روز پانزدهم و شانزدهم شهرالله الاکبر در مسجد امام حسن مجتبی(ع)+ گزارش تصویری

کد خبر: 36051
مراسم روز پانزدهم و شانزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری و مداحی حاج مرتضی طاهری در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.
وارث: مراسم روز پانزدهم و شانزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری و مداحی حاج مرتضی طاهری در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام ماندگاری را می خوانید:

حجت الاسلام ماندگاری: بر درب بهشت 4 جمله نوشته شده است که شاخصه های ایمان به خدا و روز قیامت است؛

بر درب های بهشت و جهنم جملاتی نوشته شده است. به در چهارم بهشت رسیدیم: که بعد از اقرار و شهادت به ولایت خدا و پیامبر صلی‌الله‌ علیه‌و‌آله و اهل بیت علیهم السلام چهار جمله نوشته است. درواقع شاخصه های ایمان به خدا و روز قیامت این 4 جمله است.

به عبارت دیگر برای هر چیزی شاخصی هست شاخصه ی ایمان به خدا و روز قیامت 4مطلب است. "ومَنْ كَان يُؤْمِنُ بِاللَّهِ والْيَوْمِ الآخر، فَلْيكرِمْ ضَيْفه مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ، فَلیکرم جَارَه، فه مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ، فلیکرم والدین، مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ، فلیقل خیرا أو لیسکت."

4شاخصه

ایمان به خدا و آخرت معیار سعادت و ایمان انسان است.

اکرام مهمان

اکرام مهمان را وظیفه خود نمی دانیم و این نشانه ایمان ضعیف است. اگر از آمدن مهمان ناراحت شدیم و خوشحال نشدیم ایمانمان نقص دارد. خدا می گوید: اگر می خواهید بدانید ایمانتان به خدا و روز قیامت زیاد است ببینید در برابر مهمان رفتارتان چگونه است. مخصوصا مهمان ناخوانده. اکرام مهمان ناخوانده 3 ایمان و باور پشتش است که نشان می دهد ایمان فرد قوی است: 1- باور به اینکه روزی کسی را، دیگری نمی خورد. (منافقی نزد رسول الله صلی‌الله علیه‌و‌آله آمد و لقمه ای در دهان گذاشت و پرسید این لقمه رزق من است یا نه؟ منتظر بود رسول الله صلی‌الله علیه‌و‌آله بگوید نیست و از دهان خارج کند و اگر بگوید هست ببلعد. رسول الله صلی‌الله‌ علیه‌و‌آله فرمود: اگر از گلوی تو پایین برود رزق تو است و اگر نرود رزق تو نیست. ) خوشحال شویم و بگوییم خدارا شکر که هنوز سفره من حواله رزق دیگران را دارد.  2- روایت است: مهمان می آید برکت می آورد، می رود گناهان صاحب خانه را می برد.  3- مهمان که وارد خانه ما می شود، نشاط می آورد. نشاط با شادی فرق دارد. نشاط آرامش و انبساط روحی است.

اگر مهمان را دوست داشته باشیم شبیه خدا می شویم. دوست داشتن مهمان صفتی خدایی است. ما در نظام جمهوری اسلامی هم مهمان داریم. از کشور های جنگ زده افغانستان، کویت، عراق مهمان داریم و به کویتی هاتوجه بیشتری داریم و این اشتباه است. برکت هایی در نظام پدید آمد به سبب وجود مهمانان. برخی باور غلط دارند که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. در حالی که این معنایی دیگر دارد.

اکرام همسایه

همسایه داریمان چگونه است؟ همسایه ها 3 نوع هستند: مردم آزار، باانصاف، خیر خواه.

همسایه خیر خواه و با انصاف را تحویل بگیرم هنر نکرده ام. حضرت صدیقه سلام‌الله‌علیها همسایه ای را تحویل گرفت که کتک خوردن حضرت را در کوچه را دید و چیزی نگفت. پیامبر صلی‌الله‌ علیه‌و‌آله فرمود: "الجار ثم الدار" حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها فرمودند: پدرم آن قدر برای همسایه سفارش کردند که گمان کردم همسایه از همسایه ارث می برد. اکرام همسایه فراوان است سه نوعش را می گویم:1- اذیت و آذار به همسایه نرسانید. 2- اگر مشکلی داشت ما را حلال مشکل خود بداند. خیر خواه باشیم نسبت به همسایه. 3- همسایه مرا گره گشای خود بداند.

خیر خواهی همسایه باشیم. دعا کنیم برای کشور های مسلمان. آن ها خط مقدم جبهه اند. مسجد همسایه دارد. داریم روز قیامت مسجد از همسایه هایش شکایت می کند. 

اکرام والدین

پدرو مادر 3 واسطه دارند :1- واسطه خلقت ما هستند. لذا خدا در قرآن سفارش احسان به والدین می کنند. 2- واسطه نعمت و هدایت ما هستند. به برکت دعای آنان هر نعمتی به ما می رسد.  3- واسطه مغفرت ما هستند. قرآن می گوید:" قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ "(97 یوسف) گفتند اى پدر براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم.

