حجت الاسلام کازرونی: این غبارها و غفلت ها است که آینۀ دل ما را مکدر کرده است

کد خبر: 36728
مراسم شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان حسینیه خوشگرد با سخنرانی حجت الاسلام کازرونی و با مداحی حاج علی انسانی ، حاج احد خجسته و حاج سید احمد صالحی خوانساری برگزار شد.

وارث: مراسم شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام کازرونی و با مداحی حاج علی انسانی ، حاج احد خجسته و حاج سید احمد صالحی خوانساری در حسینیۀ خوشگرد برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام کازرونی را می خوانید:

 نور که بدرخشد ظلمت از میان می رود

ذکر حق به این شکل است:

ذکر حق پاکست چون پاکي رسيد

 رخت بر بندد برون آيد پلي

مي گريزد ضدها از ضدها

شب گريزد چون بر افروزد ضيا

 

آفتاب که طلوع کند دیگر شب از میان رفته است ، نور که بدرخشد دیگر ظلمت از بین می‌‎رود . سید انبیا حضرت محمد مصطفی صل‌اله‌علیه‌وآله بی دلیل به سید اولیا علی مرتضی علیه السلام نفرمودند که : سه عمل زیر سقف آسمان سید و آقای همه اعمال است . ( سید اعمال):

1- انصاف ؛ اگر کسی اهل انصاف باشد سید اعمال را دارد ؛ انصاف به این معنا است که هر کس خود را جای دیگری بگذارد و آنچه برای خود می پسندد برای دیگران نیز بپسندد و آنچه برای خود نمی پسندد برای دیگران نیز نپسندد . این حداقل است و اگر محقق شد مکارم الاخلاق بخوان و به درجات بالاتر برو.

انصاف واقعا کار سختی است . اینکه انسان این هنر را داشته باشد و خود را جای دیگری بگذارد کار راحتی نیست .

2- یاد خدا در هر حالتی ؛ امام علی علیه السلام فرمودند:  "جَعَلَ الذِّکْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ" یاد خدا دل را جلا می دهد .  این غبارها و غفلت ها است که آینۀ دل ما را مکدر کرده است. " وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ" اگر خوب اهل یاد خدا باشی ، کوری ها برطرف می شود و پس از کوری ، می بینی "سْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ"  پس از کری ، می شنوی " وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ " و پس از آن ، این معامله تو را به مسیر بندگی می کشاند . (1)

یاد و ذکر خدا به این شکل است که عناد را از بین می برد و یک راه بیشتر نیست  " و لقد نعلم انک یضیق صدرک بما یقولون(97) (ما مى دانيم كه تو سينه ات از آنچه مى گويند تنگ مى شود.) فسبح بحمد ربک ... (98)" پیامبر (صل‌اله‌علیه‌وآله) ما می دانیم تو با وجود وسعت وجودیت گاهی دچار زیر سطح هستی اما راه دارد ، اهل تسبیح به حمد الهی باش این برون رفت از تمام غم ها و غصه ها است."و كن من السجدين (98)" اهل سجده باش " و اعبد ربك حتى يأ تيك اليقين (99)" (2)

در قرآن نگاه کنید تسبیح و حمد زیاد بکار رفته است ( حمد به معنا ستایش خدا) و ( تسبیح به معنا منزه دانستن خدا است) چرا تسبیح به همراه حمد می آید؟  آیت الله طباطبایی می فرمایند: چون خداوند قابلیت توصیف به یک وصف خاص را ندارد . حتی زمانی که می گویید:" بسم الله الرحمان الرحیم" توصیف کاملی از خداوند نیست . خداوند هزاران صفت دیگر دارند که در این جا نیامده است . در دعای جوشن کبیر ببینید وسعت اسما الهی چقدر است . تازه در دعای جوشن کبیر به این معنا نیست که اسما الهی به همین اندازه است ؛ نه این دعا ، یک نمایشی است برای من و شما و بینهایت او ؛ زمانی که خدا را حمد می کنید باید تسبیح نیز کنید و بگویید خدایا این ها را گفتیم اما باز فراتر از این گفته ها هستی ، خدا را در توصیف نمی شود محدود کرد . (من و شما اگر حمد می کنیم باید تسبیح نیز کنیم)

نکته دیگر این است که تسبیح حالت عجب را از ما دور می کند . دعای افتتاح و ابوحمزه را بخوانید از اول تا آخر دعا تماماً حمد خدا است . صحیفه سجادیه را مطالعه کنید دعای اولش تماماً حمد است .

نکته دیگر این است که بدانی زمانی که حمد کردی این حمد همچنان لایق خداوند متعال نیست . خداوند به داوود وحی کرد به گنهکاران بشارت بده و به صدیقین انذار بده ؛ (ما بر خلاف این فکر می کنیم) سپس فرمود : به گنهکاران بگو من غفور هستم و در وادی رحمت ، گناه بهانه است . فرمود : به صدقین بگو ، هیچ قومی دچار عجب نشد ، مگر اینکه هلاک شد .

من این آیه را منطبق بر امام حسین علیه السلام می دانم چرا که این آیه به پیامبر اکرم صل‌اله‌علیه‌وآله خطاب شده است .


نور که بدرخشد ظلمت از میان می رود

پی نوشت ها:

1-    

خطبه 222 نهج البلاغه

2-    

آیات 97 تا 99 سوره حجر