حجت الاسلام مهدی شریف : مهم ترین چیزی که مانع رسیدن ما به خدا می شود گناه است

کد خبر: 43048
مراسم شب تاسوعا با سخنرانی حجت الاسلام مهدی شریف و مداحی حاج میثم احمدی پور در هیئت فاطمیون دانشگاه شاهد برگزار شد
وارث: مراسم شب تاسوعا محرم با سخنرانی حجت الاسلام مهدی شریف و آقای کوثری و مداحی حاج میثم احمدی پور در هیئت فاطمیون دانشگاه شاهد برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام شریف را می خوانید:


حجت الاسلام مهدی شریف :


معرفت الامام

هم نشینی با اهل بیت علیهم السلام در دنیا و آخرت نیازمند طی چند مرحله است. مرحله اولی که از آن سخن به میان آوردیم این بود که باید معرفت الامام پیدا کند. خلاصه معرفت الامام هم این است که باید امام را حاضر و ناظر به اعمالمان بدانیم. اگر به این حد از کمال برسیم که بدانیم هر جایی که می رویم و هر سخنی می گوییم بدانیم امام دارند ما را نگاه می کنند آن وقت روش زندگی و برخورد ما با پدیده های اطرافمان متفاوت خواهد بود. این عصاره کلام در چند شب گذشته بود. البته راه رسیدن به این مطلب علاوه بر ترک گناه و انجام فرامین خدا، توسل به خدای متعال است که ما را به این مقام راه بدهد. اگر به این مقام برسیم آن وقت مشخص است که به حرکتمان ادامه می دهیم.

مانع اول

یکی از مهم ترین چیزهایی که مانع رسیدن ما به خدا می شود گناه است. لذا سیدالشهدا علیه السلام در شب عاشورا فرمودند کسی نباید حق الناس بر گردنش باشد که اگر باشد ما نمی پذیریم. بزرگ ترین شهید عالم وجود هم اگر حق الناس بر گردنش باشد، خدا از او جواب می خواهد.

علی بن مهزیار اهوازی1 19 سال پشت سر هم به حج تمتع رفت چون می دانست روز عرفه در صحرای عرفات امام زمان عجل الله تعالی فرجه حاضر هستند و می تواند امام زمان عجل الله تعالی فرجه را ملاقات کند. سال بیستم رفقایش گفتند می آیی؟ او گفت: خیر. اگر قرار بود امام زمان عجل الله تعالی فرجه را ببینم می دیدم. حتما حکمتی دارد که نمی توانم به محضر حضرت برسم. در روایات داریم انسانی که واقعا صبور باشد وقتی کاسه صبرش لبریز شود خدا در کارش گشایش ایجاد می کند.

علی بن مهزیار 19 سال صبر کرد و خدا جواب او را داد. شب در عالم رویا به او بشارت دادند که اگر این دفعه به حج برود امام زمانش را می بیند. به همراهانش گفت می آیم. به مکه رفتند و اعمال را به جا آوردند و در حال طواف جوانی را دید که حس کرد دلش به سمت او تمایل دارد. مومنین در هر جای عالم که باشند به هم وصل می شود. بعد از طواف به سمت او رفت و با او احوال پرسی کرد و گفت اهل عراق هستم. گفت عراق عرب یا عراق عجم. گفتم اهل عراق عجم اهوازم. گفت اگر اهل اهوازی باید علی بن مهزیار را هم بشناسی. گفت: خودم هستم و در دلش خوشحال شد. گفت: اگر تو علی بن مهزیار هستی او نشانه داشته است، نشانه ات کجا است. گفت: چه نشانه ای را می فرمایید؟ فرمود: نشانه او انگشتری است که از امام حسن عسگری علیه السلام گرفته است. انگشتر را در آورد و به او نشان داد و او انگشتر را بوسید و به سر و صورتش مالید.

وقتی مطمئن شد علی بن مهزیار است فرمود: چه می خواهی؟ گفت: من دنبال یک امامی آمده ام که پنهان از همه عالم است. آن آقا ناراحت شد و فرمود: امام هیچ وقت پنهان نیست. چه باعث شده است تو به امام نرسی؟ آن چیزی که باعث شده است امام زمان عجل الله تعالی فرجه را ببینی این است که گناه دارید. گفت: به تو اجازه داده شده است ایشان را ببینی ولی چند شرط دارد.

