مراسم شب بیست و پنجم ماه رمضان در مسجد ارک تهران برگزار شد+گزارش صوت و تصویر

کد خبر: 36733
مراسم شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان و مناجات خوانی حاج منصور ارضی و مداحی حاج حسین سازور در مسجد ارک تهران برگزار شد
وارث: مراسم مناجات شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزارشد. 

این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی در شرح دعای غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف پرداخت و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای جوشن صغیر و شعرخوانی پرداختند و در آخر نیز این مجلس با مدیحه سرایی توسط حاج حسین سازور به پایان رسید.


اجمالی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان در شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان 1394 مسجد ارک



مراسم شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک تهران برگزار شد


شب 25 ماه رمضان سال 94 سخنرانی جلسه آخر بحث صفات متقین در سوره آل عمران توسط حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان بود. دراین جلسه با توجه به پایان بحث و البته باقی ماندن سوالاتی مرتبط با بحث صفات متقین مانند دروغ وشایعه مصداق گناه فاحش، برآورده شدن دعا و حاجت شرحی مختصر برآن گذشت، در پایان هم باتوجه به دیدار شب گذشته مقام معظم رهبری با دانشجویان اشاره به بحث معارف اجتماعی- انقلابی اسلام شد.

- "ایاک و الکذبَ المُقترِع" (المناقب) از کذب همراه افتراع بپرهیزید.
- "فَأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ وَ اکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا"(نهج البلاغه، نامه 31) آنچه برای خود نیکو میدانی بر دیگران هم نیکو بدان.
- از مصادیق این آیه نباشیم "الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا" (سوره نور آیه 19) کسانى که دوست دارند، زشتکارى در میان آنان که ایمان آورده ‏اند، شیوع پیدا کند. شایعه خطرناک‌تر از کذب می‌شود چون تعدد آن باعث بدبینی و نامیدی است.
- اینکه می‌گوییم هرچه می‌خواهیم خدا به ما نمی‌دهد این بی معرفتی نسبت به داشته‌ها و نعمات الهی است. "فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِیبَ رَحْمَتِهِ" (نهج البلاغه نامه31) خداوند اجازه داده ما دعا کنیم و هروقت که خواستیم با کلید دعا باب رحمت خدا را بگشاییم. باران رحمت را بر خود می‌ریزیم! "لا یُقَنِّطَنَّکَ إبطاءُ إجابتِهِ ، فإنَّ العطیَّةَ على قَدْرِ النِّیَّةِ" بعضی حاجات بنا به حکمت با زمان بیشتر و یا زمان کمتری برطرف می‌شوند، این "إبطاءُ إجابتِهِ" کندی برآورده شدن حاجت ما را نامید مسازد چرا که صلاح در آن است به خداوند اطمینان داشته باشیم از طرفی ممکن است نیت ما به اندازه کافی محکم و قلبی نشده، برای همین است که وقتی صبر تمام می‌شود فرج از راه می‌رسد!"مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ" (سوره بقره آیه 214) کی نصر الهی می‌رسد؟ به درستی که نصرت الهی نزدیکترین است.
- "أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ" (سوره نمل آیه 62) خداوند حاجات "الْمُضْطَرَّ" در دعا را برآورده می‌کند، نه کس دیگری را!
- "رُبَّمَا أُخِّرَتْ عَنْکَ اَلْإِجَابَةُ لِیَکُونَ ذَلِکَ أَعْظَمَ لِأَجْرِ اَلسَّائِلِ وَ أَجْزَلَ لِعَطَاءِ الْآمِلِ" (نهج البلاغه نامه 31) بعضی وقت‌ها حاجت را به تاخیر می‌اندازند تا اجر بیشتری بدهند و یا بیشتر و بهتر از آن حاجت را می‌دهند. این یعنی سیر به سوی کمال!
- "رُبَّمَا سَأَلْتَ الشَّیْ ءَ فَلَا تُؤْتَاهُ وَ أُوتِیتَ خَیْراً مِنْهُ عَاجِلًا أَوْ آجِلًا" (نهج البلاغه نامه31) در بعضی موارد خداوند حاجت را به شکل دیگری عطا می‌کند وبا بهتر از آن را عطا می‌کند وبعضی وقت‌ها خداوند حاجت را برآورده نمی‌کند.
- قرآن برای مومنین تکلیف استکبار ستیزی را روشن نموده، با موافقت نامه یا بدون آن برای ما معلوم است موسی و فرعون نمی‌توانند در پشت میز مذاکره مشکلاتشان راحل کنند! "وَلاَ یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّىَ یَرُدُّوکُمْ عَن دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ" (سوره البقرة آیه 217) همواره با شما می‌جنگند تا شما را مرتد کنند.
- "یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللّهُ وَمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ" (سوره انفال آیه 64) ای رسول اکرم خدا برای تو کافی است، او همان کسی است که تو را، با یاری خود و مومنان، تقویت کرد. این معنای اصلی درون زا بودن نظام اسلامی است. یعنی چشم امید شما به خداوند و مومنین جامعه اسلامی باشد.
- مقام "صابر" در جامعه اسلامی متغیر است "یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى الْقِتَالِ إِن یَکُن مِّنکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُواْ مِئَتَیْنِ وَإِن یَکُن مِّنکُم مِّئَةٌ یَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ یَفْقَهُونَ" (سوره انفال آیه 65) اى پیامبر، مؤمنان را بر کارزار برانگیز اگر از شما بیست تن شکیبا باشند -که در جنگ پایدارى کنند- بر دویست تن[از کافران‏] چیره شوند و اگر از شما صد تن باشند بر هزار تن از آنها که کافر شدند چیره شوند زیرا که آنها گروهى نافهم و نادانند. ایمان و انگیزه ‏اى ندارند و از این رو در کارزار شکیبایى و پایدارى نمى‏ کنند. این پایداری و صبر باعث قدرت جامعه اسلامی است پایمردی انسان ساز عامل چیرگی بر کفار است.
- چرا توافق و مذاکره صرفاً برسر مسائل مادی و یا اقتصادی از نظرخداوند پذیرفتنی نیست؟ "مَا کَانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَکُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى یُثْخِنَ فِی الأَرْضِ تُرِیدُونَ عَرَضَ الدُّنْیَا وَاللَّهُ یُرِیدُ الآخِرَةَ "(سوره انفال آیه 67) هیچ پیامبرى مجاز نیست اسیر داشته باشد[و نیروى خود را مشغول اسیران کند] تا آن وقت که سیطره‏ ى خود را در منطقه تثبیت کند. شما دنیاى عرضى را مى ‏خواهید و خدا[براى شما] آخرت را مى‏ خواهد، و خداوند شکست‏ ناپذیر حکیم است. 



