هیچ كس حق ندارد براى مشركان استغفار نماید
بعد از آن كه براى مسلمانان روشن شد كه مشركان اهل دوزخند» طلب آمرزش براى آنها معنى ندارد. این كارى است بیهوده و آرزویى نابجا چرا كه مشرك به هیچ وجه قابل آمرزش نیست.
وارث:
ما كانَ لِلنَّبِیِّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِینَ (توبه /113)
شأن نزول:
در مورد نزول این آیه و آیه بعد نقل شده است كه گروهى از مسلمانان به پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله ) مى گفتند: آیا براى پدران ما كه در عصر جاهلیت از دنیا رفتند طلب آمرزش نمى كنى؟ آیات مزبور نازل شد و به همه آنها اخطار كرد كه هیچ كس حق ندارد براى مشركان استغفار نماید.
در مورد نزول این آیه و آیه بعد نقل شده است كه گروهى از مسلمانان به پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله ) مى گفتند: آیا براى پدران ما كه در عصر جاهلیت از دنیا رفتند طلب آمرزش نمى كنى؟ آیات مزبور نازل شد و به همه آنها اخطار كرد كه هیچ كس حق ندارد براى مشركان استغفار نماید.
تفسیر:
آیه، نخست با تعبیرى رسا و قاطع پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و مؤمنان را از استغفار براى مشركان نهى مى كند و مى گوید: «شایسته نیست كه پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و افراد با ایمان براى مشركان طلب آمرزش كنند» (ما كانَ لِلنَّبِیِّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِینَ).
سپس براى تأكید و تعمیم اضافه مى كند: «حتى اگر از نزدیكانشان باشند» (وَ لَوْ كانُوا أُولِی قُرْبى).
بعدا دلیل این موضوع را ضمن جمله اى چنین توضیح مى دهد: «بعد از آن كه براى مسلمانان روشن شد كه مشركان اهل دوزخند» طلب آمرزش براى آنها معنى ندارد (مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِیمِ).
این كارى است بیهوده و آرزویى نابجا چرا كه مشرك به هیچ وجه قابل آمرزش نیست.
برگزیده تفسیر نمونه، ج2، ص: 257۲۹
/1102101304