حجت الاسلام ریاضت: شب قدر، شب بیدار شدن است

کد خبر: 36235
مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در هیئت حضرت عبدالله ابن حسن با سخنرانی حجت الاسلام ریاضت و مداحی کربلایی حنیف طاهری برگزار شد.

وارث: مراسم  احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در  هیئت حضرت عبدالله ابن حسن با سخنرانی حجت الاسلام ریاضت و مداحی کربلایی حنیف طاهری برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام  ریاضت را میخوانید:

شب قدر، شب بیدار شدن است.


آنچه قران کریم از لیالی قدر به ما معرفی می فرماید، دو نکته بسیار مهم است:
نکته اول: به معنای دارای برکت است. ماه مبارک رمضان به فرموده پیامبر اکرم صلوات الله علیه ماه رحمت و برکت و مغفرت است. برکت در شب قدر به واسطۀ نزول قرآن کریم است. قرآن کریم کتاب مبارکی است.


نکته دوم: کانون توجه عالم هستی در شب قدر امام زمان عجل الله تعالی است.
بنا به فرموده حضرت علی علیه السلام که میفرمایند هر چیزی ظاهر و باطنی دارد. ظاهر شب قدر امام زمان علیه السلام است. امام صادق علیه السلام فرمودند با سوره قدر استناد به ولایت ما اهل بیت کنید.

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ
 ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﺐ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻯ [ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﻭ ﺗﻨﻈﻴﻢ ] ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻯ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .
شب قدر دست آسمانی ها به طرف زمین دراز است.


تنزل یعنی کوچک شدن. یعنی ملکوت در مقابل ولی الله کوچک شده است.
درک این دو نکته ما را به فیوضات شب قدر نزدیک میکند.
فاصله و بعدی که با خطا و گناه بین من و امام زمان عجل الله تعالی ایجاد شده باید با مناجات در ماه رمضان کم شود.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: شب نوزدهم شب تقدیر است و شب بیست و سوم شب تثبیت، امضاء و ابلاغ است.

شب قدر، بیدار شدن است. بیدار ماندن با بیدار شدن فرق دارد. شب قدر، بیدار شدن است. نیت شب قدر ما تعیین می کند آیا ما به بطن جریان رسیدیم یا خیر.


ظرفیت شب نوزدهم به قدری وسیع است که فرمودند اگر تا امروز جبران نکردید فرصت جبران دارید زیرا در ضیافت الله هستید.
الله مستجمع جمیع صفات خداوند است.


در دین ما هرچیزی آدابی دارد. اگر ما روزه را مودب به آداب گرفته باشیم می توانیم فاصله مان را با امام زمان عجل الله تعالی خیلی کم کنیم و بتوانیم به بطن روزه دست یابید.


شب قدر را کسی درک می کند که شب نوزدهم حاجتی نداشته باشد. شب قدر شب برنامه ریزی یک سال آینده است. اگر کسی روزه را با آداب گرفته باشد بنده می شود و بنده به ارباب دستور نمی دهد. کسی به به بطن روزه می رسد که به حقیقت بندگی رسیده باشد.

از خدا بخواهید آن چیزی را که ولی خداوند گفته است. آداب دعا این است که دعایی که اهل بیت و معصومین اهل بیت علیهم السلام گفته اند بخوانیم.
از خدا بخواهیم رزقمان را طاعت خدا و دوری از معصیت قرار دهد.
"بندگانم را آگاه کن که من بخشنده مهربانم"

رسول خدا صلوات الله علیه در خطبه ای درباره آخر الزمان گفتند: "مردم زیاد دعا می خوانند اما مستجاب نمی شود"
عدم هماهنگی ظاهر و باطن باعث این اتفاق می شود.

سلمان فارسی میگوید دیدم رسول خدا صلوات الله علیه در قنوت نماز شب خداوند را قسم میدهد و اشک می ریزد و می فرماید:"الهی بحق علی"چهل مرتبه خدا را به حق حضرت علی قسم دادند. بعد فرمودند: بحق علی از گناهان من ببخش و بار مرا کم کن.
فرمودند: شبی که به معراج رفتم در هر عوالمی که نظر کردم چهره علی را دیدم و هر سوالی که پرسیدم خداوند با صوت علی به من پاسخ می داد. چون ملائکه مشتاق دیدن و شنیدن صدا و چهره علی علیه السلام بودند خداوند در عالم ملکوت صورت و صدای حضرت علی را
تجسم کردند.
خداوند را به این وجود مبارک قسم بدهیم. وجودی که حتی تا لحظه آخر در فکر شفاعت قاتل خویش بود.