وارث: مراسم مناجات شب نوزدهم مصادف با اولین شب قدر ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار شد.
این مراسم با قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج سیداصغر افشاری و قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان آغاز گردید، پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی در شرح مقام و عظمت شب قدر پرداخت و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و قرآن به سر گرفتن و روضه خوانی پرداختند و در آخر نیز این مجلس با نوحه خوانی توسط حاج ابوالفضل بختیاری پایان رسید.
اجمالی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 1394 مسجد ارک
شب نوزدهم حجت الاسلام والمسلمین قاسمیان پس از سلام و صلوات بر شهدا و امام شهدا، والدین و درگذشتگان جمع، آیات 133 تا 136 سوره آل عمران را خوانده و ترجمه نمودند و با اشاره به این آیات به توصیف متقین پرداختند. لازم به ذکر است ایشان به روال شبهای گذشته دو بحث اصلی را پیگیری نمودند، یکی تعریف متقین و وصف انفاق ایشان و دوم بحث معارف اجتماعی، انقلابی اسلامی؛ اما به عنوان مقدمه خطیب ارجمند برای یادآوری بحث جلسات قبل به حالات انفاق متقین و توصیف ایشان در آیات ذکرشده پرداختند "الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء" البته انفاق دارای ابعاد مختلفی فردی، مالی، انفسی و اجتماعی است. نازلترین بُعد انفاق به شکل مالی و عالیترین بُعد انفاق مورد نظر قرآن انفاق در بستر جامعه اسلامی، مثل شهدا و جانبازان میباشد.
- "قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ" ارزش هر کس به اندازه همت اوست(حکمت44 نهج البلاغه) "همم" به معنای کاری که برای آن تصمیم گرفته میشود یا اندیشه بلند! یعنی اندازه یک نفر به اندازه غصهها و نگرانی هایش است، اندیشه او در چیست؟ و برای کیست؟ این اندازه شخیت انسان است! چون به همان اندازه برنامه ریزی میکند و همیشه در فکر همان است.
- "ثَلاثٌ مُجالَسَتُهُمْ تُمیتُ الْقَلْبَ: مُجالَسَةُ الاَْنْذال وَ مُجالَسَةُ الاَغْنیاء; وَالَحَدیثُ مَعَ النِّساء" مجالست با سه گروه قلب را میکشد اول انسانهای پست دوم اغنیاء و سوم اختلاط با نامحرم(میزان الحکمة، ح 2423) این قلبی که کشته میشود قلبی است که جایگاه قرآن است که با چیز دیگر پر میشود و الا "إِنَّ فِی ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ" (سوره ق آیه 37) در این[عقوبتها] براى آن کس که صاحب دل است یا باحضور قلب گوش فرا مى دهد عبرتى است. وقتی که قلب ضایع شد قران و بحثهای قرآن در وجود جایگاهی ندارد.
- مومن وقتی همنشین زخارف دنیا و اغنیاء شد وقتی که بی حیایی مجالست با نامحرم دامان او را گرفت نمیتواند مجاهدانه وارد میدان جهادی شود(جهاد اکبر و جهاد اصغر) همانطور که قرآن در آیه 249 سوره بقره بیان میدارد؛ با برگزیده شدن طالوت سپاهی به رهبری ایشان به سوی جالوت حرکت کرد، علی رغم هشدار طالوت سپاهیان با آنکه میدانستند نباید از آب نهر بنوشند و یا به قدر کفایت از آن بهره گیرند به آشامیدن آب پرداختند، به این ترتیب از جهاد با جالوت جا ماندند. این نهر دنیاست و کسی که میخواهد به مقام منّا برسند نباید از آن بنوشند "مَن لَّمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی" .
- "وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ" صفت دوم مورد بحث آیات در باب متقین کاظمین الغیظ است نکته جالب در این باب غیظ وجهی از غیرت و تعصب است و کظم غیظ به معنی بیرگی نیست و این خوب نیست، غیرت باعث شکر نعمت میشود آنچه پسندیده است کظم غیظ مومن است.
- اگر میخواهید خدا شما را ببخشد شما بندگان خدا را ببخشید "وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ" و باید عفو کنند و برگ جدیدی از زندگی آغاز کنید. مگر دوست ندارید که خدا شما را بیامرزد؟(سوره نور آیه 22) .
