سه شباهت قرآن و امام حسين (ع) از نظر عالم اهل سنت
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در سخناني در حرم اباعبدالله الحسين (ع) سه شباهت قرآن و سيدالشهدا (ع) از منظر عالم اهل سنت را به استناد يكي از كتب معتبر آنان برشمرد.
وارث: حجتالاسلام والمسلمين جواد مروي، صبح روز پنجشنبه 25 تيرماه، همزمان با آخرين پنجشنبه ماه مبارك رمضان، در ادامه سلسله بحثهاي خود در صحن مسقف حرم حسيني به سخنراني در خصوص اهميت نهضت عاشورا و قيام اباعبدالله الحسين (ع) پرداخت.
اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: اين نهضت از بدو خلقت حضرت آدم (ع) مورد توجه همه انبياء، اولياء و بزرگان بوده است؛ به نحوي كه وقتي حضرت آدم ابوالبشر از بهشت رانده شد، جبرييل نزد او آمد و ذكر پنج تن (ع) را به او تعليم كرد. جبرييل به او گفت كه خدا را به نام نامي پنج تن قسم دهد و آدم (ع) اين كار را كرد. منتها خطاب به جبرييل گفت: چه شد كه وقتي نام پنجمين نفر را به زبان جاري ساختم، دلم شكست و اشكم جاري شد؟ آنجا بود كه جبرييل، روضهخوان حضرت آدم شد.
وي با اشاره به مطلبي در مسند احمد حنبل، از علماي اهل سنت گفت: حضرت علي (ع) هنگامي كه سالها قبل از واقعه عاشورا از نينوا گذر ميكردند، سه بار خطاب به همراهانشان فرمودند: «صبراً، صبراً، صبراً.» بعد فرمودند: فرزندم حسين (ع) را با اولادش در اين منطقه به شهادت ميرسانند و بدنش را قطعه قطعه ميكنند.
حجتالاسلام مروي با بيان اينكه همه خيرات و خوبيها در كنار عاشورا و تحت قبه حضرت اباعبدالله (ع) مورد اجابت است، اين موضوع را مورد اتفاق اهل سنت و تشيع دانست.
وي با ذكر خاطرهاي از مواجهه با دانشمندي از اهل تسنن در همايشي در دانشگاه امالقراي عربستان گفت: آن عالم سني در آنجا خطاب به دانشمندان ايراني گفت كه شما توسل به اباعبدالله (ع) را از خودتان ساختيد و او را ـ نعوذ بالله ـ به جاي خدا نشانديد. در مشورت علماي ايراني، قرار شد من به آن عالم اهل سنت پاسخ بدهم. اين در حالي بود كه دانشجويان اهل تسنن هم دور ما را گرفته بودند. من به او گفتم: چرا شما چشمهايتان را بستهايد و آن چه را كه علما و رجال خودتان ميگويند از مردم مخفي ميكنيد؟
اين مدرس حوزههاي علميه ادامه داد: من در آن مباحثه به كتاب «بغيه الطلب في اخبار حلب» نوشته ابن العديم اشاره كردم كه اثري 30 جلدي است و در صفحه 2657 آن به سند خودش از عالم ديگري ماجرايي نقل ميكند. آن عالم اهل سنت ميگويد: من به بيماري برص (پيسي) مبتلا شده بودم و اين مرض از بدن من رخت برنميبست. روزي به امام حسين (ع) توسل پيدا كردم و مقداري خاك تربت او را به قصد شفا به بدنم ماليدم. آن گاه خواب مرا فرا گرفت و وقتي بيدار شدم، اثري از بيماري در بدنم نديدم.
حجتالاسلام مروي خاطرنشان كرد: همين عالم سني ميگويد كه امام حسين (ع) سه شباهت به قرآن دارد. اول، همان طور كه نشستن در مجلس قرائت قرآن ثواب دارد، حضور در مجلس ذكر امام حسين (ع) عبادت است. دوم، نگاه به قرآن عبادت است؛ چنان كه نگاه كردن به مضجع نوراني حضرت سيدالشهدا (ع) عبادت است. و سوم، همان طور كه قرآن براي مومنين، شفا و رحمت است، خاك مزار امام حسين (ع) شفاي همه امراض و بيماريهاست.
