شب بیست و هفتم ضیافة الله در مکتب الزهرا (س) + گزارش تصویری

کد خبر: 36875
مرسم شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی دکتر حسین سرخه ای و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام، حاج محمد رضا طاهری و کربلایی حسین طاهری در هیئت مکتب الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

وارث: مرسم شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی دکتر حسین سرخه ای و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام، حاج محمد رضا طاهری و کربلایی حسین طاهری در هیئت مکتب الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه متن اجمالی از سخنان دکتر سرخه ای را می خوانید:



خداوند اختلاط زن و مرد را نهی کرده است. در سوره مبارکه احزاب و سوره مبارکه نور به آیات حجاب اشاره شده است. اگر می خواهیم مقیّد باشیم، باید رعایت کنیم. اختلاط زن و مرد مرضی خداوند نیست. نباید هیچ گونه گناهی در چشممان کوچک شمرده شود. گناه، گناه است. اگر می خواهی چشمانت باز شود، باید در عالم چشمت را به روی خیلی چیز ها ببندی. آنهایی که چیزی در سفره شان ریخته اند و به آنها افاضات زیادی شده است، آنها خیلی از گناه خودشان را نگه داشتند.

حضرت علی علیه السلام در جمله قصاری که در نهج البلاغه آمده است، می فرمایند: "طُوبَي لِمَنْ ذَكَرَ المَعادَ، وَعَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَقَنَعَ بِالْكَفَافِ، وَرَضِيَ عَنِ اللهِ :خوشا به حال كسي كه به ياد معاد باشد، براي حسابرسي قيامت كار كند، با قناعت زندگي كند، و از خدا راضي باشد"

دنیا مقدمه آخرت است اگر دنیا نبود، اصلا آخرت معنا نداشت. خوشا به حال کسی که به یاد معاد باشد. خداوند حکیم همانطور که عالم رحم را مقدمه این دنیا قرار داد، عالم دنیا را هم مقدمه عالم آخرت قرار داده است. علی علیه السلام می فرمایند خوشا بحال کسی که به یا معاد باشد، آخرت نصب العینش باشد!

خداوند حکیم است. ما گاهی میان صفات و مسائل خداوند، فرق می گذاریم. خداوند را به رحمانیت و رحیمیت قبول داریم. به غفور بودن قبول داریم و قربان صدقه اش هم می رویم. اما آنقدر که ما کریم بودن و رحیم بودن خدا را قبول داریم ، آیا واقعا همان قدر هم به عدالت خداوند اعتقاد داریم؟!

ما در باطن خود اعتراضی به خدا داریم یا خیر؟ ممکن است به زبان نگوییم اما در درون و باطمان هم اینگونه فکر می کنیم؟ به طور مثال وقتی پیشرفت برخی را می بینیم، در درونمان خدا را عادل می دانیم؟! اینها همه ریشه در اعتراضات درونی به خداوند دارد. شخص حسود، به پروردگار معترض است. شاید در ظاهر چیزی نگوییم اما در باطن نسبت به ربّ الارباب اعتراض داریم در حالی که چیزی جز حکمت از شخص حکیم، صادر نمی شود.

حضرت می فرمایند خوشا به حال کسی که از صبح تا شب به یاد خدا و معاد و حساب و کتاب است، عمل می کند برای حساب رسی قیامت، می داند که محاسب دارد. وقتی من بدانم در همه حال محاسبی دارم، با دقت عمل می کنم. قرآن می فرماید: حسابرسی مردم نزدیک شد. آیات زیادی در قرآن در رابطه با این موضوع وجود دارد.

در قرآن قیامت، حدود هفتاد اسم توصیفی دارد. حال چه کنیم که قیامت را باور کنیم؟ خداوند عقلی به ما داده است که همگی از این عقل در مادیات خیلی خوب استفاده می کنیم اما متاسفانه در موارد معنوی اصلا اینگونه نیستیم! گناه از کوچک شروع می شود و به بزرگ ختم می شود. شیطان از کم شروع می کند اما به کم قناعت نمی کند! یعنی کافی است بفهمد که انسان برای گناهان کوچک چراغ سبز به او نشان دهد! اگر شیطان بر انسان چیره شود، خداوند از یاد انسان می رود و در ادامه دیگر معاد نصب العین انسان نیست و به همین دلیل به هر جنایتی دست می زند.

مکتب الزهرا