- یکی از مراحل اصلی سلوک اخلاقی ظاهر کردن باطن است که حاصل آن افت شدید اخلاق است! کظم غیظ یعنی جلوگیری کردن از فوران غیظ چون هرکسی غیظ دارد ولی باید از فوران آن جلوگیری کرد و یا مثالی دیگر هرکس در وجودش حسد دارد حال یا رشک میبرد یا تمنای رسیدن به آن را دارد ولی تا زمانی که این حسد را به زبان نیاورده و به واسطه آن حرفی نزده اشکالی ندارد "رُفِعَ عَنْ أُمَّتِی مَا لَمْ یَنْطِقْ بِشَفَةٍ"(فرائد الاصول، ج2، ص36) .
بحث دوم معارف انقلابی و اجتماعی اسلام :
"وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ" (سوره انفال آیه 60)
ای مؤمنان در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید و نیز برای قوم دیگری که شما بر(دشمنی) آنان مطلع نیستید و خدا بر آنها آگاه است. و آنچه در راه خدا صرف میکنید خدا تمام و کامل به شما عوض خواهد داد و هرگز به شما ستم نخواهد شد.
در توضیح این آیه یادآوری میکنم جنگ بدر را که مسلمانان باتعداد کمتر چندبرابر در چشم کفار میآمدند یعنی عده ای کم در مقابل عده ای زیاد در راه خدا مبارزه میکردند؛ حتی در منظر اهلی نه تعداد کم مهم است نه تعداد زیاد بلکه پایداری اصل مهم و اساسی است "وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ" (سوره بقره آیه 249) .
شما وقتی پایداری داشته باشی و به میدان بیایی هم دشمن خدا را و هم دشمن خود را میترسانی، کسانی را میترسانی که پشت درهای بسته مشغول توطئه چینی هستند.
بیانات حاج منصور ارضی در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مسجد ارک تهران
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ وَ کُنْتِ لِمَا امْتَحَنَکِ بِهِ صَابِرَةً وَ نَحْنُ لَکِ أَوْلِیَاءُ مُصَدِّقُونَ وَ لِکُلِّ مَا أَتَى بِهِ أَبُوکِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ أَتَى بِهِ وَصِیُّهُ عَلَیْهِ السَّلامُ مُسَلِّمُونَ وَ نَحْنُ نَسْأَلُکَ اللَّهُمَّ إِذْ کُنَّا مُصَدِّقِینَ لَهُمْ أَنْ تُلْحِقَنَا بِتَصْدِیقِنَا بِالدَّرَجَةِ الْعَالِیَةِ لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلایَتِهِمْ عَلَیْهِمُ السَّلامُ
جوشن کبیر لباسی است که خداوند متعال توسط جبرئیل به پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله نازل کرد.
یکی از بزرگان به من فرمودند که دینهای دیگر دعایی مانند جوشن کبیر ندارند. جوشن کبیر هر آیه اش یک جزیی از جوشن است چون این زره هزار قطعه است، هرکدام را در غفلت بخوانید یک تکه از این زره ناقص میشود، و این زره برای جنگ است، جنگ با شیطان، جنگ با نفس، جنگ با نفسهای آلوده. اولین چیزی که انسان را تحت تاثیر قرار میدهد نفسهای آلوده است، لذا در دعایی که برای چشم زخم است "یَا ذَا السُّلْطَانِ الْعَظِیمِ وَ الْمَنِّ الْقَدِیمِ" مشخص میکند که نفس شیطان و اجنه و چشم انسان اثر گذار است. در این دعا درمان برای هر عضوی از بدنت که درد بگیرد وجود دارد، یا در برابر کسی که خیلی از او وحشت داری مفید است. در ابتدای دعا میخوانید که در کتاب بلدالامین آمده در ابتدای هر بند بسم الله الرحمن الرحیم بگویید، این دعا اثرات عجیبی دارد، مخصوصا ده آیهی اول و سی و دومین آیه، اگر به آب بخوانید و به مریض بدهید اثر دارد، به غیر از بند 55 که یازده اسم است مابقی در هر بند ده اسم است یعنی شما هزار و یک اسم خدا را بیان میکنی. این لباسی است که خداوند متعال توسط جبرئیل به پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله نازل کرد، امیرالمومنین علیه السلام هم فرمودند این دعا را بر کفن من بنویسید. بر هردردی دواست مگر این که تو ایمان نداشته باشی، منتها با "بسم الله الرحمن الرحیم" و در انتهای هر بند "سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ یا ذَاالْجَلالِ وَالاْاکْرامِ یا الرْحَمَ الرّاحِمینَ" .
