حجت الاسلام علی پناه : خداوند برای نعمت ولایت بر سر ما منت گذاشته است

کد خبر: 41481
مراسم جشن روز عید غدیر با سخنرانی حجت الاسلام علی پناه و مداحیحاج حیدر خمسه و کربلایی حنیف طاهری در بیت الزهرا سلام الله علیها برگزار شد
وارث: مراسم جشن روز عید غدیر با سخنرانی حجت الاسلام علی پناه و مداحیحاج حیدر خمسه و کربلایی حنیف طاهری در بیت الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام علی پناه را می خوانید:

حجت الاسلام علی پناه : خداوند برای نعمت ولایت بر سر ما منت گذاشته است


یادگارهای امام هادی(ع)

وجود نازنین امام هادی علیه السلام دو یادگار ارزشمند را نزد ما به امانت گذاشتند. اولین یادگار ایشان زیارت حضرت علی علیه السلام در روز عید غدیر خم است. این زیارت محشر است. حضرت در این زیارت آیات قرآن را بیان می کنند و این آیات را با ابعاد مختلف شخصیت امیرالمومنین علیه السلام تطبیق می دهند. این زیارت تافته جدا بافته ای در بین زیارات است. دومین یادگار ایشان زیارت جامعه کبیره است.

منت گذاشتن خداوند بر نعمت ولایت

زیارت جامعه کبیره شناسنامه اهل بیت علیهم السلام است. زیارت جامعه کبیره دائره المعارف شیعه است. در این زیارت عقاید شیعه چکش کاری می شود. انگار در این زیارت روی سخن حضرت با اهل بیت علیهم السلام است. «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه ...» در جایی عرضه می دارد: «خلقکم الله انوارا فجعلکم بعرشه محدقين حتي من علينا بکم فجعلکم في بيوت اذن الله ان ترفع ويذکر فيها اسمه وجعل صلاتنا عليکم وما خصنا به من ولايتکم طيبا لخلقنا وطهارة لانفسنا وتزکية لنا وکفارة لذنوبنا» آی اولاد پیغمبر صلی الله علیه و آله خدا شما را نور آفرید و در گرداگرد عرش خودش جای داد تا جایی که به واسطه نعمت شما بر ما منت گذاشت. خدایی که این همه نعمت بی قیمت را در خدمت ما گذاشته است می گوید در قبال نعمت ولایت بر همه شما منت می گذارم. چه شده است که خداوند در قبال این نعمت بر ما منت می گذارد؟ علت منت گذاشتن این است که اگر نور وجود علی علیه السلام و آل ایشان خلق نمی شد و این مشعل های هدایت آفریده نمی شدند، والله احدی نمی توانست مسیر بندگی خداوند را پیدا کند. اسلامی که ما از طریق اهل بیت علیهم السلام به آن رسیدیم برای حیوان هم ارزش قائل است. مرحوم کافی رحمت الله در کتابش یک بابی را باز می کند به نام نفقه بهائم. اسلامی که ما از طریق اهل بیت علیهم السلام به آن رسیده ایم می گوید حیوانی که در خانه نگهداری می کنیم نفقه اش بر تو واجب است. حق او بر تو این است که غذایش را بدهی و جایش را تمیز کنی و اگر بیمار شد درمانش کنی. پادشاه عربستان مگر نمی گوید خادم الحرمین است؟ این همه حاجی مظلوم را به دلیل سوء مدیریتشان قربانی کردند.

نماز بی ولای او عبادتی است بی‌وضو

به منکر علی بگو ، نماز خود قضا کند

ضرورت نعمت ولایت

اگر می شد بدون نور وجودی علی علیه السلام راه را پیدا کنیم که اینها سر از اینجا در نمی آوردند. اگر ما هم ولایت نداشتیم منحرف بودیم و سر از بی راهه در می آوردیم. در قیامت هم از ما سوال می کنند. آخرین آیه سوره تکاثر می فرماید: « ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيمِ»1 مرحوم ملا محسن فیض کاشانی2 یکی از پر تالیف ترین های جهان تشیع است. ایشان در تفسیر صافی ذیل این آیه روایتی از امیرالمومنین علیه السلام آورده است که حضرت قسم می خورند والله این نعیمی که در این آیه به آن تصریح شده است نعمت مادی و دنیایی نیست. نعیم چیزی جز ولایت ما خانواده نیست. کسانی می توانند در روز قیامت از پس این سوال بر بیایند که از نعمت ولایت به خوبی بهره گرفته اند.

