شیخ مهدی بنیانیان :چه چیزی دل امام صادق (ع) را شاد می کند؟

کد خبر: 38393
ایام شهادت امام صادق علیه السلام در جلسه ماهانه یک شنبه آخر ماه با سخنرانی شیخ مهدی بنیانیان و مداحی کربلایی علی ناظمی و میثم تربتی برگزار شد.

 

وارث: ایام شهادت امام صادق علیه السلام در جلسه ماهانه یک شنبه آخر ماه با سخنرانی شیخ مهدی بنیانیان و مداحی کربلایی علی ناظمی و میثم تربتی برگزار شد. 

در ادامۀ خبر متن سخنرانی شیخ مهدی بنیانیان را می خوانید:

شیخ مهدی بنیانیان : اگر کسی به دنبال شادی دل امام صادق علیه السلام است باید امشب بگوید در دلم هیچ بغضی نسبت به دوستان شما نیست

عنوان شیعه جعفری بودن ما علتی دارد. آنچه مشخص است بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله شیعه شروع به رشد کرد. تا جایی که در زمان امام هادی علیه السلام فهم شیعه با زمان امام سجاد علیه السلام تکامل یافته تر بود.

چه اتفاقی در زمان امام صادق علیه السلام افتاد که ایشان رئیس مکتب شیعه شدند؟

امام صادق علیه السلام به عنوان رئیس مکتب شیعه مشخص شدند، زیرا تبیین کننده تمام دین امام صادق علیه السلام بودند. یعنی حضرات معصومین علیهم السلام آرام آرام مردم را نسبت به دین آشنا کردند که اصلا دین چیست؟ دینی که موجب قرب شود را دین می‌ گویند. حالا امام صادق علیه السلام در زمان حیاتشان امام را به عنوان دین معرفی کردند. جمله امام صادق علیه السلام است که می‌ فرمایند: "الدین هو الامام"  وقتی امام محور دین شد، همه خوبی ها و بدی ها دور امام و خلیفة الله شکل می‌ گیرد. حب و بغض دور این امام محور دین می‌ شود.

در اصول کافی روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که می‌ فرمایند:"هَل الدّين إلاّ الحُبّ" فهم جامعه به اینجا رسیده است که حب به عنوان دین معرفی می‌ شود. می‌ دانیم که حب اهل بیت به تنهایی اثری ندارد و خود اهل بیت علیهم السلام هم فرموده اند: ملاک محبت بغض نسبت به دشمنان است.

 ما نمی توانیم بگوییم بغض نسبت به دشمنان اهل بیت داریم و گناه داشته باشیم. امام موسی بن جعفر علیه السلام فرموده اند: دوستان ما حب به گناه ندارند، چون حب به گناه حکم شاخ و برگ کفر است و جمع نمی شود. گناه از مظاهر ائمه کفر است.

آنچه باید به عنوان بغض ظاهری مطرح شود دوری از گناه است. دوری از گناه بغض حقیقی در عالم امکان است. چون امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: ریشه گناه ائمه کفرند و شاخ و برگ آن همه بدی هایی است که ما در عالم داریم. ما که دوست علی بن ابیطالب علیه السلام هستیم و ادعای محبت اهل بیت را داریم، اگر تمام شئونات زندگیمان حرف اهل بیت باشد، حب است. نوع غذا خوردن و نوع لباس پوشیدنمان و ... باید مانند آنها باشد. یکی از مسائلی که اتفاق افتاده و اهل بیت در باب سختی آخرالزمان به ما آن را هشدار داده اند پوشیده شدن گناه در زیبایی هاست. در آخرالزمان خیلی حق و باطل با هم اشتباه می‌ شود. قبح خیلی چیزها می شکند.

 حضرت عبدالعظیم علیه السلام از قول امام رضا علیه السلام می‌ فرماید، امام رضا علیه السلام فرموده اند: این گناه را انجام بدهی ما شما را از ولایتمان بیرون می‌ کنیم. سوال شد: آن گناه چیست؟ فرمودند: کسی بد دوستان ما را بخواهد!

 خداوند فرموده است:" ولایت علی بن ابیطالب حصنی" بد خواستن یک بخش آن در حسد می‌ رود. یک سری گناهان است که اعمال را نابود می‌ کند و حسد جزء این دسته است. همه آنسانهای اطرافمان چه ظاهرشان به ما بخورد چه نخورد اگر حب علی بن ابیطالب علیه السلام در دلشان باشد و بغض دشمنانشان را، از اهل بیت هستند. امام رضا علیه السلام فرمودند: حق ندارید از فاسق امت من تبعیت کنید.

کسی که دل محب امیرالمومینن علیه السلام را بشکند، مستقیما دل علی بن ابیطالب را شکسته است. گناه فقط این نیست که مال کسی را بخوریم و یا دروغ بگوییم. امام فرمود: دین امام زمانت هست.

امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند: هر کسی که مراقبه نداشته باشد از ما نیست!

مراقبه چه عملی است؟ پنج دقیقه وقت بگذاریم و اعمالمان را بررسی کنیم که چند عمل خوب و چند عمل بد انجام داده ایم. مراقبه این است که از آن اعمالی که دل امام زمان علیه السلام را شاد کرده خدا را شکر کنیم و برای انجام آن مداومت کنیم. این که در طول روز کدام اعمال ما مورد قبول امام زمانمان است، باید دغدغه ما شود. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید به عنوان دین، دغدغه ما شود. اگر در زندگی رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خلیفه الله را داشته باشیم، دین داریم. اگر نداشته باشیم، دین نداریم. او باید راضی باشد. دوست امام زمان علیه السلام اگر منتظر ظهور اوست باید کینه دوست های امیرالمومنین علیه السلام در دلش نباشد.

اگر کسی به دنبال شادی دل امام صادق علیه السلام است باید امشب بگوید در دلم هیچ بغضی نسبت به دوستان شما نیست. اگر در زندگی هایمان مرگ را باور کنیم، دیگر این دغدغه های دنیایی را نداریم.


 /1102101304

شیخ مهدی بنیانیان : اگر کسی به دنبال شادی دل امام صادق علیه السلام است باید امشب بگوید در دلم هیچ بغضی نسبت به دوستان شما نیست