لیله القدر اوج معنایش یعنی زهرا مرضیه سلام الله علیها.
عرض ما براین است که لیله القدر اوج معنایش یعنی زهرا مرضیه سلام الله علیها، البته ما نه درک میکنیم نه قدر میدانیم، واقعا اهل بیت علیهم السلام سرمایه ای هستند که جایی دیگر همانند آن پیدا نمیشود، برای همین در ابتدا سلامی دادیم به بی بی تا جواب ما را بدهند. حضرت در کتاب صحیفهی فاطمیه دعایی دارند، این دعا در تعقیبات نماز ظهر است "هُوَ سُبْحَانَ ذِی الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِیفِ سُبْحَانَ ذِی الْجَلَالِ الْبَاذِخِ الْعَظِیمِ سُبْحَانَ ذِی الْمُلْکِ الْفَاخِرِ الْقَدِیمِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی بِنِعْمَتِهِ بَلَغْتُ مَا بَلَغْتُ مِنَ الْعِلْمِ بِهِ وَ الْعَمَلِ لَهُ وَ الرَّغْبَةِ إِلَیْهِ وَ الطَّاعَةِ لِأَمْرِهِ" (فلاح السائل – سید بن طاووس) حضرت این گونه باخدا مناجات میکردند. منتها چون در هجده شب گذشته بحث مرگ صالحان و کافران را مطرح کردیم، حضرت زهرا سلام الله علیها دربارهی مرگ میفرمایند: خدایا راحتی در هنگام مرگ و در امان بودن در هنگام حساب رسی را از تو خواستارم و میخواهم که مرگ مرا بهترین غائبی که در انتظار او هستم و بهترین چیزی که با آن روبرو میگردم قرار دهی. نه اینکه من از مرگ منزجر بشوم و بدم بیاید، بعضیها که برای مرگ عزیزانشان با خدا قهر میکنند، فکر نمیکنند اگر میماند و عاقبت به خیر نمیشد بدتر بود، تازه این شکر هم دارد. و هنگام حضور مرگ و زمانی که نازل میشود، در مراحل آن و آنگاه که آخرین نفسها در سینه ام میتپد و هنگامی که جان برلبم میرسد و در آن حال از دنیا میروم در ساعتی که هیچ اختیاری از خود نداشته و هیچ نفع و ضرر و هیچ آسایش و سختی را نمیتوانم برای خود فراهم سازم، در آن هنگام قبل از آن که جانم را بگیری و روحم را قبض نمایی و فرشتهی مرگ را بر من مسلط نمایی نسیمی از رحمت خود و بهره ای از خشنودی و رضای خود و مژده ای از کرامت خود به من ارزانی نما، این مقام بی بی است، این است که خدا فقط به او میگوید "یا أمة الله" و میفرماید ای ملائکه بروید کنیز من فاطمه را ببینید "یَا مَلَائِکَتِی انْظُرُوا إِلَی أَمَتِی فَاطِمَةَ"(من لا یَحْضُرُهُ الفقیه، ج 2) . بشارتی که از جانب توست و از جانب کسی غیراز تو نیست، بشارتی که قلبم را آرام میکند و جانم را خشنود میسازد و دیدگانم را نورانی میکند و چهره ام را مسرور میسازد، و به رنگ رخسارم درخشندگی عطا میکند و قلبم را اطمینان میبخشد، مژده ای که تمام اعضای بدن را آسوده کند، به طوری که هر مخلوقی از مخلوقاتت که مرا میبیند و هر بنده ای از بندگانت که توصیف مرا میشنود برآن غبطه خورد و سختی مرگ را بر من آسان کن.
حضرت زهرا سلام الله علیها تا آخرین لحظه تلاش کرد به ما دشمن را نشان دهد.