وي در پايان گفت: وقتي من اين سند را ارائه دادم، دانشجويان اهل سنت دانشگاه امالقراي عربستان با دقت و اشتياق يادداشت ميكردند.
/ف.م214
اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: اين نهضت از بدو خلقت حضرت آدم (ع) مورد توجه همه انبياء، اولياء و بزرگان بوده است؛ به نحوي كه وقتي حضرت آدم ابوالبشر از بهشت رانده شد، جبرييل نزد او آمد و ذكر پنج تن (ع) را به او تعليم كرد. جبرييل به او گفت كه خدا را به نام نامي پنج تن قسم دهد و آدم (ع) اين كار را كرد. منتها خطاب به جبرييل گفت: چه شد كه وقتي نام پنجمين نفر را به زبان جاري ساختم، دلم شكست و اشكم جاري شد؟ آنجا بود كه جبرييل، روضهخوان حضرت آدم شد.
وي با اشاره به مطلبي در مسند احمد حنبل، از علماي اهل سنت گفت: حضرت علي (ع) هنگامي كه سالها قبل از واقعه عاشورا از نينوا گذر ميكردند، سه بار خطاب به همراهانشان فرمودند: «صبراً، صبراً، صبراً.» بعد فرمودند: فرزندم حسين (ع) را با اولادش در اين منطقه به شهادت ميرسانند و بدنش را قطعه قطعه ميكنند.
حجتالاسلام مروي با بيان اينكه همه خيرات و خوبيها در كنار عاشورا و تحت قبه حضرت اباعبدالله (ع) مورد اجابت است، اين موضوع را مورد اتفاق اهل سنت و تشيع دانست.
وي با ذكر خاطرهاي از مواجهه با دانشمندي از اهل تسنن در همايشي در دانشگاه امالقراي عربستان گفت: آن عالم سني در آنجا خطاب به دانشمندان ايراني گفت كه شما توسل به اباعبدالله (ع) را از خودتان ساختيد و او را ـ نعوذ بالله ـ به جاي خدا نشانديد. در مشورت علماي ايراني، قرار شد من به آن عالم اهل سنت پاسخ بدهم. اين در حالي بود كه دانشجويان اهل تسنن هم دور ما را گرفته بودند. من به او گفتم: چرا شما چشمهايتان را بستهايد و آن چه را كه علما و رجال خودتان ميگويند از مردم مخفي ميكنيد؟
اين مدرس حوزههاي علميه ادامه داد: من در آن مباحثه به كتاب «بغيه الطلب في اخبار حلب» نوشته ابن العديم اشاره كردم كه اثري 30 جلدي است و در صفحه 2657 آن به سند خودش از عالم ديگري ماجرايي نقل ميكند. آن عالم اهل سنت ميگويد: من به بيماري برص (پيسي) مبتلا شده بودم و اين مرض از بدن من رخت برنميبست. روزي به امام حسين (ع) توسل پيدا كردم و مقداري خاك تربت او را به قصد شفا به بدنم ماليدم. آن گاه خواب مرا فرا گرفت و وقتي بيدار شدم، اثري از بيماري در بدنم نديدم.
حجتالاسلام مروي خاطرنشان كرد: همين عالم سني ميگويد كه امام حسين (ع) سه شباهت به قرآن دارد. اول، همان طور كه نشستن در مجلس قرائت قرآن ثواب دارد، حضور در مجلس ذكر امام حسين (ع) عبادت است. دوم، نگاه به قرآن عبادت است؛ چنان كه نگاه كردن به مضجع نوراني حضرت سيدالشهدا (ع) عبادت است. و سوم، همان طور كه قرآن براي مومنين، شفا و رحمت است، خاك مزار امام حسين (ع) شفاي همه امراض و بيماريهاست.
وي در پايان گفت: وقتي من اين سند را ارائه دادم، دانشجويان اهل سنت دانشگاه امالقراي عربستان با دقت و اشتياق يادداشت ميكردند.
/ف.م214