حجت الاسلام پناهیان: اولین ویژگی حماسه سازان چیست؟

کد خبر: 43230
مراسم شب دوازدهم محرم در دانشگاه هنر با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و با شعر خوانی میلاد عرفان پور در هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام برگزارشد
وارث: مراسم شب دوازدهم محرم در دانشگاه هنر با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و با شعر خوانی میلاد عرفان پور در هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام برگزارشد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام پناهیان را می خوانید:

حجت الاسلام پناهیان: حماسه سازی در آخرالزمان وظیفه اصلی یک حزب اللهی

حماسه های آخرالزمان

حماسه، قدیم و جدید ندارد در کل حماسه یک معنی را می‌ دهد اما سطح، نوع و جنس حماسه های آخرالزمان متفاوت است با حماسه هایی که قدیم تر بود. حماسه های گروهی که مقتدرند با گروهی که مظلوم اند با یکدیگر فرق می‌ کند.

ما قرار است حماسه هایی را در آخرالزمان خلق کنیم که در اوج اقتدار باشد ما دیگر در اوج مظلومیت نیستیم وضعیت اکنون تفاوت در چیست؟

ما می‌ خواهیم حماسه خلق کنیم، حماسه ساز باشیم فرهنگ حماسی را در میان خودمان در اوج اقتدار ترویج دهیم. چون حماسه همیشه نوعی مظلومیت و شجاعت و از خود گذشتگی درونش وجود دارد چطور می‌ شود ما در اوج اقتدار حماسه خلق کنیم حماسه ایی که در آن هم مقتدر هستیم و هم مظلوم؟

تعلیمات حماسه سازان چیست؟

در میان تعالیم دینی بعضی از تعالیم هستند که برای حماسه سازان آخرالزمان ضرورت بیشتری دارند و ما باید عمیقا غرق آن تعلیمات باشیم در غیر این صورت نمی توانیم مرد حماسه های آخر الزمان باشیم

مردان آخرالزمان، مردان مردی که حماسه می‌ آفرینند چه خصوصیاتی دارند؟ چه روحیاتی دارند؟ به چه چیزی باید بیشتر توجه کنند؟ که امروزه این روحیات خیلی به کار ما می‌ آید

اهل حق اهل مسیر حق در معرض آسیب هستند ممکن است خوبی هایی که می‌ خواهیم درباره اش صحبت کنیم را نداشته باشند و امکان دارد جای این ها آسیب هایی  به اینها برسد که بر سر آدم معمولی نمی آید. اتفاقا ما می‌ خواهیم از ویژگی هایی صحبت کنیم که انسان های مذهبی اگر از خود مراقبت نکنند این ویژگی ها را به ویژگی منفی تبدیل می‌ کنند. این حرفا را به گوش کسانی که با دین و دینداران بد هستند، ضد انقلاب و ضد انقلابیون هستند، برسانید.

شبکه های اجتماعی مقدمۀ ظهور

اول اینکه شبکه های رسانه ایی اصلا بد نیستند. شبکه های اجتماعی مقدمۀ ظهور هستند و بسیار به نفع جبهۀ حق است ولی آمریکا و کشور های غربی اینطور فکر نمی کنند ولی بدانید دین از ابتدا توسط شبکه های اجتماعی زمانش انتقال میافته.

کسانی که فکر می‌ کنند مومنین انعاف پذیر نیستند و هر چه به آنها بگویند نظرشان عوض نمی شود از آنها دوری می‌ جویند در آخرالزمان انعطاف پذیری شرط است و این انعطاف پذیری برای یک مومن سخت تر است ولی باید بتواند این خصوصیت را درونش تقویت کند.

سعۀ صدر اولین ویژگی حماسه سازان

حماسه سازان آخرالزمان کسانی هستند که سعۀ صدر بسیار بالایی دارند نداشتن سعه صدر «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ»1 آيا براى تو سينه‏ات را نگشاده‏ايم» انسان باید سعه صدر داشته باشد. و نبود شرح صدر بسیار ضرر دارد. مثلا یک بچه مذهبی نماز خوان را سخت می‌ شود نماز شب خوان کرد ولی سخت تر از آن این است که به او بگویی باید با یک بی نماز دوستی کنی. نباید اینطور باشد یک حزب اللهی باید منعطف باشد.

فردی خادم حضرت صادق علیه‌السلام بود. حضرت او را برای انجام کاری به حیره2 مکانی در نزدیکی کوفه فرستاد با جمعی همراه شد رفت کار را انجام داد و برگشت وقتی بازگشت بسیار خسته راه بود جلوی خانه حضرت روی فرشی دراز کشید و استراحت می‌ کرد که حضرت داخل شدند و او را دیدند مرد به احترام حضرت بلند شد و گفت: «آقا جان خدمت رسیدم تا بگویم کار را انجام دادم.» حضرت کنار آن مرد نشست تا مرد شرح سفر خود را بگوید در حین تعریف رسید به گروهی، حضرت از آن مرد احوال و اوضاع آن گروه را پرسید، مرد هم گفت: «خبر ندارم آقای من آنها اعتقادات ما را ندارند و با ما هم مسلک نیستند به همین خاطر خبری از اوضاع و احوال آنها ندارم.» حضرت به آن مرد گفتند: «آنها ولایت ما را در دل دارند ما را قبول دارند اما میزان اعتقاد شما را ندارند، حال به همین دلیل شما از آنها ببراعت می‌ جویید؟» مرد گفت : «بله» حضرت فرمودند: «ما هم یک حقایقی را می‌ دانیم، که شما نمی دانید. حالا خوب است ما هم از شما سراغی نگیریم و کاری به کارتان نداشته باشیم؟» مرد گفت: «نه قرباتان شوم»  حضرت ادامه دادند: «خدا هم چیزهایی می‌ داند که خاندان ما نمی داند، حال خوب است خداوند از ما روی برگرداند؟» مرد پاسخ داد: «نه جانم به فدایت» بعد حضرت اضافه کردند: «پس دیگر از ایشان دوری نکنید و طرح دوستی بریزید و با آنها همراه شوید. این یک اصل طلایی است آن را کنار نگذارید»

