حجت الاسلام معاونیان: چرا امام جواد (ع) مخزن برکات است؟

کد خبر: 40355
شب شهادت امام جواد علیه السلام در هیئت منتظران ولی عصر (عج) با سخنرانی حجت الاسلام معاونیان و مداحی حاج علی نجفی ، حاج مجید کاشانی و کربلایی علی نهاوندی برگزار شد.

وارث: شب شهادت امام جواد علیه السلام در هیئت منتظران ولی عصر (عج) با سخنرانی حجت الاسلام معاونیان و مداحی حاج علی نجفی ، حاج مجید کاشانی و کربلایی علی نهاوندی برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام معاونیان را می خوانید: 
حجت الاسلام معاونیان: چرا امام جواد (ع) مخزن برکات است؟

امام جواد علیه‌السلام مخزن برکت

پس از میلاد امام جواد علیه‌السلام علی بن موسی علیه‌السلام فرمودند:« مولودی با برکت تر از این موجود برای شیعیان در تاریخ اسلام به دنیا نیامده است.» این جمله عمیق است.

چرا امام جواد علیه‌السلام چشمه سار برکت است؟

 این نکته ظریفی است. یکی از مسائل مهم در معرفت امام این است که امامت جانشینی مقام نبوت است. جانشین به حق پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله است . یعنی تمام فضائل و ویژگی های پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله را هم دارا است. به تعبیر علما خلیفه و متخلف عنه باید هم شان باشد. کسی می تواند مسیر پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله را ادامه دهد که همچون و هم شان پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله باشد. وصی خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله باید هم رتبه او باشد. چرا می گوییم علی بن ابی طالب علیه‌السلام از همه انبیا برتر است؟ به همین علت. تا قبل از حضرت جواد علیه‌السلام بر خیلی ها عمق و شگفتی علم امامت مخفی بود. زیرا اگر تمامی مردم می دیدند علی علیه‌السلام بگوید « سَلُونِي‌ قَبْلَ أن‌ تَفْقِدُونِي‌‌ »1 تعجبی ندارد چرا که 30 سال زیر نظر پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله بوده است از دوسالگی در دامان او پرورش یافته است. گمان می کردند علم علی علیه‌السلام منحصر به شاگردی پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله است و فکر کردند اکتسابی است. در مورد ائمه بعد هم فکر می کردند علمشان اکتسابی است از پدرانشان. البته اصحاب سر می دانستند علم لدنی است اما توده مردم این علم را اکتسابی می پنداشتند. تا امام جواد علیه‌السلام  که حضرت جلوه ای نشان داد که تجلی علم لدنی امامان صورت گرفت. حضرت رضا علیه‌السلام تا 48 سالگی اولادی نداشتند. حضرت آنقدر دلبسته او بودند تا صبح خود برایشان لالایی می خواندند. در سه سالگی امام جواد علیه‌السلام مامون حضرت رضا علیه‌السلام را فراخواند به مرو. چگونه یک پدر با این محبت تک پسرش را رها کند؟ چرا حضرت را نبردند؟ مامون مانع می شد؟ خیر اتفاقا برایش خوب هم می شد. حکمتی داشت که حضرت امام جواد علیه‌السلام را گذاشتند در مدینه و به مرو رفتند. فاصله ای 6 ماهه بین این دو یعنی مدینه و مرو بود. نتیجه این می شود که 5 سال از هم دورند.

مناظره امام جواد علیه السلام با یحیی بن اکثم

 خشنود بودند که علی بن موسی علیه‌السلام به شهادت رسید و ما کودک 7 ساله را به مرو می آوریم و به شیعه می خندیم. لذا با کمال خوشحالی  کودک را به مرو آوردند و قصدشان تحقیر است. علما و فقهای سنی را جمع کردند و مناظره ای تشکیل دادند. 40 نفر از فقهای نامدار را جمع کردند. در رأس آنها یحیی بن اکثم بود. رئیس قوه قضائییه و قاضی القضات کل ممالک اسلامی و در مقابل حضرت جواد علیه‌السلام 8 ساله. پرسید یا اباجعفر ما بپرسم یا شما می پرسید؟ فرمود: هرچه می خواهید بپرسید. یا ابا جعفر چه می گویید در مورد محرمی که صید کرده باشد؟ امام جواد علیه‌السلام فرمود: آيا اين شخص، شكار را در حِلّ (خارج از محدوده حَرَم) كشته است يا در حرم؟ عالم به حكم حرمت شكار در حال احرام بوده يا جاهل؟ عمداً كشته يا بخطا؟ آزاد بوده يا برده؟ صغير بوده يا كبير؟ براى اولين بار چنين كارى كرده يا براى چندمين بار؟ شكار او از پرندگان بوده يا غير پرنده؟ از حيوانات كوچك بوده يا بزرگ؟ باز هم از انجام چنين كارى ابا ندارد يا از كرده خود پشيمان است؟ در شب شكار كرده يا در روز؟ در احرامِ عُمره بوده يا احرامِ حج؟!

