حجت الاسلام کرمی : اخلاص، ضامن بقای هر اثری است

کد خبر: 43822
مراسم شب بیست و یکم محرم با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی کربلایی وحید یوسفی و کربلایی جواد حقیقت در هیئت سپهسالار کربلا برگزار شد
وارث: مراسم شب بیست و یکم محرم با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی کربلایی وحید یوسفی و کربلایی جواد حقیقت در هیئت سپهسالار کربلا برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام کرمی را می خوانید:


حجت الاسلام کرمی :


اخلاص

یکی از عوامل مهم در برقراری نهضت عاشورا و پایداری هر حرکتی که در دراز مدت باقی مانده مسئله اخلاص است. اخلاص ضامن بقای هر اثری است. یعنی اگر همه آفرینش بسیج شوند تا آن عملی که مخلصانه انجام شده و در آن کار جز ذات مقدس احدیت کسی لحاظ نشده را از بین ببرند عقیم هستند و حرکتشان نافرجام خواهد بود.

خدا تضمین کرده است حرکتی که جهتش وجه الله باشد و تقرب به ذات مقدس احدیت است ولو در یک محیط منزوی صدا را در عالم بلند کند. این حرکت مخلصانه ابا عبدالله الحسین علیه السلام در طول تاریخ به حسب عواملی که ممکن است یک حادثه را برای دراز مدت نگه دارند هیچ کدام از فاکتورها را نداشت. آن چه که این نهضت را حفظ کرد اخلاص است.

کیفیت عمل

اخلاص به جهت کمّی ناظر نیست و مرتبط با روح عمل است. وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام یک شب جای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خوابیدند و کار ایشان از روی اخلاص بوده است. خدا در قرآن می فرماید: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»1 این برای شب لیله المبیت علی بن ابیطالب علیه السلام است.

گاهی وقت ها یک قدم یا یک قطره اشک یک جهت کیفی پیدا می کند و به اندازه اقیانوس ها ارزش پیدا می کند. نان هایی که حضرت زهرا سلام الله علیها به فقیر دادند نان های ساده ای بودند ولی خدا در سوره هل اتی می فرماید: «هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا»2، «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»3، «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا»4 این کیفیت عمل را می رساند. اگر همه عالم به فقرا نان بدهند آن نانی که امیرالمومنین علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها داده اند نمی شود. شدت اخلاصی که ایشان داشتند را کسی ندارد. انگیزه های انفاق خیلی پیچیده است. ارزش انفاق هم به قیمت جنس نیست.

70 یهودی پیش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده بودند و به ایشان گفتند هر پیغمبری که رفته است یک وصی داشته است، وصی شما چه کسی است؟ تا این سوال آنها تمام شد جبرئیل نازل شد و این آیه را خواند: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاةَ وَ هُم راكِعُونَ»5 سرپرست و همه کاره ی شما خدا و رسول او و کسانی که نماز می خوانند و در رکوعشان انفاق می کنند. پیغمبر صلی الله علیه و آله این آدرس ها را دادند. آن ها دم مسجد آمدند و دیدند یک شخصی با لباس مندرس می آید و پیامبر صلی الله علیه و آله از او پرسیدند: کسی چیزی به تو داد؟ گفت: بله. این انگشتر را به من دادند. آقا فرمودند: چه کسی این را به تو داد؟ جمعیت را کنار امیرالمومنین علیه السلام آورد و گفت: این مرد به من داده است. حضرت فرمودند: در چه حالتی بود؟ گفت: در حالت رکوع بود. پیغمبر صلی الله علیه و آله هم تکبیر گفتند.

غرض این است که آن چه باعث ماندگاری یک عمل می شود عبارت از آن جهات کیفی و ابعاد روحانی است که عبارت از اخلاص است. به هر اندازه که کار مخلصانه باشد تاثیر آن اثر و کار نیز بیشتر خواهد بود. ملاک های ما همش در ابعاد دنیایی است.

گاهی بعضی از مجالس امضاء می شوند که ما فکر می کنیم آنجا خبری نیست. امام حسین علیه السلام هر چه که داشتند را در طبق اخلاص گذاشتند.

/1102101304

حجت الاسلام کرمی :

پی نوشت:

1.     

بقره / 207

2.     

انسان/ 1

3.     

همان/ 3

4.     

همان/ 2

5.     

مائده/ 55