حجت الاسلام معرفت: راضیة مرضیة یعنی از اول عمر تا پایان عمر یک بار به خدا نگویید چرا؟

کد خبر: 36213
مراسم روز هجدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام معرفت در مسجد حضرت مهدی عجل الله تعالی برگزار شد

وارث: مراسم روز هجدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام معرفت در مسجد حضرت مهدی عجل الله تعالی برگزار شد

.
در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام معرفت را می خوانید:

حجت الاسلام معرفت: راضیة مرضیة یعنی از اول عمر تا پایان عمر یک بار به خدا نگویید چرا؟

در قرآن ما سه نوع اجر مشاهده می کنیم: اجر کبیر، اجر کریم و اجر عظیم

اجر اخروی دارای سه بعد است: کرامت، عظمت و کبیر بودن. در عالم آخرت ما بین اجر و مهجور یک نوع اتحاد پیش می آید.

چهار آیه آخر سوره فجر از بی نظیرترین آیه ها است.

نفس مطمئنه هم خود راضی است و هم از او راضی اند.

در سوره بینه رنگ وبوی امیرالمومنین علی علیه السلام به مشام می رسد. آیه "إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ " مربوط به علی علیه السلام و شیعیان اوست.

خدا از آنها راضی است "مرضیه" و آنها از خدا راضی اند "راضیه".

در قرآن می بینیم خدا می فرماید رضی الله عنهم و رضوا عنه که به شکل فعلی آمده گزارش خدا است و در " یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّة " تحقق است.

اولی به مرحله آخر رسیده و خدا می فرماید من از شما راضی هستم و شما از من راضی هستید.

ما در این نوع آیات موقعی که می بینیم خدا می فر مایند: "من از شما راضی هستم و شما از من" آیا چنین چیزی درست است که ما به جایی برسیم که الله از ما راضی باشد؟

یکی از شاخصه های انسان، اسلام و قرآن این است که خدا برای انسان این زمینه را فراهم کرده است که انسان به مقامی برسد که بگوید من از الله راضی ام.

آسیه عمری با فرعون به سر می برد و ملکه کاخی بوده است و امکانات زیادی داشته است و به جایی می رسد که در هنگام شکنجه شدن با خدا مناجات می کرد، آسیه آن قسمت شکنجه را محراب خود با خدا قرار داد آسیه عمری در زیر پرچم فرعون زندگی کرد و فهمید اشتباه کرده است.

دعای مهمی که سفارش شده در نماز خوانده شود: "أَللَّهُمَّ غَيِّر سُوءَ حَالِنَا بِحُسنِ حَالِکَ" خدای حال بدم را به حال نیکت تغییر بده."

اسلام انسان را بر خلاف موجودات دیگر معرفی می کند که ممکن است منفی را به مثبت برگرداند و مثبت را به منفی.

منفی به مثبت مثال آسیه است و مصداق مثبت به منفی هم در سورۀ مائده آمده است کسی که ما به او داده بودیم ولی از آن خود را بیرون کشید.

انسان می تواند یا از منفی به مثبت یا از مثبت به منفی در حال گردش باشد. اگر انسانی به مقام مثبت رسید در این صورت رضی الله عنه می شود و خدا از او راضی است.

آیا انسان واقعا باید به جایی برسد که خدا بگوید من از تو راضی ام یا ما بگوییم از خدا راضی هستیم؟

خدا می فرماید من به تو بنده ام این اجازه را می دهم که به جایی برسی که بگویی خدایا درست انتخاب کرده ام.

در دعای ابو حمزه می آید خدایا تو خیلی کریمی و من خیلی بدم و این بدی من باعث نمی شود تو من را فراموش کنی.

راضیة مرضیة یعنی از اول عمر تا پایان عمر یک بار به خدا نگویید چرا؟

رضایت را دو جور می توانیم بیان کنیم رضایت با سابقۀ بد و رضایت بدون سابقۀ بد.

امیرالمومنین علیه السلام سابقه ندارد، از اول مرضیة و از اول راضیة است.

 

حجت الاسلام معرفت: راضیة مرضیة یعنی از اول عمر تا پایان عمر یک بار به خدا نگویید چرا؟