بیانات حاج منصور ارضی در شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان مسجد ارک تهران


مراسم شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک تهران برگزار شد

اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها


بعضی‌ها را الان می‌بینی می‌گویند هر چه مقام معظم رهبری بفرمایند، اما می‌بینی "نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَکفُرُ بِبَعضٍ" عمل می‌کنند.
در ادامه‌ی دعایی که باید در زمان غیبت خوانده شود، می‌خوانیم "وَ یَکُونَ یَقِینُنَا فِی ذَلِکَ کَیَقِینِنَا فِی قِیَامِ رَسُولِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَا جَاءَ بِهِ مِنْ وَحْیِکَ وَ تَنْزِیلِکَ" آن گونه ای که در زمان پیغمبر اکرم صلوات الله علیه یک سری قیام کردند، آن گونه من می‌خواهم کنار امام زمان علیه السلام باشم و همان طور یقین داشته باشم. "فَقَوِّ قُلُوبَنَا عَلَى الْإِیمَانِ بِهِ" ما باید خودمان را با زمان امام زمان علیه السلام تطبیق بدهیم، اگر ما این صفاتی را که در دعا گفتیم نداشته باشیم نمی‌توانیم در کنار حضرت باشیم و دروغ می‌گوییم. در دعای عهد می‌گویم من می‌خواهم با تو باشم و اگر هم مردم "فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی" من را از خاک بیرون بیاور، کفن پوش سلاح به دست در کنار امام زمانم علیه السلام، اما در این دعا یک سری صفات دیگری هم هست. "فَقَوِّ قُلُوبَنَا" چه چیزی را قوی کن؟ قلبم را، "فَقَوِّ قُلُوبَنَا عَلَى الْإِیمَانِ بِهِ" اگر ایمان در قلب قوی نباشد ما در این راه ماندگار نمی‌شویم. وقتی حضرت ظهور می‌کند همه شانه خالی می‌کنیم، چون دیگر طلحه و زبیر معنا ندارد، "حَتَّى تَسْلُکَ بِنَا عَلَى یَدَیْهِ" هرچه به دست آقاست آن انجام می‌شود و تو دیگر خواهشی نداری. "مِنْهَاجَ الْهُدَى وَ الْمَحَجَّةَ الْعُظْمَى وَ الطَّرِیقَةَ الْوُسْطَى وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ" همه در طاعت حضرت نمی‌مانند، مثلا بعضی‌ها را الان می‌بینی می‌گویند هر چه مقام معظم رهبری بفرمایند، اما می‌بینی "نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَکفُرُ بِبَعضٍ" (سوره النساء آیه 150) عمل می‌کنند، ایشان نائب عام امام زمان علیه السلام است، اگر خود آقا ظهور کنند دیگر این مسائل نیست.