 اکرام پدرو مادر سه چیز است. 1- ادب و احترام قرآن می گوید:" لَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ"  2- اطاعت از پدر و مادر که در راستای اطاعت خدا باشد. 3- خدمت به پدر و مادر.

قلت الکلام

کم حرف زدن و خوب حرف زدن. حرف های ما عمل محسوب می شود. زبان ما کنتر دارد: "ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِید"  هیچ سخنی را انسان تلفظ نمی‏ کند مگر اینکه نزد آن فرشته‏ای مراقب و آماده برای انجام ماموریت است. اگر نمی توانیم خوب حرف بزنیم ساکت باشیم. 

به درب پنجم بهشت رسیدیم که مکتوب است بر آن در:" و على الباب الخامس مكتوب: لا إله إلّا اللّه، محمّد رسول اللّه، علیّ ولیّ اللّه. من أراد أن لا یذلّ فلا یذلّ، و من أراد أن لا یشتم فلا یشتم، و من أراد أن لا یظلم فلا یظلم، و من أراد أن یستمسك بالعروة الوثقى فلیستمسك بقول لا إله إلّا اللّه محمد رسول اللّه."«معبودی جز خدا نیست و محمد صلی‌الله‌ علیه‌و‌آله رسول خدا و علی علیه‌السلام حجت و ولی خداست. هر كسی دوست ندارد به او ظلم شود، به دیگران ظلم نکند. هر كسی دوست ندارد به او تهمت بزنند، به دیگران تهمت نزند. هر كسی دوست ندارد خوار و ذلیل شود، دیگران را خوار و ذلیل نکند. هر كسی می خواهد در دنیا و آخرت به « عروة الوثقی » چنگ بزند بگوید: لا اله الا الله، محمد رسول الله و علی ولی الله .»

در این درب قانون عمل و عکس العمل را به ما فرموده اند. ما دو نوع عکس العمل برای اعمالمان داریم. عکس العمل دنیایی وآخرتی. عکس العمل آخرتی قطعی است. که در دو آیه شریفه 49 سوره کهف"وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً"هرانسانی هر عملی انجام داده است عین عمل ونتیجه را در قیامت می بیند.آیه شریفه5 سوره زلزال "يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِيُرَوْا أَعْمالَهُمْ"مردم دسته دسته می آیند تا نتیجه عملشان را ببینند. نتیجه عمل را چگونه می بینند؟"فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ"

نتیجه آخرتی اعمال قطعی است. اگر حبط یا تکفیر نکرده باشیم حبط یعنی سوزاندن و تکفیر یعنی پاک کردن قطعا نتیجه عمل را می بینیم.

اما با توجه به آیه شریفه "انّما نملى لهم ليزدادوا اثماً" در دنیا شاید نتیجه اعمال همگانی نباشد. برخی از گناهکاران مانند صدام به اندازه گناهانشان مکافات نمی شوند. مکافات در دنیا همگانی نیست. اتفاقا برای مومنین بیشتر است. روایت داریم خدا بندگانی را که دوست دارد در این دنیا مجازات می کند.

مجازات دنیا سبکتر از مجازات آخرت است. برای همین است که اولیاء خدا در اواخر عمرشان به امراض و بلایا دچار می شوند.

این 4 جمله در مورد مجازات دنیا است:

1.من أراد أن لا یذلّ فلا یذلّ

هرکسی می خواهد ذلیل نشود کسی را ذلیل نکند.

2.من أراد أن لا یشتم فلا یشتم

هرکسی می خواهد فحش نشنود و شماتت نشنود، فحاشی نکند و کسی را شماتت نکند. در این دنیا اگر برنگردد در قبر با نیش مار و عقرب بر می گردد.

3.من أراد أن لا یظلم فلا یظلم

هرکسی می خواهد ظلم نبیند ظلم نکند."ان ربک لبلمرصاد"از دست انسان ها فرار می کنی از دست خدا نمی توانی فرار کنی."ولایمکن الفرار من حکومتک".هرچه کنیم به خودمان باز می گردد." إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا"

4.و من أراد أن یستمسك بالعروة الوثقى فلیستمسك بقول لا إله إلّا اللّه محمد رسول اللّه

هرکس می خواهد به ریسمان الهی تمسک کند بگوید: لا إله إلّا اللّه محمد رسول اللّه

برداشت من این است که اگر می خواهی زندگیت ظالمانه و ذلیلانه نباشد باید تحت ولایت الهیه زندگی کنی. همان سبک زندگی دینی. ولایت الهیه خدا، پیامبر صلی‌الله‌ علیه‌و‌آله، امامان علیهم السلام، و در عصر غیبت فقها و ولایت فقیه اند. اجازه بر هر کاری داشتن همان تمسک به ولایت الهیه است. کسی که به ولایت الهیه تمسک کند ظلم وشماتت نمی کند.

روز پانزدهم و شانزدهم شهرالله الاکبر در مسجد امام حسن مجتبی(ع)+ گزارش تصویری