مانع دوم

فرمود: یکی از دلایلی که از موانع دیدار حضرت حجت است این است که هم نشین هایت خوب نیستند. علی بن مهزیار هم از آنها جدا شد. نشست و برخاست با آدم های بد باعث می شود که به انسان های خوب بد گمان شویم. حرکت کردند و به بلندی های شهر طائف رسیدند و نماز شب خواندند.

مانع چهارم

وقتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه را می بیند امام به او می فرمایند: یکی از دلایلی که در این 20 سال نتوانستی مرا ببینی این بود که دغدغه ات در این دنیا، پول بوده است. وقتی به شما چیزی می رسد به دیگران ظلم می کنید.

دین اسلام با انسان پول دار مشکلی ندارد ولی آن چیزی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه به علی بن مهزیار اهوازی می خواستند بفرمایند این بود که در دل شما حب دنیا وجود دارد. لذا فرمود: مومن نباید نگران روزی فردایش باشد. کسی که برای خرج زن و بچه اش تلاش کند مثل مجاهد در راه خدا است. دل ما نباید با پول، مهر و موم بخورد. دین خدا به هیچ وجه با پول مشکلی ندارد. مهم این است که فکر و قلب و نیت من دنیایی شد یکی از موانع معرفت اتفاق می افتد.

اگر دین را مانند یک نردبان تصور کنید و شما به پله نهم آن رسیده باشید حق ندارید به کسی که در پله اول است سخت بگیرید و او را مسخره کنید. مگر همه انگشتان ما مثل هم است؟ همه مثل هم فکر نمی کنند. اختلاف و تفاوت، طبیعی است. اهل بیت علیهم السلام هم با مردم همین گونه صحبت می کردند. می فرمودند: ما خانواده پیامبران با هر کسی به اندازه عقل او سخن می گفتیم.

مانع پنجم

فرمود: علی بن مهزیار یکی دیگر از عواملی که نتوانستی مرا ببینی این بود که صله رحم در بین شما از بین رفته است. اگر صله رحم قطع شود انواع و اقسام گرفتاری ها در زندگی انسان به وجود می آید. از آن طرف هم اگر انجام شود انواع و اقسام برکات به زندگی انسان وارد می شود. لذا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «مَنْ یَضْمِنُ لَی خِصْلَةً واحِدَةً أضْمِنُ لَهُ أَرْبَعَةً مَنْ یَضْمِنُ لِی صِلَةَ الرَّحِمِ أَضْمِنُ لَهُ بِحُبِّ أَهْلِهِ، وَ بِکثْرَةِ مالِهِ، وَ بِطُولِ عُمْرِهِ، وَ بِدُخُولِ جَنَّةِ رَبِّهِ2 کسی که داشتن یک خصلت را تضمین کند، من چهار خصلت را در او تضمین می کنم؛ کسی که «صله رحم» را در زندگی داشته باشد من دوستی فامیل را به او می دهم، فراوانی اموال به او می دهم، طول عمر و دخول در بهشت پروردگارش را برای او تضمین می کنم.

پنج عاملی که گفتیم این ها بودند: 1) گناه 2) هم نشین بد 3) زر اندوزی 4) ظلم به زیردستان 5) قطع صله رحم

/1102101304

حجت الاسلام مهدی شریف :

پی نوشت:

1.     

علی بن مهزیار اهوازی از فقها و محدثان و دانشمندان نامور شیعه است که گذشته از مقام علمی و شخصیت معنوی و آثار ارزنده اش، در طرق بسیاری از احادیث شیعه واقع شده، و عموم علما و فقها ی ما او را مورد تجلیل و وثوق و اعتماد کامل قرار داده، و روایاتش را از ائمه طاهرین (ع) با احترام پذیرفته اند.

2.     

جامع الأخبار، ص 106

تمام حقوق مادی و معنوی این خبر متعلق به سایت وارث می باشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعاً اشکال دارد.