 این که فقط گریه کن امام حسین علیه السلام هستی کافی نیست، باید بتوانی کاری کنی تا اهداف آقا را پیش ببری. 
"وَ اقْتُلْ بِهِ جَبَابِرَةَ الْکُفْرِ الْجَبَابِرَةَ وَ الْکَفَرَةَ مصباح الزایر وَ اقْصِمْ بِهِ رُئوسَ الضَّلالَةِ" همه‌ی سرکرده‌های گمراهی را حضرت از بین می‌برند "وَ جَمِیعَ الْمُخَالِفِینَ وَ الْمُلْحِدِینَ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا" هرجایی که باشند "وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا حَتَّى لا تَدَعَ مِنْهُمْ دَیَّارا" . ما باید این صفات را داشته باشیم "وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ" این که می‌گویی آقا بیاباید خودت را برای ظهورش بسازی، واقعا باید چهل شب چهارشنبه بروی جمکران، از خود آقا بخواهی که استحقاق این صفات را به تو بدهد، این که فقط گریه کن امام حسین علیه السلام هستی کافی نیست، باید بتوانی کاری کنی تا اهداف آقا را پیش ببری. "وَ قَوِّنَا عَلَى طَاعَتِهِ وَ ثَبِّتْنَا عَلَى مُتَابَعَتِهِ" و ما را بر طاعت او نیرومند کن و بر پیروى ‏اش استوار فرما. "وَ اجْعَلْنَا فِی حِزْبِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ" و قرارمان ده در گروه و یاوران و یاران او. "وَ الرَّاضِینَ بِفِعْلِهِ" آقا چرا گردن این را زدی؟ چرا زندگی این را گرفتی؟ این زندگی برای تو نیست، خمس ندادی، با مال شبهه ناک این زندگی را جمع کردی، باید راضی به فعل آقا باشی، می‌توانی؟ ما می‌گوییم باید خمس دهی، در روزنامه اش منکر می‌شود عملی را که در قرآن آمده، پولی که سهم امام است، چرا همه دستور می‌دهند با قرآن آشنا شوید؟ "وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِن کُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ" و اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز فرقان که دو گروه به هم رسیدند نازل کرده ایم ایمان آورده اید، بدانید که هرگاه چیزی به غنیمت گرفتید خمس آن از آن خدا و پیامبر و خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است و خدا به هر چیز تواناست(سوره الانفال آیه 41) . این پول باید طبق حکم تقسیم شود. ماه رمضان همه الک می‌شوند، آنهایی که راستگو هستند می‌مانند، چند جز قرآن خواندی؟ چندتا روزه گرفتی؟ این‌ها همه قبول؛ پس چرا ما را الک می‌کنی؟ الان تمرین است برای زمان ظهور.

باید خودمان را بسازیم و معرفت پیدا کنیم، امام زمان علیه السلام، آدم بی سواد را قبول ندارد.
"وَ لا تَسْلُبْنَا ذَلِکَ فِی حَیَاتِنَا" از ما سلب نکن این وضعیت را تا وقتی که زنده ایم، "وَ لا عِنْدَ وَفَاتِنَا حَتَّى تَتَوَفَّانَا وَ نَحْنُ عَلَى ذَلِکَ لا شَاکِّینَ" در جامعه کبیره می‌خوانی "الشَّاکِّینَ فِیکُمْ الْمُنْحَرِفِینَ عَنْکُمْ" همه را لعن می‌کنی، خدا نکند در لحظه‌ی مردن شک کنیم به وجود امام زمان علیه السلام به ظهورش و به حکومتش. "وَ لا نَاکِثِینَ وَ لا مُرْتَابِینَ وَ لا مُکَذِّبِینَ" این‌ها همه صفاتی است که زمان امیرالمومنین علیه السلام بود، خیلی راحت حضرت زهرا سلام الله علیها را تکذیب کردند، به خاطر همین در زیارت بی بی می‌گویی "إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا وَ لا مُکَذِّبِینَ" . یقین بدانید تکذیب کردند، ما را از تکذیب کنندگان قرار ندهی، من همان گونه که دعای عهد می‌گوید بمیرم، "اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَیْنِی وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِکَ حَتْما مَقْضِیّا" مرگ برای همه است، حالا که من هم دارم می‌میرم و آقا هنوز ظهور نکرده، وقتی ظهور کرد "فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِرا کَفَنِی شَاهِرا سَیْفِی مُجَرِّدا قَنَاتِی" . باید خودمان را بسازیم و معرفت پیدا کنیم، امام زمان علیه السلام، آدم بی سواد را قبول ندارد.

