حجت الاسلام مومنی : هیئت وقتی ثمره دارد که جهت فکری بدهد

کد خبر: 39535
همایش فرصتی برای عاشورایی شدن(باید ها و نباید های نوکری اباعبدلله علیه السلام ) ویژه مداحان ومدیران هیئات شهرستان شاهرود ، به همت هیئت الشهدای شاهرود با سخنرانی حجت الاسلام مومنی برگزار شد.

وارث:همایش فرصتی برای عاشورایی شدن(باید ها و نباید های نوکری اباعبدلله علیه السلام ) ویژه مداحان ومدیران هیئات شهرستان شاهرود ، به همت هیئت الشهدای شاهرود با سخنرانی حجت الاسلام مومنی برگزار شد.

 در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام مومنی را می خوانید:

حجت الاسلام مومنی : هیئت وقتی ثمره دارد که جهت فکری بدهد

قبل از ورود به بحثی از چند موضوع سخن می گوییم در اصطلاح منطقی و اصول هم هست. قبل از ورود به علمی موضوع و هدف آن را تعیین می کنیم. کار اهل بیت علیهم السلام هم همینطور است. قبل از ورود به آن باید معرفت پیدا کند تا در وسط راه بر اثر شدائد و سختی ها کم نیاوریم. ما بسیار می شنویم که افراد می گویند کم آوردیم چه در مداحی چه در سخنرانی چه در هیئت داری. اگر انسان اهمیت کار را بداند و هدف و طریق را بداند یقینا در این راه دچاز تذبذب1 نمی شودو مشکلات او را از پا در نمی آورد. وقتی بداند مخاطبش کیست هیچ گاه این امر را فراموش نمی کند و مبتلا به آفات نمی شود. من رزقم را دست صاحبم بدانم نه افراد و برای افراد نخوانم و برای صاحبم بخوانم. این مهم است که بدانیم برای چه هدفی چه کاربزرگی انجام می دهیم. لذا این مقدمه را عرض می کنم تا نسبت به این امر بینشمان باز تر شود.

بی تردید دو امر موجب بقای شیعه تا زمان ما بوده است:

1.    

اهتمامی که شیعه نسبت زیارت قبور مطهر ائمه علیهم السلام دارد.

2.    

اهتمامی که شیعه نسبت به برپایی شعائر و در راس آنها عزای سید الشهدا علیه‌السلام دارد.

در تاریخ عزاداری دقت کنید آنچه موجب جمع شیعه شده است عزای سید الشهدا علیه‌السلام است. و چیز های دیگر از حیث اهمیت زیل این عزاداری عاشورا قرار دارد مانند فاطمیه، مسلمیه، صادقیه. عاشورا باعث اقبال به تشیع بوده است. با این امر نسبت به دین اقبالی دیده می شود. کسی منکر این نمی تواند باشد.

چرا برپایی شعائر دشمن را مایوس می کند؟

این برپایی شعائر موجب یاس و ناامیدی دشمنان اهل بیت علیهم السلام شده است. برای چیست؟ حرکات انتحاری برای همین است که نمی توانند ببینند. فهمیدند که تشکیلات امام حسین علیه‌السلام ریشه آن ها را می خشکاند. بیکار نمی نشینند. گفتند چه کنیم که این ها برگردند. تدبیر و برنامه ریزی کردند. نخبه ها را برای ایده دادن جمع کردند. می گویید در ایران اگر می خواهید موفق باشید روی فرهنگشان کار کنید و الا با تجهیزات نظامی پیروز نمی شوید. فقط فرهنگ غرب را باید وارد ایران کنیم. یکی از همین تئورین ها گفته است ما برنامه ها و نرم افزار هایی را وارد ایران می کنیم و در ایران به آن ها دامن می زنیم و قیمت را بالا نمی بریم. از قضا پول این ها هم در جیب اسرائیل می رود.

