حجت الاسلام علی پناه : تو در حد خودت تقوای الهی پیشه کن، خدا معلم و مربی و استاد تو می شود+ گزارش تصویری

کد خبر: 40310
ایام شهادت امام جواد علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام میثم علی پناه و مداحی حاج حمید بهاری و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در خانه مداحان برگزار شد

وارث: ایام شهادت امام جواد علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام میثم علی پناه و مداحی حاج حمید بهاری و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در خانه مداحان برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام علی پناه را می خوانید:

شیخ میثم علی پناه : تو در حد خودت تقوای الهی پیشه کن، خدا معلم و مربی و استاد تو می شود

عمل به دانسته ها

راوی نقل می کند در ابتدای یکی از روزها محضر حضرت جواد علیه السلام شرفیاب شدم و از ایشان درخواست موعظه ای کردم. عرض کردم ای پسر پیغمبر صلی الله علیه و آله مرا موعظه ای کنید که توشه ام باشد. وقتی این تقاضا را مطرح کردم حضرت جواد علیه السلام در همان ابتدا از من پرسیدند که آمدی موعظه بشنوی که در زندگی ات به کار ببندی یا فقط می خواهی از من حرف بکشی؟ مشکل اساسی همه ما همین است.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِمَا یَعْلَمُ عَلَّمَهُ اللَّهُ مَا لَمْ یَعْلَم»1هر کسی به هر آنچه از دین یاد گرفته است عمل کند، یک اتفاق خوب برایش می افتد. هر کسی به دانسته های دینی خودش عمل کند ولو اینکه کم باشد اتفاق خوبی برایش می افتد و خدا هر چه می خواهد را یادش می دهد. همه راههایی که منتهی به قرب الهی می شود متوقف بر درس خواندن و تحصیل کردن نیست. قرآن می فرماید: «اتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ»2تو در حد خودت تقوای الهی پیشه کن، خدا معلم و مربی و استاد تو می شود.

یک مرشدی در بازار، رستوران داشت و با مردم خیلی راه می آمد و منصف بود و به شاگرد مغازه ها مجانی غذا می داد که دزدی نکنند. خیلی ها هم از این حسن خلق ایشان سوء استفاده می کردند. یک رندی نهار خورد و گفت من امروز پول ندارم، می شود از ما پول نگیری؟ آن مرشد گفت غذا نوش جانت، اگر می خواهی پولش را ندهی، نده ولی این مقدار در این جیبت است و این مقدار در جیب دیگرت، سر مومن خدا کلاه نمی رود.

امام صادق علیه السلام فرمودند: از زیرکی مومن بترس. چون مومن با نور خدا نگاه می کند و کسی هم که با نور خدا نگاه کند کلاه سرش نمی رود. خب این آدم از کجا به این مقامات رسیده است؟ تقوا پیشه کرده است. به هر آنچه از دین یاد گرفته است عمل کرده است. لذا خدا معلم و مربی او شده است. این علوم هم در هیچ حوزه و دانشگاهی پیدا نمی شود. به همین خاطر وقتی راوی خدمت امام جواد علیه السلام شرفیاب می شود و تقاضای موعظه می کند امام علیه السلام همان ابتدا یقه اش را می گیرد. و می فرماید: سوال می کنی که به آن عمل کنی یا فقط آمده ای از من حرف بکشی. آن شخص پدر و مادرش را قسم می دهد که هر موعظه ای که ایشان بفرمایند را عمل کند. حضرت در اینجا شش موعظه را می فرمایند. ما به موعظه آخر اکتفا می کنیم و دلیل اینکه به این مورد اکتفا می کنیم این است که به نظر می رسد موعظه آخر مهم تر از بقیه باشد، زیرا از ادات تنبیه در آن استفاده شده است. فرمودند: «اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَیفَ تَكُونُ»3 خود کلمه اعلم نشانه اهمیت موضوع است. بدان هر جا که بروی در منظر خدا هستی. پس حواست به رفتارت باشد. خدا می داند اگر ما همین یک موعظه را عمل کنیم بار خودمان را بسته ایم. خدا می فرماید: «ألَم يَعلَم بأنَّ اللهَ يَري»4 آیا نمی دانید که خدا شما را می بیند؟ ای کاش به همان اندازه که از دوربین های راهنمایی رانندگی می ترسیدیم از خدا هم می ترسیدیم.

شهادت زمین بر اعمال ما

این فرموده قرآن است که هفت دوربین در شبانه روز در حال ضبط کردن لحظه لحظه زندگی ما است. یکی از این هفت دوربین همین زمین زیر پای ما است. قرآن می گوید در روز آخرت کارهای ما را گزارش می دهد. امام صادق علیه السلام فرمودند: قیامت که می شود به خدا می گوید بنده تو در فلان نقطه زمین در فلان روز و در فلان ساعت فلان کار را کرد یا مرتکب گناه شد. امام صادق علیه السلام فرمودند این زمین می فهمد و با اهل خودش سخن می گوید و اینکه من آن را نمی فهمم یک حرف دیگر است. نفهمیدن ما دلیل بر نبودن نیست. این زمین در سه جا از دیدن گناه فریاد می زند: آنجایی که بین الطلوعین کسی خواب می ماند و نماز صبحش قضا می شود. آنجایی که خون مظلومی به نا حق بر زمین ریخته می شود. آنجایی که یک آلوده ای دامنش را به گناه آلوده می کند و بعد غسل می کند و قطره قطره آب غسلش که روی زمین می چکد داد زمین بلند می شود. ما نمی فهمیم و متوجه نمی شویم. یکی از آن هفت دوربین همین زمین است. به همین خاطر فرموده اند: مدام جای نماز خواندنتان را بر روی زمین تغییر دهید. چون قطعات بیشتری از زمین بر نمازتان در روز قیامت شهادت دهند. «وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ»5

رفیق رسول ترک می گوید: وقتی او توبه کرد کلا تغییر کرد. حضرت رضا علیه السلام فرمودند: «من استغفر اللّه بلسانه و لم یندم قلبه فقد استهزأ بنفسه»6 کسی که با زبان توبه می کند ولی دلش نادم نمی شود خودش را استهزا می کند. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا»7 رسول ترک وقتی حسینی شد امام حسین علیه السلام در همه زندگی اش جریان پیدا کرد. فقط در هیئت حسینی نباشیم. استاد ما می فرمودند: وقتی نصفه شب بیدار شدی و تشنه ات بود و آبی خوردی ته لیوان را نخور و بگو حسین جان به نیت آبی که به تو ندادند من این آب را به گلدان می دهم. امام حسین علیه السلام را به زندگیتان بیاورید و ببینید ایشان چه می کند.

رسول وقتی توبه کرد در هیئت می نشست یک یا حسین که می گفت همه دو ساعت گریه می کردند.

/1102101304

شیخ میثم علی پناه : تو در حد خودت تقوای الهی پیشه کن، خدا معلم و مربی و استاد تو می شود

پی نوشت:

1.    

بحارالأنوار ج :75 ص :189  

2.    

سوره البقرة آیه شماره 282

3.    

تحف العقول، ص 478

4.    

علق/14

5.    

سوره غافر آیه 51

6.    

تحریر المواعظ العددیة صفحه 470

7.    

سوره التحريم آیه 8