حجت الاسلام شیخان: حقیقت توحید چیست؟
وارث: مراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) در هیئت دیوانگان دو بانوی مشق با سخنرانی حجت الاسلام شیخان و مداحی حاج علی مشکینی، حاج محسن عسگری و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام شیخان را می خوانید:
سیره اهل بیت علیهالسلام بر این بوده است که ولایت علی علیهالسلام مهمترین مساله در قاموس اهل بیت علیهم السلام بوده است. امام باقر علیهالسلام فرمودند: "خداوند به هیچ چیزی به اندازه ولایت جد ما اعتبار و ارزش قائل نشد." لذا هرچه معرفت ما نسبت به ولایت علی بن ابی طالب علیهالسلام بیشتر شود، ارج و قربمان به خدا بیشتر می شود.
متاسفانه تفسیر بدی جا افتاده است که بحث ولایت علی علیهالسلام را متناسب بحث حکومت حضرت می دانند و این جسارت است. که حضرت می فرماید: "این حکومت از آب بینی بز بی ارزشتر است." حضرت فرمودند: "ولایتنا ولایت الله" ولایت ما ولایت خدا است. این امر مسلم است که خلافت حق مسلم است که غصب شد. حضرت به مفضل بن عمر می گوید:" به خدا سوگند آدم علیهالسلام خلق نشد مگر به واسطه ولایت ما و موسی علیهالسلام کلیم الله نشد مگر با ولایت ما و عیسی علیهالسلام حجت خدا در دوعالم شد به واسطه ولایت علی علیهالسلام ." این مسأله آن قدر مهم است که حضرت از قبل خلقت می گوید و بعد کلیم اللهی موسی علیهالسلام را در این دنیا و حجت بودن عیسی علیهالسلام را در آخرت بیان می کند. این بیانی است که اشاره دارد به "الحجة قبل الخلق مع الخلق و بعد الخلق".
لذا به این تعبیر توجه کنید و تفاوت آن با چیزی که جا افتاده است. که بگویند سید الشهدا علیه السلام صرفا برای حکومت شهید شد یا برای نماز شهید شد. چون معرفت ما کم شده است که به ذوات مقدسه این چنین جسارت می شود. این دنیا این ظرفیت را ندارد که کسی به حقیقت ولایت علی علیهالسلام پی ببرد. وقتی کمیل می گوید: آقا حقیقت چیست؟ حضرت می فرماید: تو را چه به حقیقت؟ کمیل گفت: آیا همچون تویی سائل را رد می کند؟ این را که گفت حضرت 6 کلمه را فرمودند و بزرگان فرمودند: تحمل نداشت و علی علیهالسلام تصرف در وجودش کرد تا ظرفیتش زیاد شود.
اصل این ها بر می گردد به قلت معرفت. امکان شناخت علی علیهالسلام در این دنیا نیست. چون ظرف آنرا نداریم.اما دنیا مزرعه آخرت است. روایتی است که مرحوم کلینی در روضه کافی جلد 8 نقل می کند که بیا حدیث حضرت نوح علیهالسلام در روز قیامت است. راوی می گوید روزی نزد امام صادق علیهالسلام نشسته بودیم و حضرت فرمودند:"در قیامت از انبیا علیهم السلام سوال و جواب می شود و اولین پیامبر نوح علیهالسلام است.خداوند می پرسد: آیا تبلیغ رسالت کردی؟ می فرماید: بله. شاهدت بر این مطلب چیست؟ محمد صلی الله علیه و آله. نوح علیهالسلام نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله می رود که در کنارش علی علیهالسلام نشسته است و عین مکالمه خود و خدا را می گوید. حضرت می فرماید: یا جعفر و یا حمزه بروید و شهادت بدهید. و برای همه انبیا این اتفاق می افتد و شاهد همه انبیا حضرت حمزه و جعفر طیار هستند. راوی می پرسد: علی علیهالسلام آنجا چه می کند؟ فرمودند: شأن علی علیهالسلام اجل از این است که برای انبیا شهادت بدهد."
کرم یعنی خدا به کسی شأنی چنین بدهد و این بزرگواران چنان محبتی به دوستدارانشان داشته باشند که می آیند و گناه ما را حمل می کنند تا نجاتمان دهند. آبرو می گذارند. اهل بیت علیهم السلام برای دستگیری از محب شأنشان را زیر پا می گذارند.
در روز عاشورا کودکان از تشنگی به حضرت سید الشهدا علیهالسلام رجوع کردند و حضرت عنایتی کرد و در پشت خیام چشمه ای ایجاد شد. اما به کودکان فرمود: می خواهید بنوشید، اما عده ای از شیعیان کارشان در قیامت با همین آب نخوردن شما درست می شود.
سید الشهدا علیهالسلام این مصائب را فقط برای ولایت علی بن ابی طالب علیهالسلام قبول کرد. برای حقیقت صلاة، حقیقت امر به معروف که توحید است و توحید بدون ولایت علی علیهالسلام معنایی ندارد، اقامه کرد. حضرت بخاطر توحید به شهادت رسیدند. توحید و رسالت و ولایت در هیچ منزلی از هم جدا نیستند. "فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ علیها" امام رضا علیهالسلام فرمودند: مردم بر توحید آفریده شدند ولی با دو ضمیمه محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و علی علیهالسلام و فرزندانش. دشمن علی علیهالسلام مشرک است چون حقیقت توحید علی علیهالسلام است. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: هرکه مرا ببیند خدارا دیده است. یعنی باطن من حقیقت توحید است. حضرت فرمود: "علی مع الحق والحق مع العلی" و این بالاترین فضیلت علی علیهالسلام است که این معیت را می رساند.