حربۀ دشمن برای مردم ایران

 از جمله کار هایشان این است که در ایران چه کنیم هیئت ها اثر بخش نباشد؟ هیئتی که جهت نداشته باشد به درد نمی خورد. اینکه می آیند و برخی هیئت ها را از لحاظ مالی پشتیبانی می کنند به همین دلیل است. یکی از این کار ها خواندن شعر بی محتوا است. دشمن می خواهد این جوانانی که اقبال به سوی هیئت دارند را سست کند.  مگر سیاست ما عین دیانت ما نیست. هیئتی که جهت دهی فکر نداشته باشد هیئت نیست. پس خطر ندارد و دشمن هم برایش هزینه می کند. لذا در سال های اخیر برخی سبک های مبتذل را رواج دادند. آقای مظاهری کتابی در زمینه آفات عزاداری نوشته اند که البته من کل کتاب را تایید نمی کنم اما قسمت هایی از آن درست است و برخی قسمت هایش بی انصافی است.

دشمن شعر پوچ را رواج داد. قدیم این گونه نبود، مرحوم جودی اشعاری دارد زیبا که عمدتا مرثیه است. حال شعری می گویند سال بعد نمی توانیم بخوانیم. چقدر شعر ها ما را به معارف اهل بیت علیه‌السلام نزدیک می کند؟ قبلا قصیده ای می خواندند و در آن روایتی بود. مطلب سخنران را با هنر خود در شعری می آوردند. اگر شعری با محتوا باشد و هنرمندانه باشد اثرش از دو ساعت منبر بالا تر است. امام فرمود : هرچه داریم از محرم و صفر داریم. برخی تازه روضه خوان شده اند و بی انصافی می کنند. امام می گفت جبهه ها را روضه ها نگاه داشت. این انقلاب ما اثر عاشورا است. کی این عزا داری ها اینقدرمفصل و پررنگ بود. این ها به برکت نظام سیاسی است. برخی بی انصافی می کنند که سیا سی اش نکنید. ما نسبت به اصل نظام متعصبیم. لذا هیئتی که خط فکری ندهد هیئت نیست. البته شبهه ندهد به جوانان به قیمت جذب نیرو و مردم. حضرت آقا فمودند عزاداری سنتی. نباید از بین برود این نوع عزاداری سنتی.

 

سگ نباشیم، سگ صفت باشیم

 

آیت الله وحید خراسانی فرمودند: در این وادی سگ صفت بودن مهم است نه سگ بودن. حالا بگو انا کلب الرقیه سلام‌ الله‌ علیها خب صفتش مهم است. یعنی سگ گرسنگی بکشد و چوب بخورد در خانه صاحبش را رها نمی کند و نمی رود. مرام سگ مهم است. این آفت است. نسبت به هدف غفلت می کنیم. اشعار و سبک های ناجور انسان را از هدف دور می کند. اشعار باید فرد را ببرد به فکر. ثمره داشته باشد. اگر هدف نباشد سمت درویشی و صوفی گری می رویم و که علی علیه‌السلام را صدا می زنند ولی دلشان نرم نمی شود.

هم و غم ما این باشد که به هدفمان برسیم. ما هم باید برنامه ریزی کنیم . باید رصد کنیم چه چیزی دشمن را به رعب و وحشت می اندازد؟ هرچه معارفمان نسبت به اهل بیت علیهم السلام بالا برود اعتقادمان راسخ می شود. خطبه غدیر کلش به صورت شعر آمده است. ککدام مداح حفظ است؟ باید برویم و بخوانیم. در مقابل غیر شیعه تا خطبه غدیر را می خوانی سکوت می کنند.

پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله فرمود: مردم صراط مستقیم علی علیه‌السلام  است از دور او متفرق نشوید او در رکوع انگشتر داد این آیه در مورد علی علیه‌السلام است.  ایام غدیر را در پیش داریم باید اشعار فاخر و مدح علی علیه‌السلام را بخوانند نه اشعاری که بوی کفر می دهد. پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله  فرمودند:« نَزِلونٰا عَنِ الرُبوبیهَ»2 ما را از مقام ربوبیت پایین بیاورید. دشمن لحظه به لحظه ما را رصد می کند. برخی اشعار جسارت به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام است.

