حجت الاسلام آقاتهرانی : اولین قدمی که باید برداریم قدم معرفتی است

کد خبر: 38945
جلسه هفتگی هیئت حسین ابن علی علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام آقا تهرانی و مداحی کربلایی محسن فرهنگیان و امین مسجدیان برگزار شد.

وارث: جلسه هفتگی هیئت حسین ابن علی علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام آقا تهرانی و مداحی کربلایی محسن فرهنگیان و امین مسجدیان برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام آقاتهرانی را می خوانید.

حجت الاسلام آقاتهرانی: خودتان را پیدا کنید

اولین قدمی که باید برداریم قدم معرفتی است

انسان باید تلاش کند که سه شناخت پیدا کند. یکی این که خودش را بشناسد. دوم اینکه این عالم را بشناسد. سوم این که بفهمد خالقش چه کسی است.

از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود به کجا می روم آخر، ننمایی وطنم

شک نکنید که خدا هرچه به شما داده است امانت است. این امانت هم چند روزه و موقت است. به سرعت تمام می شود.

وقتی می خواهیم چیزی را بخریم حتی اگر ارزان هم باشد، چون عاقل هستیم، از قبل حواسمان را جمع می کنیم بدانیم چقدر می ارزد تا سرمان کلاه نرود. شما روزانه در این همه معادلات، خوب یا بد، اقتصادی، سیاسی، تربیتی، اجتماعی، اخلاقی وارد می شوید.

یکی از اساتید می گفت گاهی از اوقات نمی توانیم به طرف حالی کنیم، هرچه هم می گوییم جور دگر می فهد. فرمودند: قصه سیاه دانه را بلدید؟ از مرز عراق با الاغ می آمدند. در پشت الاغ یک کیسه باروت گذاشته بودند که به قیمت پایین خریده بودند و می خواستند به قیمت بالا بفروشند. مرزبان جلوی آنها را گرفت و گفت اینها چیست؟ صاحب خر گفت سیاه دانه. گفت این باروت است. صاحب خر گفت نه سیاه دانه است، در دستت بگذار، من کبریت می زنم. اگر آتش گرفت باروت است، اگر نگرفت سیاه دانه است. در دستش گذاشت و کبریت زد. یکهو داد کشید. صاحب خر گفت من که گفتم سیاه دانه است! مرزبان گفت تو اشتباهی سوار این خر شدی. او خر است یا تو!

برگردید به این که هستید

خداوند متعال خیلی انسان را بزرگ کرده است. خداوند می فرماید من از روح خودم در تو دمیدم. «نفخت فیه من روحی»1 اگر تو چیزی از خودت نمی فهمی و خودت را دست کم می گیری، تقصیر خودت است وگرنه خدا از روح خودش در ما دمیده است. در جای دیگر می فرماید: من در قیامت وقتی می خواهم تو را میزان کنم، با علی میزان می کنم. وارد حرم حضرت علی علیه السلام که می شویم می گوییم: «السلام علیک یا میزان الاعمال». سلام بر شما ای میزان اعمال.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «شِيعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِينِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلايَتِنا»2

شیعیان ما از زیادی سرشت ما آفریده شده اند.

خداوند می فرماید من همه وسایل کمال را برای تو فراهم کرده ام. اگر نرسیدی پای خودت است. من کم نگذاشته ام.

به خودتان برگردید. ببینید می توانید آیا خودتان را پیدا کنید.

اگر خودتان را پیدا نکنید کسی در این دنیا چیزی به شما نمی گوید. کسی که خودش را پیدا کرده و کسی که خودش را پیدا نکرده، در این دنیا فرقی نمی کنند. در این دنیا کسی پاداش نمی دهد.

قرآن می فرماید: « الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىأَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»3امروز بر دهانهاى آنان مهر مى‏نهيم و دستهايشان با ما سخن مى‏گويند و پاهايشان بدانچه فراهم می‏ساختند گواهى میدهند.

قرآن می فرماید: « أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا عَلَيْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا يَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَي اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَميعاً فَيُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ » 4

ای کسانی که ايمان آورده ايد، به خود پردازيد اگر شما هدايت يافته ايد، آنان که گمراه مانده اند به شما زيانی نرسانند بازگشت همه شما نزد خداست، تا شما را به آن کارها که می کرده ايد آگاه گرداند.

« عَلَيْکُمْ أَنْفُسَکُمْ » بر شما باد که خودتان را پیدا کنید. هیچ ضرری به شما نمی رسد اگر کسانی گمراه شوند، به شرط این که شما هدایت شوید. انبیاء هم در میان مشرکین بودند.

اگر فهمیدید که چه کسی هستید، تمام حرکات و سکنات شما جهت درست پیدا می کند. اگر بخندید، گریه کنید، شمشیر بزنید، غذا بخورید، عبادت است. ولی اگر نفهمیم، هرکاری که انجام می دهیم، برعکس است. حتی نماز و روزه هم عبادت نیست! هرعملی که انجام می دهیم، خراب است.

حضرت عیسی علیه‌السلام می فرماید: «وَ جَعَلَني مُبارَکاًأَيْنَ ما کُنْتُ وَ أَوْصاني بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ»5 من هرجایی که باشم، مبارک است.

خودتان را که پیدا کردید از عقل و دارایی و عزت و هرچه خدا به شما بدهد یا ندهد، استفاده می کنید. اما اگر خودتان را پیدا نکنید، هرچه را که به شما بدهد، خراب می کنید.


/1102101306

حجت الاسلام آقاتهرانی:


پی نوشت:

1. سوره حجر آیه 29
«فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ»

2. شیخ محمد مهدی حائری، شجره طوبی(نجف، مکتبه الحیدریه)، ج 1، ص 3

3. سوره یس، آیه 65

4. سوره مائده، آیه 5

5. سوره مریم، آیه31