وظایف ما در قبال نعمت ولایت

ما سه وظیفه داریم اگر این سه وظیفه را به خوبی انجام دادیم در روز قیامت به خوبی می توانیم پاسخ بدهیم. اولین وظیفه ما در قبال نعمت ولایت وظیفه امام شناسی مان است. ارتقاء بخشیدن سطح معرفتی مان است. شخصی مسیحی به نام جرق جرداق3 در دهه 70 از مصر به ایران آمد و از او پرسیدند چه شد برای علی علیه السلام کتابی نوشته ای؟ او گفت من یک حقوقدان هستم و وظیفه یک حقوقدان دفاع از مظلوم است. شرق و غرب عالم را گشتم ولی از علی علیه السلام مظلوم تر پیدا نکردم. یکی از مظاهر غربتش این است که ما که مدعی هستیم هم او را نمی شناسیم. ما چند بار به سراغ نهج البلاغه رفته ایم؟ وقتی ابن ابی الحدید4 این کتاب را شرح می دهد در پایان می نویسد من که سنی هستم، کلام امام شما فوق کلام همه است، قدر آن را بدانید. امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر یک نفر را در روز عید غدیر اطعام کنید مانند این است که هزار نفر را اطعام کرده اید. اگر می خواهید مهمانی دهید در این روز میهمانی بدهید. آقایی که مظهر العجائب است در بین ما اینقدر غریب است. اولین وظیفه ما در قبال نعمت ولایت، امام شناسی است.

دومین وظیفه ما عاشق شدن است. هر کسی امام زمانش و امیرالمومنین علیه السلام را بشناسد خود به خود عاشق آنها می شود. عشق زائیده معرفت بهشت را از چشمانت می اندازد. امیرالمومنین علیه السلام به سلمان نگاه کرد و گفت بین دو انگشتان من را نگاه کن. سلمان گفت چه مقام بزرگی است. حضرت فرمود: می خواهی تو را به اینجا بفرستم؟ سلمان شروع به گریه کردن کرد. گفت آقا جان یعنی من شما را رها کنم و بروم؟ بهشت من شما هستید. حقیقت تنعم در بهشت این است که امام حسین علیه السلام به آنها نگاه می کند و آنها بیچاره می شوند.

سومین وظیفه ما وظیفه اطاعت است. عاشق که بشویم خود به خود مطیع می شویم. تنها حسنه ای که هیچ گناهی قدرت از بین بردن آن را ندارد، حب علی بن ابیطالب علیه السلام است. ابن عباس می گوید من سلمان را در خواب دیدم و از او پرسیدم سلمان بعد از ایمان به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله چه عملی بیش از هر عملی به درد  تو خورد؟ او گفت: حب علی بن ابیطالب علیه السلام به دردم خورد.

از روز ازل فرشته ی پاک سرشت

بالای در بهشت این جمله نوشت

بر خصم علی ورود اکیدا ممنوع

مخصوص محبان علی گشت(ع) بهشت.

چه چیزی از این قشنگ تر است که عمرمان با محبت علی بن ابیطالب علیه السلام می گذرد.

/1102101304

حجت الاسلام علی پناه : خداوند برای نعمت ولایت بر سر ما منت گذاشته است

پی نوشت:

1.    

سوره تکاثر آیه 8

2.    

ملا محمد محسن فیض کاشانی (زادهٔ ۱۰۰۷ در کاشان – درگذشتهٔ ۱۰۹۰ هجری قمری در کاشان) (۹۷۷ - ۱۰۵۸ هجری شمسی)، حکیم فیلسوف، محدث و عارف دوره صفوی و از دانشمندان شیعه‌است. نام او محمدمحسن بن مرتضی مشهور به ملا محسن و تخلصش فیض بوده‌است. ملا محمد محسن شاگرد ملاصدرای شیرازی و داماد بزرگ او بوده‌است. در فقه و اصول و فلسفه و کلام و حدیث و تفسیر و شعر و ادب توانا و در تمامی این‌ها و رشته‌های دیگر آثاری از خود به یادگار گذارده‌است.

3.    

جورج سمعان جرداق (به انگلیسی: George Jordac) (زاده ۱۹۲۶ میلادی - درگذشت ۵ نوامبر ۲۰۱۴) نویسنده و شاعر و نمایشنامه نویس مسیحی لبنانی بود که در ۱۴ آبان ۱۳۹۳ درگذشت.

4.    

فخرالدین ابوحامد عبدالحمید بن ابوالحدید (به عربی: عبد الحمید بن هبة الله بن محمد بن الحسین بن أبی الحدید أبو حامد عز الدین معتزلی) معروف به ابن ابی الحدید، ادیب، متکلم، مورخ، شاعر و فقیه شافعی و اصولی معتزلی و از علمای سده هفتم هجری.