مشترکات میان انسان و فرشته
این مرجع تقلید در پیام تصویری خود به همایش گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پخش شد، اظهار داشتند: علوم انسانی و اسلامی نیز بر مدار کرامت قرار دارد، چه علومی که مربوط به انسان شناسی است که موضوع آن فعل خداوند است و چه علوم انسانی که موضوع آن افعال انسان است و حتی علوم مورد نیاز انسان ها که همان علوم طبیعی و تجربی است.
ایشان افزودند: تمامی علوم با علوم انسانی در ارتباط است، چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم و اگر انسان به صورت کریم شناخته بشود کرامت او، هم در انسان شناسی اش روشن می شود و هم رفتار کریمانه او در علوم انسانی او ظهور می یابد و هم برداشت کریمانه او در علوم طبیعی مشخص می شود.
این مرجع تقلید اظهار داشتند: آیهای که خداوند میفرماید« ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیدِی النَّاس» به خاطر آن است که این افراد نه خدا را شناختهاند و نه بهرهای از علوم انسانی بردهاند و نه کیفیت بهرهبرداری از علوم تجربی را بررسی کردهاند ولی اگر انسان کریم شد در ابعاد سه گانه ذکر شده کریمانه و مناسب برخورد میکند و آنجاست که ظهر الصلاح جای ظهر الفساد را میگیرد و جلوه میکند.
معظم له در این پیام ابراز داشتند: این ایام سخن از غنی سازی انرژی هستهای و برجام است. قرآن کریم سخن دو رهبر را که حکومت تشکیل دادند به عنوان الگو بازگو میکند. در جریان حضرت داوود میگوید حکومتی تشکیل داد و رهبر انقلاب شد اما از قدرت خود حداکثر صلح و صفا و دوستی را استفاده کرده است.
ایشان افزودند: خدای متعال گرچه در جریان آهن، تعبیر علم نکرد، چون نرم کردن آهن در دست، راه علمی و فکری ندارد که کسی درس بخواند و با خواندن درس بتواند آهن را مثل موم نرم کند. این به قداست روح وابسته است. خداوند در قرآن از یک رهبر الهی و پر قدرت به نام حضرت داوود(ع) سخن به میان می آورد و آنجا که میفرماید« وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوت » و آهن را در دستان او نرم کرده بود و به او فرمود از این آهن در جهت سلاح برای دفاع از خود استفاده کند نه برای جنگ و خونریزی که این هم مدار کرامت است که از علوم تجربی هم بهره صلح آمیز ببرد.
آیت الله جوادی آملی همچنین تصریح کردند: سلیمان ابن داوود حکومتی تشکیل داد که زبانزد بود و خداوند درباره او فرمود ما چشمه را مانند سیل در اختیار او قرار دادیم و او به جای اینکه از این چشمه سیل بهرههای نظامی ببرد، وسایل سودمند و صلحآمیز و استفادههای صحیح و ظروف و مانند آن ساخته است، این مدار کرامت است که جهان را با صلح و صفا و رعایت عدل و عقل اداره میکند.
این مرجع تقلید بیان داشتند: در بخشی از پزشکی و فنّ شریف طبابت که این کار لازم و سودمندی است و باید هم باشد و حتماً هم باشد این است که همایشهای مشترکی برای تشخیص بیماریهای مشترک بین انسان و دام دارند تا ببینند از آزمایشگاه موش چه در میآید تا بدن انسان را درمان کنند این یک کار لازم است و یک کار علمی است و سودآور هم هست اما تمام انسان، تن نیست و تمام بهرههای علمی را آزمایشگاه موش جواب نمیدهد و همه بهرههای علمی را آن همایش تشخیص بیماریهای مشترک بین انسان و دام به عهده ندارد یک سلسله همایشها، نشستها و گردهماییها و گفتمانهای مشترک بین انسان و فرشته لازم است.
ایشان با بیان اینکه مشترکات میان انسان و فرشته کم نیست، افزودند: امام سجاد(ع) فرمودند عالمان دینی با فرشتگان مشترکاتی دارند، خداوند نام عالمان دین را که در مدار توحید فکر میکنند با فرشتگان بیان کرده است، کرامت، عقل، صفا، وفا، مهر، امانت، امنیت همه اینها مشترکات بین انسان و فرشته است گفتمان مشترک بین انسان و فرشته، گفتمان کرامت است.
معظم له ادامه دادند:خداوند انسان و فرشته را کریم آفرید. خدای اکرم، انسان را کریم آفرید فرمود: ?لَقَدْ کرَّمْنا بَنی آدَمَ? فرشته را کریم آفرید فرمود: ?بِأَیدی سَفَرَةٍ ? کرامٍ بَرَرَةٍ? فرشته کریم است انسان کریم است خدا اکرم است این گفتمان کریمانه، علوم انسانی را زنده میکند مشترکات بین انسان و فرشتهها را تبیین میکند درست است که علوم انسانی از یک نظر محدود است ولی از نظر دیگر آن توسعه را دارد که به عرضتان رسید خواه علومی که موضوعش فعل انسان باشد, خواه خود انسانشناسی که موضوعش فعل خداست، خواه بهرههایی که انسان از علوم تجربی میبرد اضلاع مثلث پربرکت به وسیله کرامت اداره میشود.