استاد علوی تهرانی: کسی که حب علی(ع) را داشته باشد شیطان به او نفوذ نمی کند
مراسم روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان با سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان و استاد علوی تهرانی و مداحی حاج احمد واعظی در مسجد حضر امیر علیه السلام برگزار شد
وارث: مراسم روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان با سخنرانی استاد شیخ حسین انصاریان و استاد علوی تهرانی و مداحی حاج احمد واعظی در مسجد حضر امیر علیه السلام برگزار شد.
در ادامۀ خبر متن سخنان استاد علوی تهرانی را می خوانید:
خداوند در آیه 97 سوره نحل قرآن کریم مدلی از زندگی را برای ما ترسیم می کند : "مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي وَ هُوَ مُؤْمِنٌ " "هر مرد و زنی که عمل صالح انجام دهد ما حیات طیبه را برای او قرار خواهیم داد . "
مدل زندگی ای که خدا برای ما قرار می دهد حیات طیبه است . رسیدن به این حیات طیبه دو بُعد دارد ، بُعد عملی و بُعد نظری . بُعد عملی عمل صالح است و بُعد نظری ایمان است .
باید ایمان به چه چیزی داشته باشیم ؟ و مشخصۀ این ایمان چه چیزی است ؟ خداوند در سورۀ مبارکه آل عمران آیه 164 می فرماید: " لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ " خدا بر اهل ایمان منت گذاشت و از جنس آنها و از غیر آنها فردی را به عنوان پیغمبر به سوی آنها فرستاد تا آیات را برای آنها تلاوت کند و تزکیه و تعلیم مبانی حکمت توسط رسول اکرم گفته می شود. "وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ " در حالی که شما قبل از آمدن پیامبر در گمراهی آشکار بودید.
مردم قبل از اسلام در ضلالت بوده اند ، اسلام که آمد پنج خصوصیت داشت : اول اینکه برای تمام بشر بود "تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا " برای همه عوالم است. وجود پیامبر صلوات الله علیه و گستره نبوتش برای تمام عوالم وجود است. " ارسال الی قومه" نیست برای تمام عوالم موجود است.
دومین ویژگی این است که اعتبار اسلام تا روز قیامت است . در سوره مبارکه آل عمران آیه 85 آمده است "وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ " "کسی که بعد از اسلام دینی را انتخاب کند از او پذیرفته نیست و در آخرت جزء زیانکاران است."
سومین خصوصیت این است که دین اسلام کامل ترین دین است . در سوره مبارکه مائده آیه 3 آمده است: "الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ " بحث نمی کنیم که به چه چیزی کامل شد، بحث این است که کامل است.
چهارمین ویژگی این است که از زمان پیدایش دین اسلام ، پذیرش هیچ دین دیگری مورد قبول حضرت حق نیست و هیچ دین دیگری بعد از پیغمبر صلوات الله علیه نمی آید . در سوره مبارکه احزاب آیه 40 آمده است " ما کانَ مُحَمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ الله وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ کانَ الله بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیماً " بعد از پیامبر اسلام صلوات الله علیه نبوتی وجود ندارد و پیامبر را به عنوان خاتم معرفی می کند. " إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ " دین معتبر نزد خداوند فقط اسلام است. کامل ترین و آخرین دین و تنها دین معتبر این معنا به ما رسیده می شود که با آمدن اسلام خط بطلان به تمام ادیان گذشته زده می شود.
دوره قبل از اسلام را قرآن به دوره جاهلیت تعبیر می کند . این طور نیست که موجوداتی بی سواد باشند ، یک مکتب غلط است که همراه سواد هم می باشد . خط بطلان روی یهود و ادیان دیگر ، این جاهلیت اولی ممکن است دوباره تکرار شود . در سوره مبارکه آل عمران آیه 144 آمده است : اگر تکرار شود چه باید بکنیم؟ "وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ " پیغمبر ما اگر مرد و از دار دنیا رفت برمی گردید به آیین گذشتگانتان؟ و هر کسی که به دنیای جاهلیت برگردد، خدا که ضرر نمی کند . اگر بعد از من شما به دوران جاهلیت برگردید به ضلالت آشکار رفته اید . مدل زندگی حیات طیبه است ، حیات طیبه ایمان می خواهد . شاخصه ایمان چیست ؟ در سوره مبارکه نحل آیه 44 آمده است " بِالْبَيِّنَتِ وَ الزُّبُر ِوَ أَنزَلْنَا إِلَيْك الذِّكرَ لِتُبَينَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون" ما قرآن را برای تو نازل کردیم تا تو برای مردم قرآن را تفسیر کنی . این آیه حجیت روایت است .
پیغمبر صلوات الله علیه یک شاخصه هایی برای کسانی که بعد از رحلت او به جاهلیت بر می گردند می دهد : " النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ عَلِیٍّ عِبَادَةٌ" "الحق مع علی و علی مع الحق" "مَنْ ماتَ وَلَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً " بحث از امامت بحث کلامی نیست ، بحث در این است که ایمان به دین اسلام بقا پیدا کرده است یا نکرده است . مسئله امامت موجب می شود ما بفهمیم به دوران جاهلیت برگشته ایم یا برنگشته ایم .
جابر بن عبدالله انصاری ذیل آیه: " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً " گفت یا رسول الله ما رسول را شناختیم ولی اولی الامر را نشناختیم؟ پیامبر صلوات الله علیه فرمودند : یا جابر آنها جانشینان من هستند و امامان بعد از من هستند و دوازده جانشین بعد از خودشان را معرفی کردند.
امام حسین علیه السلام فرمودند : " مبغوض ترین مردم کسانی هستند که خود را پیرو امامی معرفی می کنند و هیچ یک از عملشان شبیه آن امام نباشد . کسی که حب علی علیه السلام را داشته باشد در قلعه مستحکم خدا قرار گرفته است و شیطان هیچ وقت به او نفوذ نمی کند.