هر مسیری غیر از قرآن، پیامبر و علی(ع) ضلالت است
رئیس حوزه علمیه اصفهان و مرجع تقلید جهان تشیع تاکید کرد: هر مسیری غیر از مسیر قرآن، پیامبر و امام علی(ع) ضلالت است.
وارث: آیتاللهالعظمی حسین مظاهری، در درس اخلاق خود به شخصیت والای امام علی(ع) پرداخت و گفت: این روزها متعلق به شهادت کسی است که پیامبر از وقتی مبعوث شد تا هنگام وفات از این مرد تجلیل کرد و از زمان بعثت ابراز ولایت امام را کرد و مردم را به ولایت ایشان سپرد و در 23 سال فرصتی نبود که تعریف این مرد بزرگ را نکرده باشد. فرصتی نبود که امامت را گوشزد به مردم نکرده باشد.
وی افزود: اقلا هزار مرتبه بلکه بیشتر پیامبر فرموده است که خدا، پیامبر و ولایت، خدا پیامبر و علی(ع)، پیامبر در غار حرا برنامه 23 ساله خود را دریافت کرد و قرآن چون ادبیات را رعایت کرده برائت و استهلال را رعایت کرده بنابراین در چند آیه سوره علق برنامه تربیتی امت را دریافت میکند یعنی من مبعوث شدم تا معلم آموزش و تربیتی باشم و قرآن هم کتاب تربیتی و آموزشی، اخلاق و علم است.
این مرجع تقلید بیان کرد: امیرالمومنین که جوان 10 _ 12 ساله بود به حسب ظاهر ایمان آورد اما در نهج البلاغه میفرماید من قبل از اینها ایمان آورده بودم، یعنی جبرئیل و ملائکه قبل از بعثت در غار حراء رفت و آمد و گفت و گوها داشتهاند. امام در نهجالبلاغه می فرماید پیامبر میگفت یاعلی آنچه من میشونم تو میشنوی و آنچه میبینم تو میبینی این عبارت یعنی نبوت و امامت و امامت و نبوت.
وی اظهار کرد: پیامبر در اولین قدم برای ابراز نبوت، خویشاوندان خود را جمع کرد و از آنان بر صدق و امانت خویش اقرار گرفت و بعد فرمود من مبعوث به رسالت شدم و هر کس اول بگوید خدا، بعد از من وصی من و امام بر شما هست. بعد از من خلیفه من بر شما خواهد بود که با تکرار سه باره تنها امیرالمومنین(ع) بلند شدند و بیعت کردند و پیامبر امام را به عنوان وصی خود انتخاب کرد و بیشتر تاریخنویسان معتمد شیعه و سنی نیز آن را در کتب خویش آوردهاند.
وی با بیان اینکه علی از رسول الله جدا نیست گفت: هر کس رسول الله را قبول دارد باید علی را قبول داشته باشد و هر کس علی را قبول دارد باید رسول الله را قبول داشته باشد.
این مرجع تقلید اظهار کرد: پیامبر(ص) در هنگام وفات، نماز ظهر و عصر را خواندند، اول تحریک عاطفه کردند و فرمودند مردم من چطور پیامبری برای شما بودم که جلسه یکپارچه گریه شد و همه اقرا کردند که ما از هر نظر پست بودیم و آقا شدیم، فرمود مردم انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی لن یفترقا حتی علی الحوض، دو انگشت مبارک را پهلوی هم گذاشتند دو انگشت یکسان از دو دست را کنار هم قرار دادند و فرمودند آنچه من از اول بعثت تاکنون گفتم الان میخواهم بنویسم با اینکه ایشان امی بود و با اینکه میتوانست بنویسد و بخواند عادت به این کار نداشت تا معجزه برای مردم باشد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به ماجرای جلوگیری از نوشتن این روایت توسط پیامبر تصریح کرد: این روایت به اقرار شیعه و سنی توسط پیامبر در هر فرصتی بیان شده است و ایشان فرموده، قرآن، علی و پیامبر و غیر این ضلالت است اما با مرگ پیامبر ناگهان توطئه صورت گرفت که البته تقصیر مردم است زیرا رفتند که رفتند و به قول عوام علی ماند و حوضش، در روایت داریم که «ارتد الناس بعد نبی الا ثلاث؛ که بنابر برخی اقوال 114 نفر با سقیفه مخالفت کردند اما تغییری ایجاد نشد که نشد زیرا عموم مردم یکطرف و این 114 نفر هم یکطرف دیگر و پیامبر هم فرموده بود ای علی اگر اختلافی بعد از من پیش آید تو باید ساکت باشی تو نمیتوانی دنبال آنان بروی.
وی ادامه داد: جملهای اخلاقی گفته اند که اگر غیرشیعه هم از آن دق کند جا دارد، زهرا به علی(ع) میگوید من شنیدهام که علی به تو سلام هم نمیکنند علی فرمود یا زهرا سلام که هیچ ولی جواب سلام مرا هم نمیدهنند.
وی تاکید کرد: ای کاش امام علی(ع) آن 5 سال هم خلیفه نشده بود زیرا برای امام از 25 سال خانهنشینی هم جانگدازتر بود و مصیبت بالاتر، زیرا دشمن در آن 5 سال مردم را به جان هم انداخت. کار را این مردم به جایی رساندند که امام در خطبه نماز جمعه بلندبلند گریه میکرد از دست اینکه مردم خودسرانه کار کنند، علی را رها و هوا و هوس را بگیرند و اختلاف درست کنند و کار به جایی رسید که ایشان وقتی شمشیر بر فرقش آمد فرمود امروز راحت شدم.