هفته‌های قرآن و عترت در ۸ استان کشور برگزار می‌شود

کد خبر: 39908
نشست خبری برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در استان‌ها با حضور معان وزیر ارشاد و دیگر مدیران در اداره قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
وارث: نشست خبری برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در استان‌ها با حضور معان وزیر ارشاد و دیگر مدیران در اداره قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

معاون وزیر ارشاد: در رسانه‌ها نیستیم چون اقدامات موسسات در حد گزارش کردن نیست

حجت‌الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا گفت: اگر ما در رسانه‌ها حضور جدی نداریم بخاطر اینست که یا گزارش نمی‌کنیم یا اقدامات موسسات در حدی نیست که منتشر شود.

حشمتی گفت:در موضوع فعالیت‌های رمضانی گزارشی تهیه شده که درنهایت حدود 2.5 میلیون نفر در کشور تحت پوشش برنامه‌های این معاونت قرار گرفتند. این آمار خوبی است. رویکرد ما در سال جاری حمایت بیشتر از استان‌ها و مناطق محروم بوده و هست.

وی افزود:امسال برای اولین بار طرح هفته‌های قرآن و عترت در استان‌ها را اجرا خواهیم کرد. بر این اساس با برخی استان‌ها تفاهم‌نامه امضا شده تا یک هفته را به این امر اختصاص دهند. از مراکر استان به شهرستان‌ها هم خواهیم رسید. امیدواریم طرح هفته‌های قرآن و عترت مکمل برنامه‌های ماه مبارک رمضانمان باشد.

معاون وزیر ارشاد در ادامه تاکید کرد: از ظرفیت رمضان یا بخوبی آگاه نیستیم یا برنامه‌ریزی مناسبی در کشور برای آن نداریم. رمضان ظرفیت خوبی در جهان اسلام دارد. از الان کار مطالعاتی خوبی آغار می‌کنیم تا از این ظرفیت بهترین استفاده را ببریم.

2.5 میلیون ایرانی تحت پوشش برنامه‌های ماه رمضان قرار گرفتند

اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت سخنران دیگر این نشست خبری بود. امیر نیا گفت: قرار بود در ماه رمضان 49 نمایشگاه داشته باشیم اما اعتبارات خوبی از مراکز استان‌ها رسید و توانستیم 136 نمایشگاه در کشور برپا کنیم. 1182 محفل قرآنی در رمضان برگزار شد که 354هزار نفر از آن بهره‌مند شدند. 319 نشست علمی-فرهنگی با حضور 228 سخنران برگزار شد که 32هزار نفر از آن استفاده کردند. 1284 نشست تدبر و تفسیر توسط 297 سخنران برگزار شد که 256 هزار نفر مخاطب داشت.

وی افزود: 734 تئاتر خیابانی در ماه رمضان با 37هزار نفر مخاطب برگزار شد. 11 فیلم کوتاه قرآنی با هماهنگی فارابی تهیه شد که 694 اکران در سراسر کشور داشت. در این ایام از 471 نفر که فعالان قرآنی بودند تجلیل شد. گزارش مشروح استان‌ها در قالب دو کتاب منتشر خواهد شد. درنهایت حدود 2.5 میلیون نفر در کشور تحت پوشش برنامه‌های معاونت قرآن و عترت قرار گرفتند.

امیرنیا درباره هفته‌های قرآن و عترت استانها گفت: هدف از این طرح ایجاد جریان قرآنی برای کشف استعدادهای بالقوه و تقویت استعدادهای بالفعل است. هفته‌های قرآن و عترت، طرحی تولید محور است. ابتدا فراخوان آن منتشر می‌شود و پس از 3 ماه، فعالیت هنرمندان و فعالان قرآنی ارزیابی می‌شود.

هفته‌های قرآن و عترت در 8 استان کشور برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت تاکید کرد: قصد داشتیم 32 هفته قرآن و عترت در استانهای کشور برگزار کنیم اما با توجه به اعتبارات محدود قرآنی تصمیم گرفتیم 90% اعتبار اداره کل تبلیغ و ترویج را در استان‌ها مصرف کنیم. نهایتا در 8 استان کرمانشاه، فارس، اردبیل، سیستان و بلوچستان، مازندران، ایلام، کردستان و کرمان این طرح برگزار خواهد شد.

وی افزود: هفته‌های قرآنی با محورهای شعر و ادبیات، نغمات و تواشیح،هنرهای تجسمی، فیلم کوتاه داستانی و مستند، قرائت و حفظ، رونمایی کتاب، فضاهای مجازی، پایان نامه‌های دانشگاهی و ... برگزار می‌شود. در شهریور امسال فراخوان استان‌ها اعلام می‌شود و هفته‌های قرآنی در زمستان برگزار خواهد شد.

امیرنیا گفت: در برخی از این استان‌ها جمعیت قابل توجهی از اهل سنت هم هستند که این طرح با هدف ایجاد وحدت و تقریب بیشتر مذاهب اسلامی برگزار خواهد شد. برنامه‌ها هم در مساجد شیعی و هم در مساجد اهل سنت اجرا می‌شود. قرآن محور وحدت است تا اختلافاتی که دشمنان ایجاد می‌کنند از این طریق خنثی شود. احساسمان این نیست که برگزاری هفته‌های قرآن و عترت فقط مخصوص ارشاد است بلکه تبلیغ فعالیت‌های قرآنی وظیفه همه مسلمانان است.

/1102001307