چرا جزئیات نماز در قرآن مطرح نشده است؟

کد خبر: 41556
قرآن معجزه دائمي پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله به مثابه قانون اساسي اسلام است و در قانون اساسي همان گونه که از اسم آن پيداست، اصول اساسي بيان مي شود نه جزئيات.
وارث: قرآن معجزه دائمي پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله به مثابه قانون اساسي اسلام است و در قانون اساسي همان گونه که از اسم آن پيداست، اصول اساسي بيان مي شود نه جزئيات.

قرآن معجزه دائمي پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله به مثابه قانون اساسي اسلام است و در قانون اساسي همان گونه که از اسم آن پيداست، اصول اساسي بيان مي شود نه جزئيات. در قرآن فقط به اصول کلي اشاره شده است. مثلا قرآن به صورت قانون کلي مي فرمايد: "اقم الصلاه" يا "کتب عليکم الصيام". نماز بخوانيد و روزه بگيريد. اما اينکه نماز را با چه وضعيتي و کيفيتي بخوانيم، ديگر در قرآن نيامده. اينکه در هر وقت نماز چند رکعت باشدو کيفيت خواندن نماز چگونه باشد؟ اين وظيفه پيامبر است. پيامبر موظف است نحوه نماز خواندن و تعداد رکعات هر وعده را همانگونه كه خداوند متعال دستور داده براي مردم تبيين نمايند. كما اينكه اين مساله در بسياري ديگر از احكام نيز به همين صورت است مثلا در خصوص زكات خداوند متعال در قرآن مقدار آن را تعيين ننموده اند و يا با وجود اينكه دستور انجام حج در قرآن آمده اما مقدار هفت دور طواف در آن ذكر نگرديده بلكه اين موارد را رسول خدا (ص) براي مردم شرح داده اند.

 

ممکن است این پرسش در ذهن برخی از افراد ایجاد شود که با وجود اهمیت بالای نماز چرا خداوند در قرآن مهمترين شيوه راز و نياز با خود را براي ما شرح نداده است؟

آنچه در ادامه می آید پاسخ های کارشناس مرکز تخصصی نماز به این پرسش و ابهام است.

 

قرآن معجزه دائمي پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله به مثابه قانون اساسي اسلام است و در قانون اساسي همان گونه که از اسم آن پيداست، اصول اساسي بيان مي شود نه جزئيات، زيرا اگر بنا باشد در هر موضوعي وارد جزئيات شود و به همه سؤالات در زمينه آن موضوع پاسخ دهد، از کتاب واحد بودن خارج مي شود و دائره المعارفي قطور مي گردد که مراجعه و استفاده از آن کار مشکلي است، ضمن آنکه فروعات مسائل، متغير هستند و بر حسب زمان و مکان و شرائط افراد، دچار دگرگوني مي شوند و حکم ثابتي براي همه موارد وجود ندارد، لذا مناسب است کليات احکام بيان شود وجزئيات به عهده بزرگان دين و مفسران آگاه، گذاشته شود تا بر حسب نياز افراد در زمانهاي مختلف، توسط اينها استخراج و به مردم عرضه شود.

انتظار تبیین همه مسایل در قرآن واقع بینانه نیست

از طرف دیگر توجه کنید که روش آموزشى قرآن بيان كليات و اصول عمومى است، تشريح مصاديق و جزئيات غالباً بر عهده پيامبر گرامي(ص) است. رسول‌خدا (ص) نه تنها مأمور به تلاوت قرآن بود، بلكه در تبيين آن نيز مأموريت داشت، چنانكه مي‌فرمايد: "وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ /  و قرآن را بر تو فرستاديم تا آنچه براى مردم نازل شده است، براى آنها بيان كنى و آشكارسازى، شايد آنان بينديشند."

اگر در آية ياد شده دقت كنيد، مي‌فرمايد:  «تبيّن» و نمي‌گويد:«لتقراً» يا«ليتلو» و اين نشانه آن است كه پيامبر(ص) علاوه بر تلاوت، بايد حقايق قرآنى را روشن كند، بنابراين انتظار اينكه مصاديق و جزئيات در قرآن بيايد، همانند اين است كه انتظار داشته باشم همه جزئيات در كتاب قانون اساسى كشور ذكر شود.

تشریح جزئیات بر عهده پیامبر (ص) است

 در قرآن فقط به اصول کلي اشاره شده است. مثلا قرآن به صورت قانون کلي مي فرمايد: "اقم الصلاه" يا "کتب عليکم الصيام". نماز بخوانيد و روزه بگيريد. اما اينکه نماز را با چه وضعيتي و کيفيتي بخوانيم، ديگر در قرآن نيامده. اينکه در هر وقت نماز چند رکعت باشدو کيفيت خواندن نماز چگونه باشد؟ اين وظيفه پيامبر است. پيامبر موظف است نحوه نماز خواندن و تعداد رکعات هر وعده را همانگونه كه خداوند متعال دستور داده براي مردم تبيين نمايند. كما اينكه اين مساله در بسياري ديگر از احكام نيز به همين صورت است مثلا در خصوص زكات خداوند متعال در قرآن مقدار آن را تعيين ننموده اند و يا با وجود اينكه دستور انجام حج در قرآن آمده اما مقدار هفت دور طواف در آن ذكر نگرديده بلكه اين موارد را رسول خدا (ص) براي مردم شرح داده اند.

/1102001307