«إیّاک نعبد و إیّاک نستعین» اخبار از عبودیت و استعانت است و یا انشاء‌ و درخواست آن؟

کد خبر: 40796
جمله «إیّاک نَعبُدُ» در سوره حمد که یک جمله خبری است، چرا در معنای انشاء آمده است؟
وارث : پاسخ اجمالی


جملات و سخنان؛ گاهی حکایت از چیزی می‌کنند و از وجود یا فقدانش در خارج خبر می‌دهند که به آن جملات اخباری گفته می‌شود؛ مانند این‌که گوینده‌ای می‌گوید: «دیروز هوا آفتابی بود». یا «فردا هوا بارانی خواهد بود».


«إیّاک نعبد و إیّاک نستعین» اخبار از عبودیت و استعانت است و یا انشاء‌ و درخواست آن؟

گاهی نیز جملات؛ حکایت از وجود یا فقدان چیزی ندارند، بلکه متکلم می‌خواهد با گفتن این سخن خویش، قصد دیگری دارد. مثلاً می‌خواهد پرسشی نماید، یا می‌خواهد مدلول و معنای آن در خارج محقق شده و یا محقق نشود که به این نوع از جملات، «انشائیه» گفته می‌شود؛ مانند این‌که گوینده‌ای می‌گوید: «به مهمانان من احترام بگذار». یا «خدایا! مرا وارد دوزخ مکن».[1]

جملات انشائیه یا طلبی هستند؛ مانند: امر، نهى، استفهام، تمنّى، نداء.[2] یا غیرطلبى که با صیغه‌هاى: مدح و ذمّ،[3] عقود[4] و ایقاعات، قسم، تعجّب، رجاء و گاهى هم با رُبّ و لعلّ و کم خبریّه ایراد می‌شوند.[5]

گاهی برخی جملات از جهت لفظ، انشائی هستند، ولی در معنا اخبار می‌باشند؛ مانند: «قالَ إِنِّی اُشْهِدُ اللهَ وَ اشْهَدُوا أَنِّی بَرِی‏ءٌ من المشرکین».[6] در این‌جا جمله «وَ اشْهَدُوا أَنِّی بَرِی‏ءٌ» که با فعل امر شروع شده از جهت لفظ، انشائی بوده ولی در معنای اخبار است.[7]
گاهی نیز جمله‌ای از جهت لفظ، اخبار است، ولی از جهت معنا از آن اراده انشاء می‌شود؛ مانند: «تُؤْمِنُونَ باللهِ وَ رَسُولِهِ»،[8] که «تُؤْمِنُونَ» به معنای فعل امر «آمنوا» است و پروردگار از این جمله اراده انشاء نموده است.[9]

با روشن شدن معنای جملات خبری و انشائی و اقسام جملات انشائی به بررسی سوره حمد می‌پردازیم که این  سوره از آیه اول، تا «مالک یوم الدین» حمد و ثنای پروردگار است، سپس اعتراف به عبودیت فقط برای او، پس از آن استعانت به پروردگار در عبادت، و از «اهدنا الصراط المستقیم» تا «وَ لَا الضَّالِّینَ» دعا است.[10] بنابراین، از جهت لفظی و ظاهری 4 آیه اول سوره حمد که «ایّاک نعبد» نیز جزو آنها است، از جملات اخباری و سه آیه آخر آن که با فعل امر «اهدنا» شروع شده و دعا است، از جملات انشائی محسوب می‌شوند.

اما همان‌گونه که بیان نمودیم، گاهی برخی از جملات از جهت لفظ، اخباری هستند، ولی از جهت معنا از آنها اراده انشاء می‌شود، و سوره حمد نیز بنابر نظر برخی از اندیشمندان اسلامی از همین قبیل است[11] که هر چند پروردگار متعال خواست چگونگی حمد خویش را به ما بیاموزد، ولی هدف دیگری نیز در این سوره وجود دارد و آن ایجاد و تحقق حمد و ثنای پروردگار از سوی بندگان است، بویژه در جمله «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ‏» که مقصود از آن تنها اخبار به عبودیت و استعانت نیست، بلکه ایجاد و تحقق عبودیت و استعانت از پروردگار نیز مقصود است.[12] از این‌رو؛ در ابتدای سوره حمد صیغه امری مستتر است که ما را امر به تحقق مفاد و مدلول این سوره می‌کند.[13]

 

[1]. ر. ک: هاشمى، احمد، ترجمه و شرح جواهر البلاغة، شارح، عرفان، حسن‏، ج 1، ص 91 - 92، قم، بلاغت، چاپ دهم، 1388ش.
[2]. همان، ص 128؛ مدرس افغانى، محمد على‏، المدرس الأفضل فیما یرمز و یشار إلیه فی المطول‏، ج 5، ص 4، قم، دارالکتاب‏، چاپ اول، 1362ش.
[3]. «مانند: نعم، بئس، حبذا، لاحبذا»، ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج ‏1، ص 126.
[4]. «مراد از «عقود» صیغه‌ها و واژه‌هایى است که در پیمان‌ها به کار می‌رود؛ مانند «انکحت» در پیمان زناشویى و «بعت» و «اشتریت» در داد و ستد و...،»؛ ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج ‏1، ص 126.
[5]. همان؛ المدرس الأفضل فیما یرمز و یشار إلیه فی المطول، ج ‏5، ص 5.
[6]. هود، 54.
[7] . «أی و اَشهَدُکُم»، المدرس الأفضل‏، ج 5، ص 182.
[8]. صف، 11.
[9]. صفایى بوشهری، غلامعلى‏، ترجمه و شرح مغنی الأدیب،‏ ج 4، ص 132، قم، قدس، چاپ هشتم، 1387ش.
[10]. جصاص احمد بن على، احکام القرآن، محقق، قمحاوی، محمد صادق، ج 1، ص 27، بیروت، دار احیاء التراث العربى، 1405ق.
[11]. «یعنی جمله حمد، از جهت لفظ خبریه است و از جهت معنا انشاییه می‌باشد». عاملى، ترحینی، سید محمد حسین، الزبدة الفقهیة فی شرح الروضة البهیة، ج 1، ص 12، دار الفقه للطباعة و النشر‌، قم، چاپ چهارم، 1427 ق.
[12]. اندلسى، ابو حیان، محمد بن یوسف، البحر المحیط فى التفسیر، تحقیق، صدقی، محمد جمیل، ج 1، ص 44، دار الفکر، بیروت، 1420ق.
[13]. ر. ک: أحکام القرآن، ج 1، ص 27.


منبع : اسلام کوئست

/1102101305