حجت الاسلام علوی تهرانی: داشتن ثروت چگونه می تواند موجبات رضایت خدا را فراهم کند؟

کد خبر: 35870
مراسم روز سیزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و حجت الاسلام انصاریان در مسجد حضرت امیر علیه السلام برگزار شد.

وارث:مراسم روز سیزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و حجت الاسلام انصاریان در مسجد حضرت امیر علیه السلام برگزار شد. 


در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی را می خوانید: 

حجت الاسلام علوی تهرانی:داشتن ثروت چگونه می تواند موجبات رضایت خدا را فراهم کند؛

بخشی از روایات درباره دنیا به دو شکل بیان کرده است بخشی از آنها ما را بر حذر می داشتند و برخی از آنها بی ارزشی دنیا را نشان می دهد.

عمدتا سه تعریف برای دنیای مذموم وجود دارد و به طور مطلق هر جا که تعاریف صدق پیدا کرد استفاده می شود. یک عده می گویند دنیای مذموم عبارت است از دارایی،مال. "اَلَنَّاسُ فی الدنیا بالاموالِ " مردم در دنیا با دارایی و مال مشغول هستند. پیامبر اکرم صلوات الله علیه" نعم العون على طاعة الله والمال " در مسیر خدا دارایی و سبب یاور اوست. این کمک کننده،کمک کننده خوبی است. امیرالمومنین علی علیه السلام:اگر یک انسانی تمام ثروت در زمین را داشته باشد به این ثروت رضایت خدا را بخواهد جذب کند این آدم زاهدی است و اگر کسی باشد که در روی زمین هیچ چیزی نداشته باشد ولی با همان دست خالی عبادت خدا را نکرده است، این آدم، آدم دنیا طلبی است.

یکی از معضلات ماست که نمی دانیم داشتن ثروت چگونه می تواند موجبات رضایت خداوند را فراهم کند.

عده دیگری هستند که می گویند: از زمانی که انسان پای خود را بروی کره زمین می گذارد و تا زمانی که میمیرد کل این شروع تا پایان را مذموم باشد مانند کسانی که لباس مندرس می پوشند. رحبانیت در دنیا،دنیا مداری نیست وابستگی نداشتن به دنیاست.

پیامبر صلوات الله علیه می فرمایند:" نعم العون، الدنیا علی الاخرة" دنیا کمک خوبی برای طلب آخرت است.

برخی هم از دیدگاه سوسیالیستی و مسیحیت نگاه می کنند. دنیای مذموم داشتن دنیای خوب است اگر در دنیا آمدی و زندگی کردی دارای همه امکانات شدی این دنیا می شود دنیا مذموم. در حالیکه همین دنیا را دو وجود حضرت سلیمان علیه السلام  و حضرت یوسف علیه السلام داشتند و قطعا اهل دنیا نبودند.

این سه دیدگاه درباره دنیاست که هر سه آن را رد کرده ایم. تعریف طبیعی دنیا از دیدگاه پیامبر صلوات الله علیه:دنیا یک رویاست. اول دنیا خواب دیدن است، گاهی از خواب دیدن را به رویا تعبیر می کنند و گاهی هم به حلو ودر این خوابی دیده ای مجازات و پاداش داده می شود. تفاوت رویا با حلو در این است که:رویا آن خوابی است دیده می شود و غالب خیر است. حلو آن خوابی است که دیده می شود و غالب شر است. نفس خواب واقعی نسیت.

تعریف دنیا: از زمانی که انسان پا می گذارد به روی زمین خاکی تا وقتی که می میرد در طول این مسیر را دنیا می گویند که به نیازهایی اولیه محتاج است. این برای گذراندن اصل زندگی است اما یک چیز های هم وجود دارد برای تامین و رسیدن به سعادت و آرامش. آنچه که گذراندن عمر در دنیا می شود و موجب رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت می شود و موجب ایجاد سعادت و آرامش و آسایش می گردد. مجموعه این ها دنیا می شود.

دنیا مذموم آن است که انسان با هر لوازمی از وسایل دنیای برسد و زندگی کند اما منهای خدا باشد می شود دنیای مذموم. ملائک شهادت بر نامه اعمال می دهند در پرونده اش مملو از کار های نیک است شما نویسندگان رفتار های او هستید. خداوند می فرماید این اعمالی که انجام داده است مورد قبول من نیست لعنت من بر او است زیرا مرا اراده نکرده است.

حجت الاسلام علوی تهرانی:داشتن ثروت چگونه می تواند موجبات رضایت خدا را فراهم کند؛