نظر آیت الله بهجت درمورد آنچه که در نماز برای زنان مستحب یا مکروه دانسته شده
حضرات آیات بهجت و مکارمشیرازی میفرمایند: امامت زن برای زنان جایز است. حضرات آیات خامنهای، نوری و مظاهری نیز امامت زن برای زن را پذیرفته و میفرمایند: امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.
وارث : نماز از ارکان دین است. واجبی که هر روز پنج مرتبه تکرار میشود و به نوعی عادت بدل شده است؛ عادتی که گاه از نکات و دستورات ریز آن غافل میشویم و نسبت به آن کمتوجهی میکنیم. شایسته دانستیم تا نگاهی داشته باشیم از منظر مراجع، به آنچه که در نماز برای زنان مستحب یا مکروه دانسته شده است.
رنگ لباس
*آیا کراهت لباس سیاه براى نماز شامل چادر مشکى زنان هم مىشود؟
آیتالله بهجت با صراحت عنوان میکنند: «خیر، شامل نمى شود.»، اما آیتالله مکارمشیرازی در این رابطه میفرمایند: «معروف، کراهت لباس سیاه در نماز است و دلیلى که براى آن ذکر شده است، زن و مرد را شامل مىشود، ولى عبا از آن استثنا شده و بعید نیست چادر زنان نیز مشمول استثنا باشد.»
دید نامحرم
*نماز خواندن در جایى که نامحرم به قصد ریبه و تلذذ به زن نگاه مىکند، چه حکمى دارد؟
آیتالله مکارمشیرازی میفرمایند: «نمازش اشکال ندارد، ولى احتیاط واجب آن است که خود را در معرض دید نامحرم قرار ندهد.»
جهر یا اخفاء
*جهر یا بلند خواندن، قرائت نماز برای زنان چه حکمی دارد و آیا زنان مى توانند حمد و سوره نمازهاى صبح و مغرب و عشا را بلند بخوانند؟
حضرات آیات سیستانی و مکارمشیرازی میفرمایند: جایز است.
آیتالله وحیدخراسانی نیز میفرمایند: «اگر نامحرم صدای ایشان را بشنود، بنابر احتیاط آهسته بخوانند، ولی در بعضی موارد برای زنان حرام است که صدای خود را به نامحرم بشنواند، مثل اینکه قرائت را با خضوع در قول و صدای ظریف بخواند و نامحرم بشنود؛ در این صورت بلند خواندن جایز نیست و نماز باطل است.»
*اگر نامحرم صداى زن را در حین قرائت حمد و سوره بشنود، چه باید کرد؟ آیا اشکال دارد؟
آیتالله سیستانی میفرمایند: «اشکالی ندارد»، اما آیتالله مکارمشیرازی معتقدند: «اگر نامحرم صدایشان را مىشنود، درصورتىکه شنیدن صداى زن حرام باشد، مثلاً ترس فتنه و لذتبردن در بین باشد، بنابر اظهر باید آهسته بخوانند.» و آیتالله وحیدخراسانی نیز میفرمایند: «اگر نامحرم صدای ایشان را بشنود، بنابر احتیاط آهسته بخوانند، ولی در بعضی موارد برای زنان حرام است که صدای خود را به نامحرم بشنواند، مثل اینکه قرائت را با خضوع در قول و صدای ظریف بخواند و نامحرم بشنود؛ در این صورت بلند خواندن جایز نیست و نماز باطل است.»
نماز جماعت زنان
*امامت جماعت زن براى زنان چه حکمى دارد؟
حضرات آیات بهجت و مکارمشیرازی میفرمایند: «جایز است.» حضرات آیات خامنهای، نوریهمدانی و مظاهری نیز امامت زن برای زن را پذیرفته و میفرمایند: «امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.»
*شرکت زنان در نماز جماعت چه حکمى دارد؟
آیتالله خامنهای میفرمایند: «شرکت زنان در نماز جمعه و جماعت اشکال ندارد و ثواب جماعت دارد»، اما آیتالله بهجت معتقدند: «در مورد زنان اساساً آنچه به ستر نزديكتر باشد، افضل است و غير آن ثوابش كمتر است.»
