آیت الله فاطمی نیا: از خدا بعید نیست تمام عالم را در یک نفر جمع کند

کد خبر: 36734
مراسم روضۀ خانگی شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان با سخنرانی آیت الله فاطمی نیا و با مداحی حاج علی انسانی و حاج محمدعلی کریمخانی برگزار شد .
وارث : مراسم روضۀ خانگی شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان با سخنرانی  آیت الله فاطمی نیا  و با مداحی حاج علی انسانی و حاج محمدعلی کریمخانی برگزار شد .
در ادامه متن سخنرانی آیت الله فاطمی نیا را می خوانید : 

سید رضی امروز بدیع ترین فرد زمان است

خدا زمانی به کسی همه چیز می دهد و از خدا بعید نیست  تمام عالم را در یک نفر جمع کند ، در علما کم می شود عالم نمره یک باشد و شاعر نمره یک هم باشد سید رضی رضوان الله علیه ، هم عالم درجه یک بودند و هم شاعر درجه یک . کتابی به نام یتیمه الدهر در شعرشناسی و تذکره شهداست که مرحوم عباس اقبال این کتاب را چاپ کردند .

در آن کتاب درباره سید رضی آمده است  "هو اليوم أبدع أبناء الزمان، و أنجب سادة العراق" سید رضی امروز بدیع ترین فرد زمان است و نجیب ترین سادات عراق است و با اینکه نسب بزرگی دارد آراسته است به ادب ظاهر و حظ بزرگی از هر چیزی دارد . در زمان عباسیون سید ها یک نقابت داشتند و نقابت را به فرد بزرگی می دادند عباسیون به علویون حسد می ورزیدند . عباسیون به خدمت سید رضی آمدند و گفتند شهادت دهید فاطمیون سید نیستند و ایشان جواب رد دادند . 

سید رضی یک شعر زیبا برای قادر خلیفه وقت سروده بود و او خوشش آمده بود . در این شعر می گوید : اگر فکر کردی کسی هستی ، خبری نیست ؛ مهربانی کن ما در درخت بلند سیادت یکی هستیم آخرش به هاشم می رسیم . بین ما و شما تفاوتی نیست مگر یک فرق ، جز اینکه این خلافت تو را ممتاز کرده است و من آن را ندارم . 

سید تفسیری دارد به نام حقایق التاویل که جز آن چیزی به دست ما نرسیده  و قسمتی اش هم در دست ما می باشد بقیه از بین رفته است . ذهبی درباره کتاب حقایق التاویل می گوید : "صنّف الرضى كتاباً فى معانى القرآن الكريم يتعذّر وجود مثله." سید تفسیری دارد که مانند آن تفسیر را به وجود آوردن کار دشواری است . سید رضی از اولاد امام موسی کاظم علیه السلام هستند .

خدا نکند ما گناه کنیم و آن را کوچک بشماریم در حکمت 470 آمده : بالاترین گناه آن است که صاحبش آن را کوچک بشمارد .
سید مهدی قوام از نوادر روزگار بوده است در لحظه های آخر عمرش می گفت : خدایا اگر ما گناه کردیم قصد جنگیدن با تو نبوده است ، از جهل ما بوده است . 

سید رضی امروز بدیع ترین فرد زمان است