شام شهادت حضرت حمزه و وفات حضرت عبدالعظیم (ع) در حسینیه شهید محسن نیلی+گزارش تصویری

کد خبر: 37830
شام شهادت حضرت حمزه علیه السلام و وفات حضرت عبدالعظیم علیه السلام در حسینیه شهید محسن نیلی با سخنرانی حجت الاسلام صدیقی و مداحی حاج احمد چینی برگزار شد.

وارثشام شهادت حضرت حمزه علیه السلام و وفات حضرت عبدالعظیم علیه السلام در حسینیه شهید محسن نیلی با سخنرانی حجت الاسلام صدیقی و مداحی حاج احمد چینی برگزار شد.

 

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام صدیقی را می خوانید:

حجت الاسلام صدیقی : حضرت عبدالعظیم صاحب فتوا و نایب خاص امام علیه السلام بوده است

در اسلام علم ارزش والایی دارد، در قرآن شریف آمده است  " يرفع الله الذين امنوا منكم والذين أوتوا العلم درجات" همه ما به اسفل السافلین گرفتاریم. " لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم، ثمّ رددناه اسفل سافلین" هر کسی که در این عالم آمده در اسفل سافلین گرفتاری پیدا کرده است.

اسفل یعنی پایین ترین. انسان باید خودش را از پایین ترین مرحله بالا بکشد. اموری گفته شده است ولی این آیه کریمه می گوید دو چیز وسیله نجات شماست، یکی ایمان و دیگری علم است.

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان می فرمایند: بر اساس این آیه کریمه خدا به ایمان یک درجه می دهد و به علم درجاتی می دهد. بخواهد بالا برود و ارتقا پیدا کند باید نردبان علم باشد، اگر کسی آن علم را نداشت باید ناامید شود؟ خیر.

وجود مقدس امام صادق علیه السلام که سفره علم را گستردند فرمودند: "مردم سه گروهند: گروهی عالمند، گروهی متعلم اند، گروه سوم وثاء هستند یعنی کف روی آب، پایشان به جایی بند نیست. بعد فرمودند: نحن العلماء

خداوند در قرآن کریم می فرماید راسخین بالعلم ائمه اطهار علیهم السلام هستند. هم راسخ در علم اند و هم علمشان شهودی است. علم ذهنی و اجتهادی نیست، علم نوری است. تمام حقایق عالم در وجود اینهاست. همه چیز از وجود اینها صدور و نشر پیدا می کند. بنابراین علم وجودی دارند. لذا فرمودند: "نحن العلماء و شیعتنا المتعلمون" شیعیان چه اونهایی که فقیه شناخته می شوند چه اونهایی که عمرشان را پای یادگیری می گذرانند.

 امام صادق علیه السلام فرمودند: شیعیان ما اگر عالم نیستند متعلم هستند. اینها گوششان پر است از حضرات معصومین. شیعه از دنیا که می رود در عالم برزخ خدا ملائکه ای را مامور می کند تا آنچه در این دنیا یاد نگرفته اند را به آنها بیاموزند. خدای متعال ناقص به بهشت نمی برد.

همه شیعیان جزء دانش آموزان و دانشجوهای مکتب ائمه علیهم السلام هستند ولی درجاتشان متفاوت است. ببینید چقدر با احادیث ما آشنا هستند. هر که با روایات ما آشنایی بیشتری داشته باشد، درجه اش در نزد ما بالاتر است.

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: "من حفظ علي امتي اربعين حديثاً حشره الله يوم القيامة فقيهاً عالماً." هرکس چهل حدیث از احادیث ما را حفظ کند روز قیامت فقیه و عالم محشور می شود. در روز قیامت سه گروه پرچم شفاعت در دست دارند، گروه اول انبیاء، گروه دوم علما و گروه سوم شهدا هستند. اینها نه تنها خودشان آبرو دارند بلکه اجازه آبروداری دارند. کسی  که چهل حدیث از حفظ باشد در صف علمایی است که درجه شفاعت را دارد. لذا علمای بزرگوار ما کتاب اربعین حدیث فراوان دارند. مرحوم مجلسی، شیخ بهایی، مرحوم امام هم چهل حدیث دارند. هر کسی حدیث بیشتری حفظ باشد منزلتش بیشتر است. از این رو برجستگی حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در میان علمای دیگر به دلیل عالم و محدث بودن ایشان و تربیت شدن به دست سه امام بوده است.

حدیثی از امام رضا علیه السلام نقل می کند که امام علیه السلام به من فرمودند: " يَا عَبْدَالْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَایَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَه..ِوَ مُرْهُمْ بِالسُّکُوتِ وَ تَرْکِ الْجِدَالِ فِیمَا لَایَعْنِیهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَره فَإِنَّ ذَلِکَ قُرْبَه..ٌ إِلَیَّ وَلَایَشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی آلَیْتُ عَلَى نَفْسِی أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ وَ أسْخَطَ وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی دَعَوْتُ اللهَ لِیُعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کَانَ فِی الْآخِرَه مِنَ الْخَاسِرِینَ." به اولیاء و شیعیان ما سلامم را برسان. به شیعیان ما هشدار بده که دشمن دارند و در کمندشان است. پیام حضرت رضا علیه السلام به همه ما شیعیان این است که زنجیر شیطان را به گردنمان نیندازیم. کسانی که در زندگیشان دروغ و کج خلقی و دعوا در زندگی دارند به توصیه امام رضا علیه السلام عمل نکرده اند. هر کسی در زندگی آلودگی به گناه دارد شیطان به زندگیش آمده. و همچنین فرمودند: آنها را امر کن از جانب ما،(نه اینکه کار مستحبی باشد، به ما امر کرده اند.) بگو راست بگویند. دستور بده ساکت باشند و در چیزی که برایشان فایده ندارد جدل نکنند. از جانب ما این دستور را برسان. این جزء بیماری هایی است که امام نگران ما هستند و اینها را دستور بده به هم اقبال داشته باشند و به دیدن هم بروند. شان مومن خیلی بالاست. به آنها دستور بده به هم روی بیاورند و به دیدن یکدیگر بروید. حضرت عبدالعظیم حسنی دستور امام رضا علیه السلام را به ما داده اند. همدیگر را از بین نبرند که اگر این چنین کردند من قسم خوردم از خدا خواسته ام که هم در دنیا عذابشان کند و هم در آخرت جزء ورشکستگان باشند. حضرت رضا علیه السلام می گویند در مجادلات مدام جلو نروید، خود را کنار بکشید.

نکته دیگر مسئله مرجعیت حضرت عبدالعظیم حسنی است. مرجعیت در آن زمان خیلی مهم بوده است. در آن زمان علما وقتی حکم دین را نمی دانستند به مرجع مراجعه می کردند. وجود مقدس امام صادق علیه السلام شاگردانی تربیت کرده بودند که چشمه شده بودند و می جوشیدند و دیگران را سیراب می کردند. حضرت عبدالعظیم علیه السلام صاحب فتوا و نایب خاص امام علیه السلام بوده است.

نکته سوم مقام معنویت و نوری حضرت عبدالعظیم علیه السلام است.


 /1102101304

حجت الاسلام صدیقی : حضرت عبدالعظیم صاحب فتوا و نایب خاص امام علیه السلام بوده است