حضرت در مناجات به گونه ای با خدا صحبت میکنند که اصلا این مرگ چیزی از کمال سعادت کم ندارد. به خاطر همین قرآن در سوره مبارکه جمعه میفرماید: "فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ" (سوره جمعه آیه 6) واقعا اگر کسی راستگو هست طلب مرگ کند. اولین صادق، حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیهاست. چه مقامی از او بگویم که وقتی میدرخشید نه خورشید جلوه میکرد نه ستارگان و ماه در شب، خود امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند خانم روزی سه بار بر من طلوع میکرد. وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها از علم ماکان و ما لایکون که فقط در علم خداست و اتفاق نمیافتد به امیر المومنین علیه السلام گفت، حضرت متحیر به مسجد خدمت رسول الله رفتند و عرض کردند فاطمه سلام الله علیها این گونه فرموده، پیغمبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند او فاطمه است، فاطمه سلام الله علیها تمام سرمایهی خدا بود. برای امشب اعمالی است که همه انجام میدهند، اما شما سعی کنید در این شب قدر، قدر حضرت زهرا سلام الله علیها را بیشتر بدانید، اگر قدر زهرا سلام الله علیها را بدانیم و سیر مبارزات ایشان را مطالعه کنید میفهمید که حضرت تا آخرین لحظه تلاش کرد به ما دشمن را نشان دهد، کسی که پیش خدا عزیز است غریب نیست، در دعای یستشیر میخوانی "وَ لا مُذِلَّ لِمَنْ اَعْزَزْتَ" ، لذا فرمود مرا شبانه غسل و کفن کن و دفن نما.
لیله القدر یعنی شناخت فاطمه سلام الله علیها.
اگر ما قدر فاطمه سلام الله علیها را بدانیم، دستورات حضرت در تمام اعمالمان نفوذ میکند، در تمام زندگی اثر میکند، وقتی خواستی با همسرت دعوا کنی، اگر شیعهی فاطمه سلام الله علیها باشی سریع رویت را برمی گردانی میگویی خدا لعنت کند آن که زن را زد، اگر خانمت یا دخترت زمین بخورند زود آنها را بلند میکنی، این که احترام به زن همیشه در اذهان اولیای خدا بالاست به خاطر این است. لیله القدر یعنی شناخت فاطمه سلام الله علیها. حالا دیگران با ترفندهای حیله گرانه در داخل برنامه ریزی میکنند که بتوانند نعوذ بالله به غیر از زنان مومنه بقیه را آلوده کنند و اگر این کار را انجام دهند آن ارزش واقعی زن از بین میرود، میگویند آزادی زن و مرد از هر لحاظ باید یکسان باشد، الان زنها آزادتر از مردها هستند چون وظیفهی مرد است که برای خانواده نان حلال بیاورد، غیر از آن خانمهای بزرگواری که مجبور هستند در معلمی و کارهای دیگر زحمت بکشند که خرجی زندگیشان را فراهم کنند.
باید امر به معروف و نهی از منکر را بشناسی و کاری انجام دهی وگرنه دین ما میرود.
ما سینه زنها هم هنوز حضرت زهرا سلام الله علیها را نشناخته ایم، اگر ما بی بی را نشناسیم لیله القدر را درک نکرده ایم و راحتترین ضربه را هم به امیرالمومنین علیه السلام میزنیم. این که میگویند سرگذشت گذشتگان را ببینید، وقتی خوارج را نگاه میکنی میبینی از دایرهی امامت خارج شدند، امر به شیطان کردند و نهی از رحمان و به خیال خودشان عبادت میکردند و به وسیلهی یک زن که میتوانست آن مقام والا را داشته باشد گمراه شدند و امر به کشتن ولی زمانشان کردند، یعنی فقط به خاطر قیافهی ظاهری یک زن. دید زنها به حضرت زهرا سلام الله علیها باید سیده النساء العالمین باشد، او دستور میدهد که حجاب داشته باشید، او دستور میدهد مراقب حلال و حرام باشید، اما دیگران حتی با لباس دین میآیند و از ضد دین دفاع میکنند و در جلسات خصوصیشان میگویند که یکی از راههای رسیدن به هدف مثلا آوردن زنها به ورزشگاه هاست، این همان چیزی است که در آندلس آن زمان به این حربه مسلمانان را آلوده کردند، و حربه دوم آنها شراب بود، چیزی که متاسفانه در این شهر زیاد شده، چیزی که اگر کسی با علم به آن آلوده شود خیلی سخت آمرزیده میشود، باید خیلی زحمت بکشی، باید خیلیها را از این بیماری دربیاورد تا خدا توبه اش را قبول کند. جوانها، لیله القدر شناسی از راه زهرای مرضیه سلام الله علیهاست، مرگ را مانند عزیزانش دوست داشت و مانند یک گردن بند به خود نزدیک میدید، اگر میخواهی لیله القدر را بشناسی باید امر به معروف و نهی از منکر را بشناسی و کاری انجام دهی وگرنه دین ما میرود.