دعای جوشن صغیر عجیب تاثیر گذار است در پیروزی.
دعای جوشن صغیر را سعی کنید هرچند وقت یک بار بخوانید، اولین نتیجه اش این است که اصلا به آتش جهنم نمی‌سوزد کسی که این دعا را بخواند. در جنگ سی و سه روزه هم سید حسن نصرالله به حزب الله گفته بود و همه این دعا را می‌خواندند چون عجیب تاثیر گذار است در پیروزی، حالا آنهایی هم که می‌خواهند امشب بر نفسشان پیروز شوند این دعا را بخوانند. آنهایی هم که زندانی دارند یک بار این دعا را بخوانند و وقتی شخص مد نظر آزاد شد دو مرتبه‌ی دیگر باید خوانده شود. و برای کسانی که در نفسشان اسیر شده اند "وَ حَبَسَنِی عَنْ نَفْعِی بُعْدُ أَمَلِی (آمَالِی) وَ خَدَعَتْنِی الدُّنْیَا بِغُرُورِهَا" اگر این طور هم گرفتاری در نفس شروع کن، ما برای ظهور باید هر روز آماده باشیم تا هرگاه حضرت تشریف آوردند ما بتوانیم در رکابش باشیم و به ایشان خدمت کنیم.

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان



اشعار مناجاتی حاج منصور ارضی در ابتدای جلسه


حب دنیاست به دل، عشق به دلدار کم است 

آمدم گریه کنم، فرصت گفتار کم است 
بندگی که به زبان نیست، عمل می‌خواهد 
گریه‌های سحر عبد گنه کار کم است 
نکند فکر کنی مرگ برایم سخت است 
غصه ام توشه‌ی راه است، که بسیار کم است 
همه‌ی عمر اگر گریه کنم جا دارد 
تا ببخشی تو مرا، این همه اصرار کم است 
تا نفس هست به اولاد علی مدیونیم 
گفتنی نیست به والله...نه! اقرار کم است 
چقدر درد کشیدند، مسلمان بشویم... 
این بلا‌های به سرآمده انگار کم است 
دست، دادند که از غیر خدا دست کشیم 
خرج، بالاتر از این! دست علمدار کم است؟ 
صبر کردند در این راه، نمیرد اسلام.. 
دست بسته شدن حیدر کرار کم است؟ 
یادمان رفته مگر، مادرمان سیلی خورد 
دردهایی که کشید از در و دیوار کم است....؟

.......................................................................................


روزگاری دل من شوق مناجاتی داشت 

یاد داری سحر از خوف، چه حالاتی داشت 
بین دریای عطای تو گرفتار شدم... 
عاشقی از کرمت گفت، گنه کار شدم 
حس خوب سحرم را به عطا برگردان
پربغضم، تو به من اشک مرا برگردان 
قفل دل را بشکن مختصری گریه کنم... 
دل من لک زده یا رب، سحری گریه کنم 
پیش تو رو سیهی مثل منِ خاطی نیست 
حرف بسیار، ولی حس مناجاتی نیست... 
عملم نیز، دلم را به تو نزدیک نکرد... 
پس به دنبال دلم، بین مناجات نگرد 
رد نکن، سائلم و دست نیازی دارم 
چه کنم توشه کم و راه درازی دارم 
در مرام تو فقط بنده نوازی ست خدا 
گفته بودی که اگر توبه شکستی باز آ


.......................................................................................


اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در میان جلسه


درد محض است مداوا شدنش ممکن نیست 
کاش راحت شود آقا، شدنش ممکن نیست

لخته خونها به کلیمیش حسادت کردند 
با لب پاره که موسی شدنش ممکن نیست

با همان ضربه‌ی اول نفسش بند آمد 
به زمین خورده ولی پا شدنش ممکن نیست

این عبا پیکر آقاست، از آن رد نشوید
باز هم گمشده، پیدا شدنش ممکن نیست

دست و پایی که شکسته س ورم هم دارد
بین این سلسله ها، جا شدنش ممکن نیست

یک لگد خورده و یاد در و دیوار افتاد
بی خیال غم زهرا شدنش ممکن نیست

زیر شلاق تنش سوخت ولی نیزه نخورد
شکر که غارت اعداء شدنش ممکن نیست

پیکرش هفت کفن داشت، خیالم جمع است
بی کفن، کشته صحرا شدنش ممکن نیست

مراسم شب بیست و پنجم ماه رمضان در مسجد ارک تهران برگزار شد+گزارش صوت و تصویر

مراسم شب بیست و پنجم ماه رمضان در مسجد ارک تهران برگزار شد+گزارش صوت و تصویر


منبع: قدیم الاحسان
/ف.م214