جریان سیدالشهدا(ع) به منزله تفسیر قرآن است
وی ادامه داد: اگر كسی بخواهد از نهضت جهانی سالار شهیدان حسینبنعلیبنابیطالب(ع) بهره ببرد راههای فراوانی دارد كه یكی از آن راهها شرح و تفسیر زیارتنامهها و جملههای نورانی مأثور از آن حضرت است. ما در مراسم عرض علاقه به یكدیگر در ایام محرم این شعار رسمی را داریم كه «أعظم الله اجورنا و اجوركم بمصابنا بالحسین(ع) و جعلنا و ایاكم من الطالبین لثاره(ع)»؛ این شعار دو بخش دارد آن بخش اوّلش كه درخواست اجر مصیبتدیدههاست معنایش روشن است بخش دوم دستور پایداری و مقاومت و مبارزه علیه هر دشمنی را میدهد برای اینكه در بخش دوم از ذات اقدس الهی مسئلت میكنیم آن توفیق را به ما عطا كند كه ما خونبهای حسینبنعلی را بگیریم.
وی در تفسیر «و جعلنا و ایاكم من الطالبین لثاره» بیان کرد: ثار یعنی خونبها «و جعلنا و ایاكم من الطالبین لثاره» جریان خونبها اگر كسی وارث باشد حقّ خونبها دارد برای اینكه در قرآن فرمود: (مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً) وارث حقّ خونبها دارد. مطلب دیگر اینكه خونبها را باید از همان قاتل گرفت، اگر قاتل و همه كسانی كه در آن صحنه كربلا بودند رخت بربستند و اكنون وجود ندارند چگونه ما خونبهای سالار شهیدان را از او بگیریم؟ این دو سؤال را باید پاسخ داد.
وی افزود: پاسخ سؤال اول این است كه ما وارثان حسین بن علی هستیم انشاءالله چرا؟ برای اینكه امام، پدر مأموم است پدر ما را شهید كردند تا روز قیامت هر شیعهای كه به دنیا میآید فرزند حسینبنعلی است چون وجود مبارك پیغمبر(ص) فرمود: «أنا و علی أبوا هذه الامّة» فرمود شما یك شناسنامه طبیعی دارید پدرتان معلوم است، مادرتان معلوم است و اسامی اینها در شناسنامههای شماست اما یك پدر معنوی هم لازم دارید كه آن را خودتان باید انتخاب كنید انسان وقتی بالغ میشود برای خود شناسنامه میگیرد فرمود ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم بیایید بچههای ما بشوید «أنا و علی أبوا هذه الامّة» ما هم گفتیم «سمعاً و طاعة» شما را به عنوان پدر معنوی قبول داریم، بنابراین اگر فرزندان علیبن ابیطالب شدیم و مادر ما صدیقه كبرا(س) بود ما فرزندان حسین بن علی هستیم چون فرزندان حسین بن علی هستیم حق داریم بگوییم كه ما خونبها میخواهیم چون پدر ما را شهید كردند.
این نفسر قرآن در ادامه خاطرنشان كرد: حسینبنعلی یعنی معیار حق و یزید یعنی معیار باطل، امروز باطل مشخص است كه استكبار و صهیونیسم و آلسعود است كه روز روشن به این یمن و یمنی مسلمان میتازند امروز همانها هستند، این شعار الی یوم القیامه زنده است ما میگوییم خدا ما را توفیق جهاد عطا كند كه خونبها بگیریم.
وی جریان مقاومت را در امتداد جریان کربلا برشمرد و بیان کرد: خونبهای حسینبنعلی را امروز حزب الله دارد از اسرائیل میگیرد، یمن دارد از آلسعود میگیرد وظیفه ما این است وگرنه كربلا برای ما امروز چه پیامی دارد؟ این یك بخش از دستورهای دینی است كه میتواند جریان كربلای سالار شهیدان حسینبنعلی(ع) را شرح بدهد.
وی با بیان این نکته که خون شهیدان یک کشور باعث طهارت و پاکی خاک آن سرزمین می شود اظهار داشت: ما معتقدیم شهدا خود طیب و طاهرند و سرزمینی كه دفن شده اند آن سرزمین نیز پاك شده است لذا اگر در مملكتی چند هزار شهید آرمیدهاند یعنی چه؟ یعنی ما موظفیم این را از اختلاس و كمكاری و بیكاری و اعتیاد و بیحجابی تطهیر كنیم.
آیت الله جوادی آملی در ادامه بیان کرد: در زیارتنامه آمده است كشوری كه شهید در آن كشور آرمیده است آن کشور باید طیب و طاهر باشد قرآن كریم هم طیب و طاهر بودن را مشخص كرد و فرمود: (وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ) كشوری كه طیب و طاهر است میوه طیب و طاهر میدهد میوه مملكت، ,دل است، كار است، تولید است، ازدواج بهوقت است، عفاف و حجاب است اینها میوه مملكت است حالا روشن شد كه عاشورا را با خود عاشورا باید شناخت همانطوری كه قرآن را با قرآن باید تفسیر كرد. روایات اهل بیت(ع) را با روایات خود اهل بیت تفسیر كرد نهضت سالار شهیدان را با كلمات خود آنها، با زیارت خود آنها، با ادعیه خود آنها باید معنا كرد فرمود كشوری كه شهید آرمیده است باید پاك باشد، از چه چیزی پاك باشد؟ كشوری كه در او حسینیه هست در آن عزاداری است، هیئات عزاداری است، ناله و اشك حسینی است این كشور باید پاك باشد.
/1102101305