حجت الاسلام شجاعی: انسان آمده است تا به مقامات و مراتب عالی برسد

کد خبر: 35929
مراسم شب میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام در حسینیه فاطمیون با سخنرانی حجت الاسلام شجاعی و با مداحی حاج علی مهدوی نژاد ، حاج اصغر دوستی و حاج آقای مرعشی برگزار شد.

وارث:مراسم شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) در حسینیه فاطمیون با سخنرانی حجت الاسلام شجاعی و با مداحی حاج علی مهدوی نژاد ، حاج اصغر دوستی و حاج آقای مرعشی برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام شجاعی را می خوانید:


ایمان به خداو حشر و نشر و آخرت انسان را حفظ می کند

در حقیقت انسان آمده است برای اینکه به مقامات و مراتب عالی برسد و خدا زمینه های سیر را برای انسان قرار داده است تا بشر از آن مراتب عالی استفاده کند.

روح ما بین عقل و نفس است. اگر روح در اثر تعالیم عالیه،  ایمان و تقوا سیر گردد به مقامات عالی می رسد و همان طور که عرض کردم از ملائکه هم بالاتر می رود. اما اگر تمایلات و نفسانیات و گناه و معصیت و اشتباه بر عقل بشر ادامه پیدا کرد، نه.

در فرازی از اساس فلسفه عرض شد روح ما بین عقل و نفس است. در ترقی عقل است و در تنزل نفس است. 

شهوت در ابتدا در لب بچه است سپس آرام ، آرام در خون انسان پخش می شود و چشم و جوارح انسان به تمام معنا دچار انحراف و انحطاط می شود. آن چیزی که سد راهی بر نفس اماره به سوء است، در درجه اول عقل است. کودکی که انحراف دارد و از پرتگاه می افتد و یا در حوض خفه می شود، کودک قدرت عقلی‌اش محدود است و نمی فهمد و چون درک نمی کند و درک اخلاقی ندارد، طغیان می کند. گاهی نیز ممکن است طغیان نفس به دلیل نبود علم باشد. فردی که به مراتب علمی نا آشنا است حقایق علمی را نمی فهمد.

 ما در همین ده، شبی که ما پیرامون معاد صحبت کردیم جوانان نزد ما آمدند و گفتند مسئله خاص مراتب ترس از معاد ما را به مبنا اساسی و اصول علمی آشنا کرده است. علم جلوی طغیان بشر را از لغزش و خطا می گیرد.

مرحله دوم؛ علم حیات عقل است. فرمود حیات عقل به انسان و حیات انسان به روح و حیات روح به عقل و حیات عقل به علم ؛ علم حیات عقل بشر است.  آن مردمی که به حیات علمی زنده نشده اند مرده اند و بدنشان قبرشان است. انسان جاهل و نادان و کسی که عقل اش با حیات فکری پرورش نشده، مسلماً گناه می کند. نوع کسانی که در معرض گناه هستند جاهل اند و اگر به آنها دقت کنید دست خوش جهل‌‍شان هستند.

مسئله بعدی تربیت است و مسئله مربوط به مراتب عالیه عقلی و تربیت های معنوی حاکم است؛ یعنی اصلا اهل گناه و معصیت در خانواده ای نیستند.  این مرحلۀ دقیق سوم است

چهارم ایمان است و این مرحله از همه بالاتر است . اگر آبی که طغیان کرده است را بخواهیم جلویش را بگیریم، دو تا بیل سنگ می ریزند و آب بازمی گردد. امّا یک کشوری که طغیان سیل دارد در مرکز سیل خیزش سد می بندند، برای اینکه سد بسته اند و سد جلوی سیل را می گیرد. آن عاملی که من و شما را در برابر آلودگی و معصیت حفظ می کند خصوصیات ایمان است. ایمان به خدا و حشر و نشر و آخرت انسان را حفظ می کند.

یکی از دانشمندان بزرگ از نویسندگان غرب می گوید علت اینکه جامعه در زمان رسول خدا صلوات الله علیه از آلودگی و گناه مصون بود.مسئلۀ ایمان است؛ ایمان که در هر فرد و جامعه و خانواده حاکم شود او را از خطا و معصیت حفظ می کند.

اعمال به سو در انسان که اولین مرحله نفس است، به تمام معنا رمز بدبختی و پایه سقوط در انسان است و بیشتر از هر چیز باید در خانوده به آن بپردازیم.


 

ایمان به خداو حشر و نشر و آخرت انسان را حفظ می کند