حجت الاسلام شریعت زاده: در یوم الحسرة نه تنها کافر ، بلکه مؤمن هم حسرت می خورد !

کد خبر: 36912
مراسم شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در هیئت فاطمیه طهران با سخنرانی حجت الاسلام شریعت زاده برگزار شد.

وارث: مراسم شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام شریعت زاده در هیئت فاطمیه طهران برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام شریعت زاده را می خوانید: 

امام انزجار و بدی گناه را به ما نشان می دهد

از افتخارات شهر ری وجود مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام هستند که چهار پشتشان به امام مجتبی علیه السلام می رسد اما خودشان هم دوره با امام هادی علیه السلام بوده اند. به دلیل خفقانی که در دوران بنی عباس بود به ری آمدند با وجود اینکه اهل ری آن زمان سنی بودند، اما تا زمان فوت، حتی همسایگانشان نمی دانستند ایشان از فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها هستند.

شیخ مفید کتابی به نام اختصاص دارند که در صفات امیر المومنین علیه السلام است. شیخ مفید رییس حوزه علمیه و رییس مرجعیت شیعه بود و به حدی در کارشان پیشرفت کرده بودند که اهل سنت هم به ایشان مراجعه می کردند.

یک روز جوانی وارد دفتر شیخ مفید شد و گفت امروز روز زایمان همسرم بود که از دنیا رفت. شیخ مفید فرمودند:"ثواب اجر شهید نصیبش می شود مادری که حین به دنیا آوردن فرزند از دنیا برود." روایت داریم چند گروه ثوابت اجر شهید نصیبشان می شود: مادری که در زایمان از دنیا برود؛ در درس فقه خواندیم که کسی که در خانه اش از محیط خانه دفاع کند، یعنی کسی به او حمله کند و کشته شود؛ غریق ثواب شهید دارند و کسی که در آتش بسوزد. اما این غسل بر این چهار دسته واجب است.

آن شخص پرسید من میتوانم جراح بیاورم و کودک را به دنیا بیاورم؟ فرمودند: مادر را با کودک دفن کنید کودک مرده است. بعد از چند ماه آن مرد با کودکی نزد شیخ مفید آمد و از ایشان تشکر کرد و گفتند چهره سفیری که فرستادید چهره نورانی ای بود. جناب شیخ مفید فهمیدند این عمل را امام زمان انجام داده اند!

خیلی از انگیزه هایی که در مومنین به وجود می آید، بر اساس کمکی است که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف انجام می دهد. امام انزجار و بدی گناه را به ما نشان می دهد. رویای صادقه یک جزء از هفتاد جزء نبوت است.
حضرت عبدالعظیم از حضرت هادی علیهما السلام نقل میکنند که ایشان می فرمایند: "عبدالعظیم به دوستان ما سلام ما را برسان و بگو برای ابلیس در اعمال و وجودشان راهی نگذارند" در روایات داریم یکی از فواید روزه همین مورد است که مومنی که روزه دار است فوق العاده نسبت به گناه بی رغبت است و در روایت حضرت علی علیه السلام داریم که می فرمایند: "روزه سپر آتش است"

در ادامه حدیث امام هادی می فرمایند: "به دوستان ما بگو تا زمانی که خداوند به آن ها مهلت داده است، سخنشان سخن راست باشد." شخصی از رسول خدا سوال کردند امکان دارد دوست شما زنا انجام دهد،رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمودند: بله؛ سوال کردند امکان دارد دوست شما گرفتار غیبت شود؟ حضرت فرمودند:بله؛ سوال کردند امکان دارد دوست شما دروغ بگوید؟ پاسخ دادند: "دروغ اگر بگوید از مرحله ایمان خارج می شود، هرکسی که باشد!" میتوانید حقیقت را نگویید اما دروغ هم نگویید.

از القاب قیامت یوم الحسرت است. "وَأَنذِرهُم يَومَ الحَسرَةِ إِذ قُضِيَ الأَمرُ وَهُم في غَفلَةٍ وَهُم لا يُؤمِنونَ : آنان را از روز حسرت [= روز رستاخیز که برای همه مایه تأسف است‌] بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان می‌یابد! و آنها در غفلتند و ایمان نمی‌آورند!"

نه تنها کافر بلکه مومن هم حسرت میخورد.

در ادامه حضرت می فرمایند:"ای عبدالعظیم به دوستان ما بگو تا جایی که میتوانید سکوت کنید جز در جایی که برای اسلام فایده دارد؛جدال را ترک کنید؛به یکدیگر سر بزنید و یکدیگر را زیارت کنید؛آبروی یکدیگر را نبرید، اگر از دوستان ما کسی آبروی کسی را ببرد قسم خورده ام که دنیا و آخرت خداوند او را گرفتار کند و در قیامت اهل خاسرین باشد".
مومن حسود نیست. مومن آبروی کسی را نمی برد. مومن میتواند به حال مومن دیگر در خوبی ها غبطه بخورد. خداوند همه را می بخشد جز دو نفر؛ کسی که شرک داشته و کسی که دوستی از دوستان ما را آزرده باشد.

امام انزجار و بدی گناه را به ما نشان می دهد