حجت الاسلام ناصری پور: شاهراه تعالی انسان، عاشوراست

کد خبر: 42696
مراسم شب پنجم محرم با سخنرانی حجت الاسلام ناصری پور و مداحی کربلایی امیر تاجری در هیئت محبان حضرت علی اصغر (ع) برگزار شد.
وارث: با سخنرانی حجت الاسلام ناصری پور و مداحی کربلایی امیر تاجری در هیئت محبان حضرت علی اصغر (ع) برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام ناصری پور را می خوانید:

حجت الاسلام ناصری پور: شاه راه تعالی انسان، عاشورا ست

شاهراه تعالی انسان، عاشوراست

 ما ادعا داریم و معتقدیم سه بحث وجود دارد که اگر آنها را به دست بیاوریم به راه تعالی می‌ رویم، 1.شناخت 2. امامت 3. معرفت

راجع به بحث اول از قبل تر صحبت کردیم حال می رسیم به بحث دوم: اصل شناخت ولایت

امیر المومنین علیه السلام در باب ولایت سه جملۀ مهم دارند که کار را برای ما سخت و سخت تر کردند

1. باید ولایت من را  به نورانیتم بشناسید

 2.  فوق العاده ولایت ما سخت است

3. اگر ما را با این نگاه از ولایت نشناسید شناخت شما شناخت کاملی نیست و از ولایت ما بهره نخواهید برد

منظور از تعالی بشر چیست؟

اثبات اینکه آیا اباعبدالله علیه السلام در جریان عاشورا حرکتی به عنوان تعالی بشر داشته اند یا خیر؟منظور از تعالی بشر چیست؟ پیامبر مکرم اسلام  صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: این دنیا برای بشر مانند عالمی است شبیه شده به رحم مادر، این دنیا جایگاهی است برای تکامل یافتن برای رسیدن به آخرت. مانند جنینی که سعی در تکامل خود دارد ما هم باید سعی در تکامل خود داشته باشیم برای آخرت تا درست و سالم به آن دنیا و پیشگاه خداوند برسیم تا حسرت هیچ چیز را نخوریم.

خیلی ها به خدا اعتقاد دارند، ولی اعتماد ندارند

نفس ما بیمار است  مثلا خیلی ها به خدا اعتقاد دارند، ولی اعتماد ندارند. بسیاری از ما هستیم که به رئیس اداره یمان بیشتر از خدا اعتماد داریم و برای به دست آوردن جایگاه بهتر در اداره به جای اینکه متوسل به خداوند شویم، تملق رئیس را می‌ کنیم.

یک بیماری دیگر هم داریم، که بی غیرتی نسبت به دین است، اباعبدالله علیه‌السلام فرمودند: «که یاران همگام شده با من در عاشورا، به دین غیرت دارند.» اما در این روزگار نسبت به انحرافات دین تعصبی نداریم. بی غیرتی مرضی است که اوج آن را در کربلا دیدیم. دین دارها باید در اوج غیرت به دین نگاه کنند. غیرت با تحجر1 فرق می‌ کند، حاکم اسلامی، می‌ تواند حلال خدا را متوقف کند مثلا بگوید، حج نروید مصلحت دست اوست. اما ببینید عده ایی تحجر می‌ کند، مسلمان نماها در قرن 14 به جنگ با اباعبدالله علیه السلام می‌ آیند. وقتی  قمه می‌ زنند و می‌ گویند به عشق امام حسین علیه السلام است. متاسفانه ما به ریا عادت داریم. اینها غیرت دینی ندارند به فرض اینکه نسبت به اباعبدالله علیه السلام متعصب هستند به همین دلیل این کارها را می‌ کنند اما مگر  نمی دانند که با این کارهایشان آبروی اباعبدالله علیه‌السلام را می‌ برند. بعد همین آدم های متعصب به ظاهر باغیرت در برابر بی حرمتی به اصل دین سکوت می‌ کنند. در جامعۀ ما بی حجابی فراوان است و یکی از علت هایش بی تفاوتی دین دار هاست بی حجابی، ماحصل بی عفتی و بی حیایی است. حیا دارد در جامعه کم می‌ شود. حیا جزء آسیب هایی است که همۀ جامعه را مبتلا به مرضش می‌ کند، بی اخلاقی هم زیاد است نباید یک بچه هیئتی زندگییش تحت الشعاء این چیزها قرار بگیرد.

