حجت الاسلام موسوی مطلق : کاستی های نماز با تربت سیدالشهدا(ع) برطرف می شود

کد خبر: 43717
عزاداری دهه دوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی حاج امیر کرمانشاهی و کربلایی سید هادی هاشمی شاهرودی در هیئت حرم برگزار شد
وارث: عزاداری دهه دوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی حاج امیر کرمانشاهی و کربلایی سید هادی هاشمی شاهرودی در هیئت حرم برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق را می خوانید:


حجت الاسلام موسوی مطلق :


اختصاصات ابا عبدالله الحسین (ع)

در باب اختصاصات ابا عبدالله الحسین علیه السلام روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده بود که می فرمودند: ائمه از ذریه امام حسین علیه السلام هستند و ایام زیارت آن بزرگوار جزء عمر انسان محسوب نمی شود. خدای متعال اجابت دعا را تحت قبه ایشان قرار داده است.

تربت سیدالشهدا (ع)

خدای متعال شفا را در تربت سیدالشهدا علیه السلام قرار داده است. تربت بسیار مورد تاکید و سفارش اهل بیت علیهم السلام است. در باب استجابت دعا پول به اشخاصی می دادند تا زیر قبه امام حسین علیه السلام بیایند و دعا کنند. گاهی تربت سیدالشهدا علیه السلام را برای شفا گرفتن و در بقیه شئون تربت هم برای سجده کردن مورد تاکید بوده است. این تربت امام حسین علیه السلام یکی از خواصش شفا است. از آثار دیگر تربت، ایجاد آرامش و امنیت است. در مسافرت هایی که احساس خطر داشته باشند ایجاد امنیت و آرامش می کند. تربت، همین زمین خود کربلا است. آن چه اثر دارد همان خاک کربلا است. تربت هست ولی اعتقاد نیست.

خاصیت شفا دهندگی

تربت سیدالشهدا علیه السلام چقدر آثار و برکات دارد البته آداب هم دارد. شخصی خدمت امام صادق علیه السلام آمد و گفت: ما تربت را گرفته ایم ولی اثری نمی بینیم. حضرت پرسیدند: آن را در خورجینت در کنار وسایل دیگر گذاشتی؟ گفت: بله. حضرت فرمودند: آن تربت حرمت دارد. در بحث های فقهی بعد از تقدیس مصحف، تقدیس تربت است. باید آدابش رعایت شود. می فرمایند: آن را در پارچه ای قرار دهید. بعضی از دعاها برای استفاده از این کار آمده است. یعنی باید مودب به آدابش شد.

شفا دهندگی قرآن

خدا اثر می گذارد و در تربت، شفا را قرار داده است. اگر بخواهیم در قرآن بررسی کنیم چند چیز به عنوان شفا و شافی آمده است. «وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ»1 وقتی مریض می شوم خدا مرا شفا می دهد. گاهی با واسطه و گاهی بی واسطه. پس خود خدا، شافی است. در خود قرآن آمده است یکی دیگر از چیزهایی که شفا دهنده است قرآن است. «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ»2 در خانه طوری تدبیر کنید که بچه هایتان با قرآن انس بگیرند. قرآن باید در خانه حی و زنده باشد و استفاده شود. بازی با مقدسات خوب نیست. در سفره عقد قرآن می گذارند در حالیکه باید معارفش استفاده شود. شب های قدر قرآن را بر سرمان می گذاریم تا سال دیگر.

از چیزهایی که فردای قیامت از ما شکایت می کنند عالِمی است که از او استفاده نکرده ایم، مسجدی که در آن نماز نخوانیم، یکی دیگر هم قرآن است که روی طاقچه بوده است ولی از آن استفاده نکرده ایم. خود قرآن هم شفا است. برای بیماری های جسمی و روحی باید قرآن بخوانیم. یک تعبیری در یکی از دانشگاه های اروپا در چند بیمارستان بیمارهای مختلفی را در ساعاتی از روز برایشان قرآن می گذاشتند. بعد دیدند دوره بهبودی آن هایی که برایشان قرآن می گذاشتند زودتر بوده است.

برای شفا از مسائل معنوی غافل می شویم. در کنار دارو از ابزار معنوی هم باید استفاده کنیم. دعا، قرآن و تربت موثر است. وقتی حسنین علیهم السلام مریض شدند حضرت علی علیه السلام و صدیقه طاهره سلام الله علیها نذر کردند روزه بگیرند و بچه ها هم خوب شدند.

خاصیت شفا دهندگی عسل

یکی دیگر از شفا دهنده ها عسل است. خدا به زنبور امر می کند که روی گل های مختلف بنشیند و شهد آن ها را بخورد. قرآن می فرماید: «فیه شفاء للناس»3. در روایات داریم که بیش از هزار درد را درمان می کند. عسل درمانی پروژه مستقلی شده است. ماده ای را خدای متعال در اثر وحی به زنبور امر می کند که تولید کند که عسل نام دارد و برای همه مردم شفا است. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله از زنبور سوال کردند چگونه این ماده ی تلخ را تبدیل به ماده شیرین می کنی؟ او گفته بود: ذکری می گویم. حضرت پرسیدند: ذکرت چیست؟ گفته بود: ذکر صلوات بر «محمد و آل محمد» را می گویم.

خدا شفا را در تربت ابا عبدالله الحسین علیه السلام هم قرار داده است و در بیماری ها خیلی اثرگذار استفرموده اند: اگر تربت در دستمان باشد خدا ذکر برایمان می نویسد. سجده بر تربت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در نماز موجب می شود خدا حجاب های هفت گانه را برایمان پاره کند. کم و کاستی های نماز با تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام برطرف می شود.

/1102101304

حجت الاسلام موسوی مطلق :

پی نوشت:

1.     

سوره شعرا آیه 80

2.     

سوره اسراء آیه 82

3.     

   سوره نحل، آیه 69