 ما در اینجا جلسه خصوصی نداریم چون دشمن دقیق رصد می کند. دشمن دقیق رصد می کند ما هم باید دقیق بخوانیم. وهابیت تمام مقاتل را در نرم افزار ریخته است و روضه مرا سرچ می کنند بین آنها اگر نبود پتکی می شود بر سرمان. از روی مقاتل و مستند بخوانید. تازه نه هر کسابی. باید بدانیم کتاب متقن است. برخی معتقدند در این امر باید تسامح کنیم الان دشمن سو استفاده می کند. خیر الان وقتش نیست. آنقدر حرف مستند داریم که نیاز به تولید نداریم. می گویند حضرت عباس علیه‌السلام در کنار علقمه ناله زد برای اولین بار یا اخا. خیر اینگونه نیست وقتی اذن می خواست بگیرد فرمود: «يا أخي هل من رخصة؟» 3 که امام در اینجا «فَبَکی الحُسَین بُکاءً شَدیداً»4 .

در چه کتابی داریم حضرت زهرا سلام‌ الله‌ علیها کنار جسم عباس علیه‌السلام آمد؟ در کتب متاخر است و در کتب قدیمی نیست.

روضۀ غساله را در فقط خطیب قزوینی5 آورده است آن هم ار منابع متاخر است. کم در مورد حضرت رقیه سلام‌ الله‌ علیها روضه نداریم.

بروید بگردید کجا داریم در کدام منبع که در کوچه امام حسن علیه‌السلام با مادر بوده است؟ اگر امام حسن علیه‌السلام باشد در کوچه روضه سبکتر است اگر نباشد سنگین تر است. امام حسن علیه‌السلام اگر بود جلوی ضرب نامرد را می گرفت. آقا نبود. می خواهم بگویم نامرد مادر ما را تنها گیر آورد.

باید معارف با سخنرانی و اشعار بالا بیاید. در سالهای اخیر رشد خوبی داشتیم. حربه دشمن موثر نیست دیگر. در قسمت روضه هم مطلب برای ارائه داریم کتاب مقتل جامع را حتما بگیرید. کتاب شهادتنامه برای آیت الله ری شهری، کتاب مقتل الحسین مقرم عبدالرزاق مقرم از مقاتل معتبر است. در روضه باید هنر داشته باشیم که روضه را از روضه استخراج کنیم. امام حسین علیه‌السلام یک بار جنگید در کربلا و به شهادت رسید.

حاج منصور ارضی می گفتند: ما برای دیگران خواندیم ولی در خلوت برای خود نخواندیم. ثواب خواندن در خلوت را هدیه کنیم به امام رضا علیه‌السلام چون سوز ما زیار می شود و در این خواندن ها با توسل به ما نکاتی می دهد.

استخراج روضه از روضه

چرا رقیه سلام‌ الله‌ علیها سر پدرش را نشناخت؟ چون سر تغییر کرده است. هم در مجلس عبید الله ملعون و هم وقتی که در تنور بود. خدا کند که زن خولی تنور را روشن نکرده باشد.

چرا به بدن امام حسین علیه‌السلام می گویند مقطع الاعضا و به علی اکبر علیه‌السلام می گویند اربا اربا؟ چه فرقی دارد؟ اربا اربا به قطعه قطعه شدن نا منظم می گویند و مقطع الاعضا به قطعه قطعه شدن منظم می گویند. برای علی اکبر علیه‌السلام وقت نبود و از حسین علیه‌السلام می ترسیدند ولی برای حسین علیه‌السلام وقت بود و می دانستند کجا بزنند.

 /1102101302

 

حجت الاسلام مومنی : هیئت وقتی ثمره دارد که جهت فکری بدهد

 

پی نوشت:

1.       

تذبذب. فرهنگ فارسی معین. (تَ ذَ ذُ) [ ع . ] (مص ل .) دو دل شدن ، مردد بودن

2.       

بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏25 / 289 / باب 10 نفي الغلو في النبي و الأئمة صلوات الله عليه و عليهم و بيان معاني التفويض و ما لا ينبغي أن ينسب إليهم منها و ما ينبغي.. ص : 261

3.       

منبع: بحار الأنوار، ج 45، ص: 41

4.       

همان

5.       

خطیب قزوینی، جلال الدین محمدبن عبدالرحمان، ادیب ، نظریه پرداز بلاغت ، خطیب و قاضی القضات مصر و شام در سده های هفتم و هشتم می باشد.