نماز قضای میت
* آيا نماز و روزه قضاى ميت مرد حتماً بايد توسط مرد بهجا آورده شود يا اينكه زن هم مىتواند آن را بهجا آورد؟
آیتالله خامنهای میفرمایند: «زن مىتواند نماز و روزه ميت را، خواه مرد باشد يا زن، انجام دهد.» آیتالله سیستانی نیز میفرمایند که میتواند.
/1102101305
رنگ لباس
*آیا کراهت لباس سیاه براى نماز شامل چادر مشکى زنان هم مىشود؟
آیتالله بهجت با صراحت عنوان میکنند: «خیر، شامل نمى شود.»، اما آیتالله مکارمشیرازی در این رابطه میفرمایند: «معروف، کراهت لباس سیاه در نماز است و دلیلى که براى آن ذکر شده است، زن و مرد را شامل مىشود، ولى عبا از آن استثنا شده و بعید نیست چادر زنان نیز مشمول استثنا باشد.»
دید نامحرم
*نماز خواندن در جایى که نامحرم به قصد ریبه و تلذذ به زن نگاه مىکند، چه حکمى دارد؟
آیتالله مکارمشیرازی میفرمایند: «نمازش اشکال ندارد، ولى احتیاط واجب آن است که خود را در معرض دید نامحرم قرار ندهد.»
جهر یا اخفاء
*جهر یا بلند خواندن، قرائت نماز برای زنان چه حکمی دارد و آیا زنان مى توانند حمد و سوره نمازهاى صبح و مغرب و عشا را بلند بخوانند؟
حضرات آیات سیستانی و مکارمشیرازی میفرمایند: جایز است.
آیتالله وحیدخراسانی نیز میفرمایند: «اگر نامحرم صدای ایشان را بشنود، بنابر احتیاط آهسته بخوانند، ولی در بعضی موارد برای زنان حرام است که صدای خود را به نامحرم بشنواند، مثل اینکه قرائت را با خضوع در قول و صدای ظریف بخواند و نامحرم بشنود؛ در این صورت بلند خواندن جایز نیست و نماز باطل است.»
*اگر نامحرم صداى زن را در حین قرائت حمد و سوره بشنود، چه باید کرد؟ آیا اشکال دارد؟
آیتالله سیستانی میفرمایند: «اشکالی ندارد»، اما آیتالله مکارمشیرازی معتقدند: «اگر نامحرم صدایشان را مىشنود، درصورتىکه شنیدن صداى زن حرام باشد، مثلاً ترس فتنه و لذتبردن در بین باشد، بنابر اظهر باید آهسته بخوانند.» و آیتالله وحیدخراسانی نیز میفرمایند: «اگر نامحرم صدای ایشان را بشنود، بنابر احتیاط آهسته بخوانند، ولی در بعضی موارد برای زنان حرام است که صدای خود را به نامحرم بشنواند، مثل اینکه قرائت را با خضوع در قول و صدای ظریف بخواند و نامحرم بشنود؛ در این صورت بلند خواندن جایز نیست و نماز باطل است.»
نماز جماعت زنان
*امامت جماعت زن براى زنان چه حکمى دارد؟
حضرات آیات بهجت و مکارمشیرازی میفرمایند: «جایز است.» حضرات آیات خامنهای، نوریهمدانی و مظاهری نیز امامت زن برای زن را پذیرفته و میفرمایند: «امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.»
*شرکت زنان در نماز جماعت چه حکمى دارد؟
آیتالله خامنهای میفرمایند: «شرکت زنان در نماز جمعه و جماعت اشکال ندارد و ثواب جماعت دارد»، اما آیتالله بهجت معتقدند: «در مورد زنان اساساً آنچه به ستر نزديكتر باشد، افضل است و غير آن ثوابش كمتر است.»
نماز قضای میت
* آيا نماز و روزه قضاى ميت مرد حتماً بايد توسط مرد بهجا آورده شود يا اينكه زن هم مىتواند آن را بهجا آورد؟
آیتالله خامنهای میفرمایند: «زن مىتواند نماز و روزه ميت را، خواه مرد باشد يا زن، انجام دهد.» آیتالله سیستانی نیز میفرمایند که میتواند.
/1102101305