میزان درست زندگی کردن چیست؟

میزان، ایمان است، وقتی ایمانت میزان زندگیت باشد، آگاهانه می‌ توانی از کنار خیلی اتفاقات به راحتی بگذری.

یکی از بدترین اتفاقاتی که در جامعۀ ما رخ داده، مهجور شدن قرآن است. قرآن در جامعۀ ما مهجور شده است. هم خواندش، هم عمل کردنش و حتی فهمیدنش. امروزه تنها برای ختم، قرآن می‌ گذارند. برای سر عقد قرآن می‌ گذارند و برای خانۀ جدید و یا هنگام سفر از زیر قرآن رد می‌ شوند. همین فاصله گرفتن از قرآن باعث می‌ شود که یک نفر صد میلیارد در حسابش دارد و دیگری به نان شبش محتاج است.

عاشورا، راه هشیاران

اباعبدالله علیه‌السلام معتقدند که عاشورا راه هشیاران است. در عاشورا انسان می‌ تواند چهره های هشیار بسیاری را ببیند غیر از قوم بنی هاشم، مثل زهیر،بریر، وهب،حبیب و یا حُر. که توانستند تا این درجه از رحمت خداوند را در بهترین شرایط عالم به دست بیاورند، آدمی از رجزهای آنها متحیر می‌ شود فقط رجز جنگ نیست، رجز حماسه نیست، مبانی عرفان در رجزهایشان بیداد می‌ کند.

صحبت ها و مزاح های یاران امام در شب عاشورا این است که اتفاق های خوبی برای فردا پیش بیاید. این تفکر اوج کمال و وصال را بر تک تک یاران نمایان می‌ کند حتی آن مسیحی ای که آمده بود میان قتلگاه تا سر مبارک حضرت را از تنشان جدا کند ولی در آخر جزء 18 نفری بود که از سپاه دشمن به امام حسین علیه‌السلام پیوست. اباعبدالله علیه‌السلام می‌ فرمایند: «راه بالنده ایی که من به جامعه معرفی می‌ کنم دو بال دارد یک جهاد دو عرفان.»

مراحل جهاد

جهاد دارای دو مرحله است:

1. جهاد با نفس: با خود بجنگید اگر به کمال وجودی رسیدید، جهاد اول را انجام دادید.

2. اگر حاکم اسلامی حکم جنگ دادند بروید و جهاد کل خود را هم به جای بیاورید که قطعا شما از جلو داران خواهید بود.

اگر  در قبر دوست داران حضرت باشید از فشار قبر و شب اول سربلند بیرون می‌ آیید. شب عاشورا مناجات و راز و نیاز یاران سیدالشهدا علیه‌السلام شنیدنی و مثال زنی بود. پس مشخص می‌ شود خودسازی بر خیلی چیزهای دیگر مقدم است. بدانید خواندن نماز شب یکی از بهترین راه ها برای باز شدن درهای حکمت خداوند به روی ما است که ما نسبت به آن توجه کمتری داریم. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله 5 بار به حضرت علی علیه‌السلام  تاکید کردند که: «علی جان نماز شب فراموشت نشود.» ولی بدانید اگر حوصله ندارید مستحبات را نخوانید مستحبات بهتر است با حضور دل باشد.

1102101303/ 

 حجت الاسلام ناصری پور: شاه راه تعالی انسان، عاشورا ست

پی نوشت:

1. درلغت حَجَربه معنای سنگ و حَجْر وحِجْر مصدر آن به معنی بازداشتن است و تَحَجُّر یعنی مثل سنگ سخت شدن وسخت گیری کردن  تَحَجَّرَ عَلَیْه: سخت گرفت براو مثال: تحَجَّرَ ماوَسَعَهُ اللهُ تعَالی: اِذَا ضیَّقَهُ علَی نفْسِهِ وَ حَرَّمَهُ سخت گیری کرد نسبت به آنچه خداوند درآن گشایش فرموده بود. درمورد کسی که نسبت به خود سختگیری کند و حلالی را حرام  کند می گویند و در اصطلاح: به واپس گرایی بی دلیل وجمود بر ظواهر و قالب گرایی تحجر می گویند .