بعضی از مسلمین هستند که از اسلام یک سهم دارند، بعضی دو سهم، بعضی دیگر سه سهم، بعضی دیگر چهار و تعدادی دیگر پنج سهم دارند و بعضی دیگر شش یا هفت سهم دارد. حضرت ادامه دادند کسی که دو سهم دارد، حق ندارد دین خود را به کسی که یک سهم دارد تحمیل کند و کسی هم که سه سهم دارد و ظرفیت دینی بالاتری ندارد و حق ندارد میزان دینداری خودش را به فردی که دو سهم دارد تحمیل کند، افرادی هم که چهار سهم یا پنج سهم دارند هم همینطور. کسی که حجاب کامل و درستی دارد نباید به کسی که کمی از لحاظ حجاب ضعیف است خرده بگیرد شاید خداوند در همان حد از او می‌ خواهد در ظرفیت وجودی آن فرد همین بس است لازم نیست شما کاسۀ داغ تر از آش شوید، یک تذکر کوچک ایرادی ندارد اگر ظرفیتش بالاتر از حدش باشد اصلاح می‌ شود اگر نه هم که به حرف تو توجه نمی کند و راه قبلی خودش را می‌ رود.

دوستی با افراد کمتر دیندار

روحیه این را داشته باشید که با افراد پایین تر از خود از لحاظ دینی دوستی کنید این روحیه بسیار خوبی است و سفارش شده است. طبقات دینداری هر کس را بشناسید و در مرتبۀ خود آنها با ایشان رفتار کنید و توقع بیش از حد از آنها نداشته باشید. فردی می‌ تواند به درستی این کار را انجام دهد که خودش را خوب بشناسد، پس اول سعی کنید مرتبه و ظرفیت دینی خود را پیدا کنید. امیر المومنین علیه السلام می‌ فرمایند: هر کس خود را بشناسد قادر خواهد بود دیگران را هم خوب بشناسد.

دین خود را به دیگران تحمیل نکنید

یکی از مراتب عالی دینداران این است که دین خود را به دیگران تحمیل نمی کنند. اصحاب حضرت ولی عصر شرح صدر دارند سعه صدر دارند و زود جوش نمی آورند فحاشی نمی کنند  این را بدانید کسانی که فحش می‌ دهند و ناسزا می‌ گویند بچه شیعه نیستند بچه حزب اللهی نیستند. حماسه سازان آخرالزمان کسانی هستند که فوق العاده ظرفیت دارند.

وقتی انسان طالب حق بشود صبرش کم می‌ شود نه اینکه صبرش را بگیرند نه، به خاک مالیدن دماغ طرف مقابل لذت بخش می‌ شود. ربط این بخش با آخر الزمان این است که آخرالزمان زمانۀ غربال است حق از باطل جدا می‌ شود در اینجا خدا دنبال انسان هایی می‌ گردد که مومن واقعی و بزرگ منش باشند در پرسه غربال مومن های خورده ریز که خیلی به کار نمی آیند غربال می‌ شود و بهترین ها می‌ مانند که بتوانند حماسه های آخرالزمان را پدید آورند

هر کس ظرفیت وجودی خودش را دارد

انسان های خوب همیشه باید در مقابل انسان های بد کوتاه بیایند و آدمهای ضعیف را هم تحمل کنند

امام علی علیه‌السلام فرمودند که: حسن جا برو به مردم مسجد بگو این حکم خلیفه غلط است که گفته نماز مستحب را به جماعت بخوانید. امام حسن علیه‌السلام رفتند و این پیام را دادند و برگشتند، هنوز به خانه نرسیده بودند که صدای هیاهو بلند شد. امیر المومنین علیه‌السلام از پسر بزرگشان علت را جویا شدند؟ حضرت فرمودند از وقتی پیام شما را رساندم دارند چنین می‌ کنند عده ایی مخالف بودند و عده ایی دارند شما را لعن می‌ کنند و عده ایی هم خلیفه زمان را . حضرت سریع گفتند حسن جا برگرد و بگو هر کار که می‌ خواهید انجام دهید، همان به جماعت نماز مستحب را برگزار کنید.

انسان مومن و وارسته وقتی دید طرف مقابلش ظرفیت وجودی اصلاح شدن را ندارد بی خیال می‌ شود و حکم ارشاد هم از گردنش ساقط می‌ شود چون هر چه بگوید به گوش خر موسی گفته و فایده ایی ندارد.

 

1102101303/

 حجت الاسلام پناهیان: حماسه سازی در آخرالزمان وظیفه اصلی یک حزب اللهی

پی نوشت:

1.      

سوره انشراح آیه 1

2.      

در شش كيلومتري كوفه، شهر باستاني حيره قرار دارد. به هنگام هجوم سپاه اسلام به ايران و تسخير مدائن، اين شهر آب و هواي مطلوبي براي حضور دائمي نيروهاي جنگ جو و غازيان نداشت وچون فتح ساير قسمت هاي ايران وابسته به ماندگاري نيروي نظامي يا ايجاد اردوگاهي براي حضور مستمر نيروهاي جنگ جو بود خليفه دوم دستور داد تا سرزميني مناسب پيدا كنند و سلمان فارسي محل كوفه را براي اين منظور انتخاب كرد.


تمام حقوق مادی و معنوی این خبر متعلق به سایت وارث می باشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعاً اشکال دارد.