هیچ گاه نفس اماره معدوم نمی گردد/ بهترین دعا چیست؟

کد خبر: 37277
آیت الله قرهی گفت: هیچ گاه نفس اماره معدوم نمی گردد بلکه مغلوب است و تا آمدن لحظه آخر هم معدوم نیست الا در معصومین.
وارث : آیت الله قرهی نکته ای اخلاقی بیان کرده که متن آن برای علاقه مندان در پی می آید؛

حضرت امام(ره) امام العارفین، آن شخصیت عظیم الشأن که از لحاظ عرفان اعجوبه ای بود و مردم جز بعد سیاسی شخصیت ایشان که به عنوان بنیانگذار این نظام مقدس است؛ نشناختند؛ وقتی داماد عزیزشان، آیت الله اشراقی(ره) در روز ولادت آقا و مولا و سید و صاحب و سالارمان حضرت حجه ابن الحسن المهدی(عج)که دیدند آقا شادند، عرضه داشتند: آقا چه دعایی بکنیم؟ بهترین دعا چیست؟ ایشان با لبخند جواب دادند: خوب به نظر خودتان چه دعایی بکنید بهتر است؟ فرمودند: خدا مقام انبیا را به ما بدهد؟ فرمودند: نه، مقام شهدا و صدیقین؟ نه، مقام اتقیاء؟ نه، چند دعای دیگر را گفت، حضرت فرمود: نه، گفت: آقا جان ما دیگر نمی دانیم چیست؟

فرمودند: فقط یک دعا خدا عاقبتمان را ختم به خیر کند، برترین دعا این است. می دانی چرا؟ برای اینکه اگر کسی یک لحظه غافل بشود همان یک لحظه غفلت بیچاره اش می کند و دوباره نفس اماره غالب می شود.

پس هیچ گاه نفس اماره معدوم نمی گردد بلکه مغلوب است و تا آمدن لحظه آخر هم معدوم نیست الا در معصومین.

تالی تلو معصوم هم کاری می کند که آن نفس اماره دیگر رمق ندارد، مرده است گاهی می خواهد یک نفسی بکشد اما نمی تواند حتی نفس اماره امکان دارد انسانی مانند آیت الله العظمی صاحب رسائل و مکاسب، شیخ انصاری را هم وسوسه کند.

آن زمانی که وضع حمل همسر ایشان بود و هیچ در خانه نداشت؛ ماما و کسانی که می خواستند کمک آقا کنند آمده بودند با اینکه وجوهات در دست ایشان بود و مرجع تقلیدی که نایب وجود مقدس آقاست و همه عالم به واسطه فیض وجود مقدس آقا در دست اوست، یک لحظه با خود گفت خوب حالا به عنوان قرض از وجود مقدس آقا بر می دارم الان آقا وضعیت را می دانند بالاخره من باید از مهمان ها پذیرایی کنم، صبح بر می گردانم.

تا خواست بردارد، گفت: حالا از کجا معلوم که همین امشب از دنیا نرفتی؟ فردا چگونه می خواهی قرض را بدهی؟ فردا آیت الله العظمی مازندرانی به شیخ عظیم الشأن گفت: آقا من دیشب شیطان را در خواب دیدم حالتی مثل رؤیای صادقه که هنوز تمام بدنم می لرزد، دیدم شیطان طناب های مختلفی در دست دارد و یک طناب بسیار کلفت و ضخیم و طویلی هم داشت ولی پاره شده بود. گفتم این طنابی که پاره شده و از همه کلفت تر است چیست؟ گفت این را می خواستم گردن شیخ بیندازم هر چه کردم نشد و او طناب را پاره کرد.

آقا چه کردید که این طوری شد؟ جریان را تعریف کرد. ببینید نفس اماره مغلوب شده پس معدوم نیست این اشتباه نشود. خدای عزوجل بشر را پیچیده در فطرت الله و نفس اماره آفریده. فطرت یعنی اصل و اساس بر نفخه الهی است اما نفس اماره هم هست.

/م.ی216