تکریم بقاع متبرکه مودت به اهل بیت(ع) است

کد خبر: 43690
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: تکریم بقاع متبرکه به دلیل این است که فرزندان ائمه(ع) هستند و محبت اهل‌بیت(ع) ما را به اطراف اینان می‌کشاند.
وارث :از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی دیشب 10 آبان در جلسه تقدیر و تشکر از مبلغین و مسئولان طرح بصیرت عاشورایی که در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار کرد: در این روایت آمده است زمانی که پیامبر(ص) از مکه به مدینه هجرت کردند اسلام رونق گرفت.

وی با اشاره به سخنان انصار به پیامبر(ص) در مقابل روی آوردن به دین اسلام گفت: انصار به پیامبر(ص) می‌گفتند ما گمراه بودیم و شما وسیله‌ای برای هدایت ما شدید و ما را از تاریکی به روشنایی آوردید و هرچه از اموال ما بخواهید در اختیارتان می‌گذاریم.


دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به آیه‌ای که در مقابل خواسته انصار از پیامبر (ص) نازل شد گفت: آیه نازل شد که ای پیامبر به انصار بگو من در مقابل این رسالت و پیامبری از شما مزد نمی‌خواهم و فقط چیزی که انتظار دارم محبت و مودت اهل بیتم است.


وی ادامه داد: محبت به اهل بیت(ع) به معنی اعتقاد به امامت در راستای ادامه نبوت و اعتقاد به امامت است که در راستای تبعیت از ائمه(ع) صورت می‌گیرد.


آیت‌الله مقتدایی تبعیت از ائمه اطهار(ع) را به معنی همان تبعیت از رسول خدا دانست و بیان کرد: همان تبعیتی که از رسول خدا می‌شود باید از اهل بیت(ع) نیز صورت بگیرد و این یک سعادت است.


دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به تبدیل کردن بقاع متبرکه و امامزادگان(ع) به قطب فرهنگی گفت: تشکیل جلسات و تکریم از بقاع متبرکه به دلیل این است که فرزندان ائمه اطهار(ع) هستند و محبت اهل‌بیت(ع) ما را به اطراف اینان می‌کشاند و این رفتن و تشکیل جلسات و تجلیل از این بقاع همان مودت اهل بیت(ع) است.


وی بهره بردن از بقاع متبرکه به عنوان مرکز فرهنگی را همان تکریم از اهل بیت(ع) دانست و گفت: این برنامه‌ها باید ادامه یابد زیرا کار بسیار شایسته‌ای است.


آیت‌الله مقتدایی یاد آور شد: برنامه‌ای نو و جدید باید پیاده شود و گروه‌های صاحب فکر بنشینند و فکر کنند تا برنامه‌های جذاب و خوب ارائه کنند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: این اقدام یک فریضه الهی است و از تجلیل و تکریم فرزندان امامان آثار و برکاتی به مردم می‌رسد.


وی قطب فرهنگی قرار دادن بقاع متبرکه را ازعنوان مصادیق مودت اهل بیت(ع) ذکر کرد و گفت: در قران آیه‌ای هست که می‌فرماید بیوتی را خداوند اذن داده مرتفع شود و ساختمان عظیمی داشته و دیوار معنوی داشته باشد تا شیطان رخنه نکند و آن بیوتی است که در آن یاد خدا می‌شود.


آیت‌الله مقتدایی گفت: این بیوت در قرآن تجلیل شده‌اند و بیان شده کسانی که زحمت در این بیوت می‌کشند مردان پاک و با ایمان هستند که تجارت و امور روزمره آنان را از یاد خدا غافل نمی‌کند.


وی بیان کرد: پیامبر(ص) مراد از این بیوت را بیوت انبیا ذکر کرد و فرمودند بیت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) نیز از همین بیوت محسوب می‌شود.


دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: با این روایت معلوم می‌شود منظور از بیت انبیا مصداق است که اگر یکی از این مصادیق وجود داشت همان معنی را می‌دهد و منظور جایی است که برای خدا بنا شده و کانون نشر احکام اهل بیت(ع) است.


وی با اشاره به ضرورت گرامی داشتن بقاع متبرکه گفت: این محبتی که ما داریم به این دلیل است که این بقاع را از فرزندان امام می‌دانیم و محبت اهل بیت(ع) ما را وادار به تبعیت از ولایت و اتحاد می‌کند.


آیت‌الله مقتدایی خاطرنشان کرد: تشکیل جلسات و تکریم از این بقاع همان ابراز محبت به اهل بیت(ع) است زیرا می‌گوییم به صورت مثال اینجا بقعه فرزند موسی بن جعفر (ع) است و آن را تکریم می‌کنیم این بقعه را یک مرکز فرهنگی قرار می‌دهیم و این احترام بقاع به دلیل احترام به اهل بیت(ع) است.

/1102101305