. هرکلامی که از دهانت خارج می شود یا خوب است یا بد. بعضی دزدی ها، دزدی های شرافتمندانه است. روی منبر اعتقادات مردم را بدزدید . وقت مردم را تلف کنید.

قرآن می فرماید: "مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ"(ق 18) « [آدمى] هيچ سخنى را به لفظ درنمى ‏آورد مگر اينكه مراقبى آماده نزد او [آن را ضبط مى‏كند]» "وَجَاءتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيد"(ق21)«و هر كسى مى ‏آيد [در حالى كه] با او سوق ‏دهنده و گواهى‏ دهنده ‏اى است» که چرا این حرف ها را می زدی؟ 

بعضی موارد یک حرف من باعث می شود یک خانواده از هم پاشیده می شود. این گونه نیست که شیطان همه را با گناه کبیره گمراه کند. یک جا می گوید جوری حرف بزن فلانی را ضایع کن که "اشد و من الزنا" است. زناکار را همه می بیند ولی کسی که غیبت کرده و گناهش از زنا بالاتر است کسی نمی بیند و توجهی نمی کند برایش کفش هم جفت می کنند.

 بیش از یکصد گناه کبیره "قلیل الجِرم کثیر الجُرم" است. سبب شهادت اکثر انبیای الهی زبان است. شهادت علی علیه‌السلام با سر این زبانها رقم خورد و خیلی سخت است حفظ این زبان. اما کد دارد معصوم علیه‌السلام می فرماید: "إنّما شيعتنا الخُرس" « شیعیان ما شبیه آدم های لال هستند»

کتابی است به نام "شدالازار فی حط الاوزار عن زوار المزار" اثر جنید شیرازی برای بزرگان شیراز است. در این کتاب آمده که زنی بدکاره کاسب بود. می میرد و شدت جو سازی آن قدر بود که کسی رغبت نمی کرد دفنش کند در آخر عده ای سبب خیر می شوند و آو را به غسالخانه می برند و غسال مذهبی ای هم می آورند. هنگام غسل غسال می زند به رانش که چقدر با این بدن زنا کردی. دست می چسبد به بدن. خبر به بزرگان شیراز می دهند. و ماجرا را می گویند که چه کنیم؟ یکی از بزرگان گفت: به مرده شور حد قذف بزنید دست جدا می شود. تهمت زده است. 80 ضربه شلاق به او زدند و دست جدا شد.

کسی که از نعمت حزب الله برخوردار است باید دهانش چفت و بند داشته باشد. داریم اگر با فردی صحبت می کنید و بوی کثافتی از دهانش می آید نمی توانید بروید و بگویید چیزی خورده بود. شاید چیزی شبیه آن  خورده است. شاید به زور به او خورانیده باشند. ولی ما او را می زنیم تا بگوید چه خورده است.

 آنوقت معنویت از جلسات می رود و جلسات اثر خاصی ندارد. لذا از خدا بخواهیم. چون آخرین عضوی که از کار می افتد زبان است. سر حرفی خانواده ای از هم می پاشد. زبان درازی بزرگتر ها موجب قسمتی از طلاق ها است و در خانواده حزب الهی ها هم وجود دارد و نیمی از طلاق ها پدر ها و مادر ها مقصرند که باید در قیامت جوابگو باشند. مراقبت کنیم از زبان خود.

در حدیث قدسی داریم که خداوند می فرماید: "یا احمد علیکَ بِصَمت"« تورا سفارش می کنم به صمت.» یک معنای صمت با فتحه سکوت است. چرا نفرمود سکوت و گفت صمت؟ سکوت یعنی خاموش بودن و حرف نزدن که فی المعنی و ابتدا خوب است ولی آن که مورد نظر شرع است این نیست. صمت یعنی سکوت توام با فکر که مد نظر خداوند است. این فکر که از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود.

امیرالمومنین علیه‌السلام  در نهج البلاغه می فرماید: "وقتی فکر کنی به این نتیجه می رسی که قطره ای منی نجس بودی که در رم جا گرفتی. وسط کار هم بهترین نعمات خدا را می خوری و تبدیل به نجاست می کنی. درآخر هم مردار می شوی."

عبارت عجیبی دارد حضرت: "در شگفتم برای کسی که اولش نطفه و در آخر مرداری خواهد بود و در این بین حمل کننده ی نجاست . چگونه تکبر می نماید. "

خداوند می فرماید: " وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلا "« و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از آفريده‏هاى خود برترى آشكار داديم »

سپس خداوند می فرماید:" أعمر القلوب قلوب الصالحين والصامتين وإن أخرب القلوب قلوب المتكلمين بما لا يعينهم ." « آبادترین دل ها دل انسانهای صالح و صامت است و خراب ترین دل ها دل انسانهای متکلمی است که نمی داند چه می گوید»

 وبزرگترین توفقی که خدا به برکت سحر خیزی ماه مبارک وانوار آل الله  به فردی می دهند که طلب کند این است که مگر بالضروره حرفی نزند و حرفش فایده داشته باشد. تمرین کنیم و یاد بگیریم حرف بی فایده نزنیم.

 در ادامه حدیث قدسی داریم که پیغمبر صلی‌الله‌وعلیه‌و‌آله سوال کرد: "يا رب ما أول العبادة ؟ " «اولین قدم در عبادت چیست؟» خداوند فرمود : "أول العبادة الصمت والصوم" «اولین قدم در مسیر بندگی روزه  و صمت است.» خداوند فرمود:"هل تعلم یا احمد ما میراث الصوم؟" « میدانی نتیجه و ارث روزه چیست؟»  فرمود: نه. خدا می فرماید :"قله الاکل و قله الکلام" «کم خوردن و کم حرف زدن.» "الصوم يورث الحكمة" «و نتیجه روزه حکمت است» " والحكمة تورث المعرفة" «و نتیجه حکمت معرفت است.» "والمعرفة تورث اليقين ، فاذا استيقن العبد لا يبالي كيف أصبح ، بعسر أم بيسر " «و نتیجه معرفت یقین است و زمانی که یقین کرد عبد برایش فرقی ندارد که سخت بگذرد یا آسان.»هرچه شد می پذیری.

 

 حجت الاسلام ثمری: کسی که به هدف خلقت برسد می تواند طوق خلفة الهی را به گردن بیندازد