تنها یک فرقه از ۷۲ فرقه بهشتی اند!

کد خبر: 39164
در آيه‏ ى قبل، نقش ايمان در سعادت معنوى و اخروى مطرح بود، در اين آيه نقش آن در سعادت دنيوى و رفاه اقتصادى بيان شده است. حالا سؤالی که پیش می آید این است که آيا به پا داشتن كتب آسمانى، سبب توسعه‏ رزق است؟

وارثبرخی به غلط چنین گمان می کنند که ایمان و تقوا فقط برای اصلاح آخرت انسان است در حالی که قرآن کریم با رد این تفکر می فرماید اگر شما کتب آسمانی را به عنوان دستور العمل زندگى در برابر چشم خود قرار دهید و به همه آن ایمان بیاورید و عمل نمایید (به به بعضی از آن)، آنگاه از آسمان و زمين، نعمتهاى الهى شما را فرا خواهد گرفت.

قرآن کریم اين اصل اساسى را مورد تاكيد قرار می دهد كه پيروى از تعليمات آسمانى انبياء تنها براى سر و سامان دادن به زندگى پس از مرگ نيست، بلكه بازتاب گسترده‏اى در سرتاسر زندگى مادى انسانها نيز دارد، جمعيتها را قوى، و صفوف را فشرده، و نيروها را متراكم، و نعمتها را پر بركت، و امكانات را وسيع، و زندگى را مرفه، و امن و امان می سازد.

در آیه ۶۶ از سوره مائده می خوانیم:

«وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ.»

«و اگر آنان (يهود و نصارا) تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارشان بر آنان نازل شده، برپا مى داشتند، از بالاى سرشان (آسمان) و از زير پاهايشان (زمين) روزى مى خوردند. بعضى از آنان ميانه رو هستند، ولى بسيارى از آنان آنچه انجام مى دهند بد است.»

سه نکته:

 نقش ایمان در رفاه اقتصادی

در آيه‏ ى قبل، نقش ايمان در سعادت معنوى و اخروى مطرح بود، در اين آيه نقش آن در سعادت دنيوى و رفاه اقتصادى بيان شده است.

حالا سؤالی که پیش می آید این است که آيا به پا داشتن كتب آسمانى، سبب توسعه‏ رزق است؟

پاسخ: آيا خداوند به خاطر پاداش، رزق و روزى را توسعه می‌دهد يا در خود كتب آسمانى راه‏هاى طبيعى توسعه‏ ى رزق آمده است كه اگر آنان كتاب آسمانى را بر پا دارند به آن راه‏ها دست خواهند يافت.

 علت نزول برکات در دوران ظهور

مشابه همین مضمون در آيه ۹۶ سوره ‏ى اعراف نيز آمده است: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ؛ و اگر ساكنان آبادی ‏ها ايمان آورند و تقوا پيشه كنند، همانا درهاى بركات آسمان و زمين را بر آنها می گشاييم.» مفسرین می گویند آیه اشاره به دوران ظهور دارد که مردم شهرها ایمان آورده و خداوند نیز برکات آسمانی و زمینی بر آنها نازل می نماید. هرچند این مضمون اختصاص به دوران ظهور ندارد و در هر زمانی مردم ایمان کامل و صحیح و عمومی بیاورند خدا نیز برکات را برایشان نازل می کند.

تنها یک فرقه از ۷۲ فرقه بهشتی اند!

پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود: يهود ۷۱ فرقه و نصارى ۷۲ فرقه می ‏شوند كه تنها يك فرقه آنان بهشتى هستند، هر گاه حضرت على عليه السلام اين حديث را از رسول اكرم صلى اللَّه عليه و آله نقل می ‏فرمود، اين آيه را نيز تلاوت می كردند. (تفسير نور الثقلين)

منبع: سایت تراز

/1102101304