هرشبی که مناجات کنی با خدا آشتی میکنی ولی مهمتر از آشتی، ماندن در خانهی خداست.
دربارهی تحریف شخصیت اهل بیت علیهم السلام شبهای دیگر صحبت میکنیم، اما بدانید به گونه ای شخصیت امیرالمومنین علیه السلام را تحریف کردند که وقتی گفتند مولا در محراب نماز ضربت خورد، همه گفتند مگر علی نماز میخواند؟ ان شاءالله خدا به همهی شما خیر بدهد؟ چند شب از ماه رمضان را به مناجات گذراندی؟ هرشبی که مناجات کنی با خدا آشتی میکنی ولی مهمتر از آشتی، ماندن در خانهی خداست، مهم ماندن تا ماه رمضان بعدی است، این حرفی است که امام سجاد علیه السلام در دعای وداع با ماه رمضان میفرمایند، تا کی میخواهی خوش بگذرانی و از این زندگی دنیایی لذت ببری و از روضه امام حسین علیه السلام لذت نبری؟ چی میشود که انسان از نماز لذت نمیبرد؟ چرا نمیشود لذت از قرآن برد؟ خدایا یک بار هم که شده مزهی لیله القدر را به ما بچشان و ما را مهمان بی بی کن. فقط این نباشد که روضه بخوانیم و گریه کنیم، قدری هم حضرت را بشناسیم.
اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان
اشعار مناجاتی حاج منصور ارضی در ابتدای جلسه
هردم شده این، آوای دلم
محشر نکنی، یارب خجلم
ای خالق نور العفو العفو
ای رب غفور العفو العفو
در کار خودم مضطر شده ام
دیر آمدم و بر در زده ام
منکه سر خود مهمان نشدم
با ذکر حسین جان آمده ام
گویم به سرور العفو...
ای رب غفور العفو...
دیدم همه کس را راه بدهی
حتی به گدا درگاه بدهی
من هم به طمع سوی تو شدم
تا جاه به این گمراه بدهی
از بخل و غرور العفو...
ای رب غفور العفو...
گیرم همه خوب و من بد بد
آیا بشوم از کوی تو رد
اینجا تو اگر عفوم نکنی
پس وای من و تنگی لحد
پایم لب گور العفو...
ای رب غفور العفو...
اول ثمر بخشیدن من
لبخند حسین لبخند حسن
این قول شفاعت از حسنین
این عهد من و این بنده شدن
تواب و شکور العفو...
ای رب غفور العفو...
بخشنده تویی، شرمنده منم
زیبنده تویی، بد بنده منم
آن وعده تو، این توبه من
برگشتم و سرافکنده منم
مولای صبور العفو...
ای رب غفور العفو...
یارب من و این عصیان چه کنم
با دوری تو هر آن چه کنم
مرهم به دل عترت نشدم
با شکوه این قرآن چه کنم
گشتم ز تو دور العفو..
ای رب غفور العفو...
با اینکه بدم من با علی ام
این آب و گلم این یاعلی ام
تا فاطمی ام تا حیدری ام
من پشت سر مولا علی ام
این برگ عبور العفو...
ای رب غفور العفو...
تا شور حسین دارم بسرم
جانانه دفاع دارم زحرم
خون شهدا در خون و خون رگم
من آبروی رهبر نبرم
با درک حضور العفو...
ای رب غفور العفو...
تا معجر پاره میکشدم
تا چادر خاکی میکشدم
از کوچه تنگ تا کوفه خدا
هر جا که بخواهد میبردم
شد روضه مرور العفو...
ای رب غفور العفو...
من که به حرم آتش نزدم
من سد ره زهرا نشدم
من که نزدم بر نیزه سری
من نوکر زینب تا ابدم
با نوحه و شور العفو...
ای رب غفور العفو...
آندم که جدا شد سر زقفا
بر آل علی شد جور و جفا
زیر سم اسب شد جسم حسین
در سلسله شد ناموس خدا
تا روز ظهور العفو...
.......................................................................................
اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در میان جلسه
آمدی خانه ام دلم خوش شد
آفتاب یگانهی زینب
چقدر خوب شد سری زده ای
دم افطار خانهی زینب
باز امشب دوباره مثل قدیم
با هم از هر دری سخن گفتیم
دخترانه تو را بغل کردم
پدری دختری سخن گفتیم