امام جواب و حکم هر 50 شق را فرمودند. در سی جلسه 40 هزار سوال از حضرت پرسیدند و فهمیدند جایگاه امامت الهی همان جایگاه نبوت الهیه است. 2 جواد الائمه علیه‌السلام موجب خشنودی و افزایش معرفت نسبت به مقام امامت در بین شیعیان شد.

توسل به جوادالائمه علیه السلام

در معرفت امام نکته مهمی است که علم امام علم لدنی است نه علم اکتسابی که امام جواد علیه‌السلام آن را نشان دادند. وجود حضرت برکتی داشت که مقام رفیع امامت را نشان داد. یکی دیگر از برکات همین است که به ما امر شده در مورد رزق مادی خود توسل کنید به امام جواد علیه‌السلام . مرحوم مجلسی3 در کتاب "ذکر و الدعا" جلد 92 چاپ بیروت می فرماید شخصی از علما شیعه مبتلی به یک سلطان جائر می شود که حکم اعدامش را می دهد و او فرار می کند و آواره می شود. خودش گفت شبی خواب پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله را دیدم که فرمود به علی علیه‌السلام متوسل شو تا نجات بیابی. می گوید گفتم: من چه طور از علی علیه السلام بخواهم که خود در خانه نشست و ناموسش را زدند؟ خود دید صورت پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله غرق غضب شد و گفت: که وای برتو که من به علی علیه‌السلام امر کردم صبر کند. برای رهایی شیعیان علی علیه‌السلام در نقاط مختلف جهان متوسل به علی علیه‌السلام شوید. می گوید من متوسل شدم و رفع ظالم شد و در ادامه دارد که «در شفای مریض ها به موسی بن جعفر متوسل شوید و وقتی کارد به استخوانتان رسید به امام زمان عج ‌الله ‌تعالی‌ فرجه الشریف توسل کنید و در حوائج مادی به جواد الائمه علیه‌السلام توسل کنید.»

علی علیه‌السلام در نهج البلاغه به محمد حنفیه پسر سومشان توصیه ای دارد:«پسرم در همین آغاز جوانی از فقر به خدا پناه ببر چرا که فقر ذلت است.» راهش چیست؟ اول جوانی یا 40 روز زیارت عاشورا بخوانید یا بروید به کاظمین و از حضرت بخواهید رزقتان حلال باشد و کفاف باشد تا پیش کسی دست دراز نکنم.

آقای مهدوی دامغانی تعریف می کرد من چند سال در عراق درس می خواندم با خانواده . بعد از آن برای وداع رفتیم حرم امام جواد علیه‌السلام و خواستیم برگردیم که یادم آمد من در مشهد منزلی ندارم. به همراهم گفتم من فراموش کردم خانه بخواهم از آقا شما بمانید من می روم تا درخواست کنم. نیش خندی زد و من رفتم و عرض حاجت کردم که خانه ای اعیانی می خواهم. آمدیم ایران و بعد از مدتی در همسایگی ما تاجری بود که آمد گفت 700 متر خانه دارم و فقط می خواهم به شما بفروشم و نه دیگری الان هم پولش را نمی خواهم وارزان هم نمی دهم. ما رفتیم و ساکن شدیم و آن فرد به منزلمان آمد و تعجب کرد. از حضرت رزق حلال و فراوان بخواهید.

هر غمی داشتید امام رضا علیه‌السلام را به پهلوی شکسته قسم ندهید نمی ارزد. امام را فقط به حق مادرش قسم دهید.

/1102101302

حجت الاسلام معاونیان: چرا امام جواد (ع) مخزن برکات است؟

پی نوشت:

1.       

نهج البلاغه خطبه 189.

2.       

. مجلسى، بحار الأنوار، الطبعه الثانيه، تهران، المكتبه الاسلاميه، 1395 ه".ق، ج 50، ص 78 / قزوينى، سيد كاظم، الامام الجواد من المهد اًّلى اللحد، الطبعه الأولى، بيروت، مؤسسه البلاغ، 1408 ه".ق، ص 175. / شيخ مفيد، الارشاد، قم، مكتبه بصيرتى، ص322 / طبرسى، الاحتجاج، نجف، المطبعه المرتضويه، 1350، ص247.

3.      

محمدباقر مجلسی (۱۰۳۷ ه. ق در اصفهان - ۱۱۱۰ ه. ق در اصفهان) (۱۰۰۶ - ۱۰۷۷ شمسی) معروف به علامه مجلسی و مجلسی ثانی فقیه شیعه در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفویه بود. معروفترین اثر او بحارالانوار است که مجموعهٔ بزرگی از احادیث را گردآورده‌است.